Zalm ‘ziende blind’ in klassiek Grieks drama?

Steeds luider klinkt door dat het DSB-debacle voor Gerrit Zalm zal uitdraaien op een klassiek Grieks drama.
Nauwelijks is een tragischer illustratie denkbaar van het gelijk van Herman Wijffels, als hij op 6 september in het televisieprogramma Buitenhof zegt dat wij ons niet ‘slechts’ in een economische crisis bevinden, maar in een dieper liggende waardencrisis.
Eveneens nauwelijks denkbaar is een spontaner indicatie waar zo’n waardencrisis om draait, dan de ‘schrikreactie’ van presentator Rob Trip op Wijffels’ visie: “U maakt hier heel wat mee los. Dit lijkt wel op: ‘verander de wereld, begin bij jezelf’. Mag het niet wat concreter”?

Waar staan we?

In december 2008 schreef ik n.a.v. de benoeming van Zalm bij ABN-AMRO/Fortis een column met de titel: “Valse start Bos/Zalm”. Nu maakt het DSB-debacle op een indringende manier mijn waarschuwing van toen opnieuw actueel. Zelfs los nog van de definitieve conclusie of Zalm van het toneel moet verdwijnen.

Met het DSB-debacle in mijn achterhoofd, herhaal ik de kern van mijn boodschap en reflecteer ik erop.

[1] De kernboodschap (zie ook de oorspronkelijke column):

  • Zalm heeft als ‘mensen-leider’ bij ABN-AMRO/Fortis, als gevolg van een politiek spel onder leiding van Bos, een ‘valse start’ gemaakt. Hij kan het zich niet permitteren daaraan zonder een ‘herstart’ voorbij te gaan.
  • Het is zeer onverstandig om er in goed vertrouwen vanuit te gaan dat het personele vraagstuk in het lastige proces van de integratie van verschillende bedrijfsculturen, bij Zalm in goede handen is.
  • Hamvraag: “ziet Zalm de valkuil, of is hij er ‘ziende-blind’ voor”?

[2] Als buitenstaander heb ik mijn bevindingen uitsluitend gebaseerd op eenvoudige informatie uit de media, die bij ‘iedereen’ bekend was (NOS-journaal, Nova, Pauw & Witteman).

[3] Het gaat er nu niet om of Zalm iets leert van columns, maar dat professionele mensen als Zalm en Bos bewust aan kritisch zelfonderzoek doen.

[4] Als het voor mij als buitenstaander op basis van weinig informatie al duidelijk is, dat zaken die van cruciaal belang zijn, niet goed gaan, dan moet het zeker eenvoudig voor Zalm zijn om daar – al was het maar in een summier proces van zelfonderzoek – ook aandacht voor te hebben.

[5] Zo'n zelfonderzoek komt in dit geval immers snel uit bij vragen als:

  • Hoe kijk ik aan tegen zaken als ‘mensen-leiderschap’?
  • Hoe zie ik mijzelf als leider van mensen van vlees en bloed, met banen en gezinnen? En hoe zien die mensen mij?
  • Hoeveel waarde hecht ik aan openheid en hoe open ben ik zelf naar andere mensen toe en in de bedrijfscommunicatie?
  • Liggen deze zaken in het bankwezen anders dan in de politiek of bij de overheid? Wat verwachten de mensen bij de bank en de belastingbetalers van mij als 'niet-ABN-AMRO-man' en 'niet-Fortis-man', en als succesvol ex-minister van Financiën? In het bijzonder tegen de achtergrond van de (krediet)crisis en de commotie rondom ‘graaiende’ bankiers?
  • Hoe ga ik om met de valkuilen en verleidingen van macht en succes? Ben ik in staat om voldoende afstand te nemen als dat nodig is, of laat ik mij bepalen door de waan van de dag?

De moraal van dit verhaal

  • Als Zalm met enige regelmaat doet aan een vorm zelfonderzoek waarbij hij zich eenvoudige vragen stelt, of door een coach laat stellen, zoals hierboven geformuleerd, is het ondenkbaar dat hij nu het veld moet ruimen, omdat hij met ‘DSB-boter’ op zijn hoofd rondloopt.
  • Als blijkt dat hij toch boter op zijn hoofd heeft, geldt daarom met terugwerkende kracht dat hij zichzelf eenvoudig had kunnen behoeden voor het Griekse drama waar hij dan in strandt. Zeker in november 2008 (zijn benoeming werd op de 21ste wereldkundig) en waarschijnlijk al veel eerder.
  • De enige voorwaarde daartoe was en is altijd: zelfonderzoek moet je zélf willen!
  • Laat niemand in deze tijd nog zeggen dat het adagium: 'verander de wereld, begin bij jezelf' soft is of niet concreet.
  • De waardencrisis waar wij ons in bevinden, kan alleen effectief worden ‘geadresseerd’ als op voldoende kritische plaatsen leiders (zowel leidinggevers als leidingnemers) aan zet komen, die de moraal van dit verhaal doorzien en serieus nemen.
  • Geïnspireerd – doelbewust én integer – leiderschap is de crux waar het in de huidige tijd van globalisering, ofwel crisis en ook ‘nieuwe wanorde’ om draait!

Epiloog

In mei 2009 schreef Grimbert Rost van Tonningen in een column op PlusPost het volgende: “In het boek ‘De prooi’ van Jeroen Smit is te lezen dat er bij de ABN AMRO sprake was van mismanagement op vrijwel alle beleidsniveaus. Aan dat management is door Gerrit Zalm nauwelijks gesleuteld, integendeel, hij put voornamelijk uit de rijen van directeuren die reeds onder Rijkman Groenink alle noodzakelijke veranderingen hebben tegengehouden”.

In een uitgebreide reactie op deze column heb ik geconcludeerd dat Zalm de valse-start-situatie waarover ik een half jaar eerder sprak, niet heeft hersteld en dat er geen reden is om te verwachten dat hij dat alsnog zal doen. Met alle gevolgen van dien.
En nu wordt iedereen wakker geschud door het DSB-debacle. Een onverwachte herkansing voor ABN AMRO en de belastingbetaler? En wie weet, misschien ook wel voor Zalm? Zeg nooit, nooit!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Tony de Bree
Lid sinds 2019
Duidelijk verhaal.

Zie voor mijn insider recensie van 'de prooi' van november 2008 hier:

http://www.go4estrategy.nl/dagboekvaneenbankier/?p=23

en de reactie van een van de medewerkers daarbij.

En de meningen van anonieme bankmedewerkers onder "Bankier met de burka" hier:

http://www.dagboekvaneenbankier.nl

Het is interessant om te constateren dat er een verjaardag ongemerkt voorbij is gegaan:
1 jaar na staatsingrijpen.

Mvg
Tony
Joop Remmé
Lid sinds 2019
Het is juist goed dat Zalm put uit de bestaande managers bij ABNAMRO. Het veranderingsproces waar hij verantwoordelijk voor is zou waarschijnlijk veel moeilijker verlopen als hij zou moeten werken met een hele nieuwe managementlaag, van buiten aangetrokken.
Daarbij waren er in de jaren van Rijkman Groenink veel ABNAMRO managers die probeerden positieve verbeteringen door te voeren. Hen kun je beter zien als slachtoffers dan als mede-daders van wat er mis ging.
Lex van Haarlem
ZWART-WIT
Met de reactie van Joop Remmé kan ik best meevoelen. Probleem is alleen dat de werkelijkheid niet zwart-wit is. Geen zinnig mens zal daarom komen met de extreme aanbeveling: "werken met een hele nieuwe managementlaag, van buiten aangetrokken".
.
Het onderscheid dat Joop maakt tussen "mede-daders" en "slachtoffers" spreekt mij aan. In het gezelschap van "bestaande managers bij ABNAMRO" zal zich dus een splitsing der geesten moeten voltrekken. Of, om het iets minder vanuit een procesinvalshoek en meer vanuit een maakbaarheids-perspectief te formuleren: "het kaf moet van het koren worden gescheiden".
.
Deze formuleringen klinken wellicht genuanceerder, maar zijn in de kern niet anders dan de wat grotere woorden die Grimbert Rost van Tonningen in mei 2009 gebruikte in de column waarnaar ik heb verwezen: "Zalm put voornamelijk uit de rijen van directeuren die reeds onder Rijkman Groenink alle noodzakelijke veranderingen hebben tegengehouden”. En: "er is een grote schoonmaak nodig om de geloofwaardigheid te herstellen".
.
Daarom blijf ik bij mijn conclusie die ik in mei 2009 trok. Namelijk: "dat Zalm de 'valse-start-situatie' die hij als 'mensen-leider' bij zijn aantreden heeft laten ontstaan (zie mijn beide columns over deze zaak), niet tijdig heeft hersteld en dat er geen reden is om te verwachten dat hij dat alsnog zal doen. Met alle gevolgen van dien".
Joop Remmé
Lid sinds 2019
In mijn lessen wijs ik mijn studenten er altijd op dat het onverstandig is om degenen die zich tegen veranderingen verzetten niet serieus te nemen. Ze zitten er zelden voor 100% naast en bieden in ieder geval stof tot nadenken.
Bij ABNAMRO was er weerstand van emotionele aard ("dit is mij teveel en ik zoek dekking, terwijl ik wel de juiste praat uitstoot"), maar er was ook verstandige weerstand. De verstandige weerstand had bijvoorbeeld betrekking op de nadruk die onder Groenink lang heeft gelegen op het zakenbankieren, terwijl het meeste geld werd verdiend in het consumentenbankieren en de investeringen in het zakenbankieren niets opleverden en geld onttrokken aan het consumentenbankieren. Degene die zich daartegen verzetten kregen later gelijk toen de strategie alsnog werd omgegooid en de nadruk kwam te liggen op het consumentenbankieren.
Nog eerder was er verzet tegen de nieuwe structuur en ook dat verzet kreeg ten dele gelijk toen later TCF aanvoerde dat er te weinig synergie was tussen de drie strategic business units.
Lex van Haarlem
WEERSTAND ALTIJD SERIEUS NEMEN
De 'valse-start-situatie' die Gerrit Zalm heeft laten ontstaan in de vaart van het politieke spel rondom zijn benoeming zit hem inderdaad precies in het punt dat Joop Remmé naar voren brengt: "het is onverstandig om degenen die zich tegen veranderingen verzetten niet serieus te nemen. Ze zitten er zelden voor 100% naast en bieden in ieder geval stof tot nadenken".
.
Door de zet van Wouter Bos op 21 november 2008 om vriend en vijand te verrassen met de benoeming van Gerrit Zalm als de nieuwe topman bij ABN-AMRO, richtte alle aandacht zich op de voortreffelijke kwaliteiten van onze succesvolle ex-minister van Financiën.
Iedereen was het er over eens dat Gerrit Zalm voor zijn grote verdiensten voor het land eigenlijk nog altijd een keer met een mooie functie moest worden beloond. De enige rimpel in het verhaal was dan ook dat zijn salaris de Balkenende-norm wel zeer ruim overschreed.
.
De discussies in de Tweede Kamer en in de media gingen daarom uitsluitend nog over het salaris en niet over de vraag of Gerrit Zalm eigenlijk wel een goede keuze was. Zijn benoeming als zodanig was direct een voldongen feit.
Laat staan dat er nog werd nagedacht over de vraag of de integratie van twee totaal verschillende bedrijfsculturen wel een realistische management-uitdaging was. De sombere signalen hierover vanuit de organisatie, die net steeds luider in de media begonnen door te klinken, werden in één keer de kop ingedrukt. Het was juist die moeizame integratie van de bedrijfsculturen, die maximaal glans gaf aan de eervolle uitdaging voor Gerrit Zalm. Het is maar net, hoe je het bekijkt.
.
Aan het lastigste stuk van de 'mega-uitdaging' voor onze volksheld Gerrit Zalm, werd op een wel zeer opportunistische manier voorbij gegaan. Het loont de moeite om de suggestie hierboven van Tony de Bree te volgen, en op zijn site te lezen wat er intussen leeft onder het personeel:
.
"De frustratie groeit. In een jaar tijd is er praktisch niets gebeurd, behalve benoemingen op een hoog niveau, en de leiding staat onder zware politieke druk en vanuit de publieke opinie.
Joop Wijn praat over al dan niet aankopen van DSB door ABN AMRO en de ambtenaren van Financien onderhandelen in Brussel.
Het aantal mensen met een burn-out groeit en berusting voert de boventoon. Iedereen doet nog zijn stinkende best voor klanten, maar voor de rest…..gelatenheid" (zie onderstaande weblink).
.
WEBLINK naar "Burka" op de site van Tony de Bree
http://www.go4estrategy.nl/dagboekvaneenbankier/?tag=burka
Lex van Haarlem
DOET IE HET, OF DOET IE HET NIET?
De kruik kraakt in al zijn voegen, maar is nog steeds te water. Op de site van Tony de Bree is ook te lezen dat de rek er ondanks alle pijn bij het personeel nog niet uit is, en dat er ook voor Gerrit Zalm - zelfs na een jaar - juist dankzij de DSB-affaire, onverwacht ruimte is om in een herkansing de "valste-start-situatie" te herstellen:
.
“Kan het nog erger?”, “Dit kan er ook nog wel bij!” en “Hopelijk hoeft Zalm niet op te stappen, want we zitten nu niet op wéér een andere baas te wachten”.
"Dit zijn wat anonieme reacties van medewerkers van ABN AMRO en Fortis NL in deze barre tijden" (zie hiervoor dezelfde weblink als in mijn reactie hierboven).
.
Het goede nieuws - juist nu bij alle ellende rondom de DSB-affaire en de dreiging die daar ook voor Gerrit Zalm van uitgaat - is dat het ijzer heter is dan ooit.
Hij wilde een 'mega-uitdaging', welnu, dit is voor hem het moment van de waarheid. Als hij nu - onder deze extreem moeilijke externe omstandigheden - de gevoelige snaar bij het personeel alsnog weet te raken, heeft hij er ineens heel veel vrienden bij!

Meer over Reputatie management