De zin en onzin van consultants,5 kritische vragen

Actueel

Managers die met een probleem zitten dat ze maar moeilijk zelf kunnen oplossen, gaan op zoek naar een consultant en laten hem of haar een soms pijnlijk, maar in ieder geval onafhankelijk oordeel vellen gekoppeld aan een kraakhelder advies. Daarvoor betalen ze een rekening en voila – einde consultancy-traject, einde probleem.

De praktijk is weerbarstiger. Er zijn veel adviseurs die nauwelijks weten waarover ze het hebben. Ze komen met op het oog klinkende adviezen, maar als je doorvraagt dan weten ze het niet meer. Het probleem is dat de meeste consultants zich tegenwoordig vooral inspannen om het de klanten naar de zin te maken. Ze kiezen het referentiekader van de cliënt. We hebben te veel troostconsultants.

Gebakken lucht
De adviezen van consultants zijn niet wetenschappelijk onderbouwd en er heerst in de beroepsgroep totaal geen consensus over standaarden, methodes en technieken om organisatievraagstukken te benaderen. Ze houden een mythe van professionaliteit in stand die een hoge status en dito tarieven legitimeert.

De consultancykantoren zijn sterk in zichzelf zijn gekeerd. Er worden wel standaarden afgesproken, maar alleen intern en in overleg met de klant. En niet op basis van wetenschappelijke kennis of consensus onder collega-adviseurs. Ook de reflectie op het eigen functioneren en de toetsing van het professionele handelen, speelt zich uitsluitend in eigen kring af.

Stel vragen

Opdrachtgevers moeten de volgende vragen voor zichzelf beantwoorden, om duidelijk te krijgen of de juiste consultant op het juiste moment voor het juiste probleem gekozen wordt. Idealiter zou u dit de consultant zelf willen vragen, maar helaas, dat zal slechts leiden tot sociaal-wenselijke antwoorden. Het is dus de kunst om in een gesprek tussen de regels door de antwoorden op deze vragen te krijgen.

  1. Waarom heb ik (nu) een adviseur nodig? Wat kan ik zelf niet, wat weet ik zelf niet? Wat gebeurt er als ik geen consultant inhuur? De achtergrond van deze vraag is dat managers er op worden aangekeken als ze al te gemakkelijk een consultant inhuren, maar tegelijkertijd weet de omgeving ook wel dat niemand perfect is en dat het soms heel verstandig is om een juiste adviseur in te huren. Je kunt er ook op worden aangekeken als je niet op het juiste moment de juiste consultant inhuurt.
  2. Heb ik voor mijzelf helder welk doel ik wil realiseren met inschakeling van deze consultant?
  3. Wat zoek ik bij deze consultant? Is het nieuwe kennis, bevestiging, extra argumenten, tegengas, grensverleggende interacties, een nieuwe kijk op de wereld of compensatie voor tekortkomingen in mijn eigen staf?
  4. Voor wat voor type vraagstuk huur ik deze consultant in? Werkt hij alleen met mij, of ook met mijn organisatie? Hoe ziet de consultant dat zelf? Concentreert de consultant zich op het door mij geformuleerde probleem of buigt hij het naar zijn model/aanpak? Past hij zijn denken/methode aan aan mijn vraagstelling?
  5. Hoe gaat deze consultant om met mijn probleemstelling, vertaalt hij deze naar acties, test hij assumpties, tilt hij deze naar een ander niveau, leer ik iets van zijn reactie op mijn probleemstelling?

(bron: SYNC)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Maurits van Boetzelaer
Lid sinds 2019
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat het stellen van deze 5 vragen ook als een adviesgesprek ervaren zou kunnen worden. Of zijn de vragen iets te 'sociaal wenselijk'?
Berend Aanraad
Dit zijn precies de vragen waar een consultant antwoord op MOET verschaffen. Niet vanuit de vraag van de client maar uit eigen beweging.
Standaardisatie, zoals voorgesteld door de brancheverenigingen, zorgt voor een te strikte afbakening van het vakgebied en zorgt voor nog meer grijze muizen in de advieswereld. Maatwerk vraagt om verder te kijken dan methodes, standaarden of richtlijnen. De client komt met een specifiek probleem en verwacht een oplossing, geen standaard oplossing, maar een oplossing toegespitst op zijn situatie. De slechte consultants vallen vanzelf af als ze slecht werk leveren. Is het dan nodig om het gros van de consultants over één kam te scheren? Respect?
Henk de Greef
In aanvulling op het kritische relaas van Ewald heb ik een paar praktische vragen, die uitkomst kunnen bieden bij de selectie van een adviseur, als u denkt een adviseur nodig te hebben.

Vraag of hij flink aan u wil verdienen.

Vraag of hij bijzondere kennis bezit met betrekking tot uw vraagstuk.
Vraag hem welke ervaring tot die bijzondere kennis heeft geleid.
Vraag welk resultaat hij voor ogen heeft.
Vraag hem hoe hij dat denkt te bereiken.
Vraag hem waarom hij de opdracht aanneemt.
Vraag hem wanneer hij denkt de opdracht af te ronden en te vertrekken.

Deze criteria vertellen u veel over de kwaliteit van de in te huren adviseur. Velen zullen bij de eerste vraag al beginnen te hakkelen omdat het niet gebruikelijk is om je in de kaarten te laten kijken. De overigen zullen veel moeite hebben met de rest van de vragen en de enkeling, die door het lijstje heenkomt zonder te hakkelen, laat zien dat hij tenminste heeft nagedacht over zijn eigen bijdrage aan het vraagstuk. En dat is waar het om begonnen was.

Henk de Greef
Targon organisatie advies

Meer over Organisatieadvies en consultancy