Zaken doen in Turkije.

Columns

Laatst was ik met een relatie in gesprek over de mogelijkheden om als A-merk producent nieuwe export markten te vinden. Mijn relatie was zeer enthousiast over Turkije als zeer snel groeiende economie en potentieel zeer interessante afzetmarkt voor Nederlandse bedrijven. In mijn achteraf te beperkte optiek was Turkije een prettig land om productie uit-te-besteden vanwege de lagere loon- en vestigingskosten, Turkije wordt toch niet voor niets het China van het westen genoemd. Dit blijkt een te beperkte gedachte!

Enkele cijfers:
1)De economie is de 15e economie van de wereld en is een van de snelst groeiende economieën.
2)Volgens Goldman Sachs zal Turkije in 2050 de 9e economie van de wereld zijn.
3) Door economen en politicologen vaak beschouwd als een van de nieuwe geïndustrialiseerde landen.
4) Sinds eind 1995 maakt Turkije deel uit van de douane-unie van de EU.
5)Het BBP per inwoner van Turkije plaatst het land tussen de hogere-inkomenslanden.<1>
6) De helft van de bevolking is onder de 29 jaar en heeft in vergelijking met Europa een zeer hoog percentage van goed opgeleide jongeren.
7) Er zijn 2000 Nederlandse bedrijven in Turkije, die in 6 jaar €15 miljard investeerden. De handel is de laatste 10 jaar verdrievoudigd, in 2011 handelde Nederland voor meer dan € 5,5 miljard. <3>

Stabiele en groeiende economie
Dankzij divers doorgevoerde structurele hervormingen is de Turkse economie stabieler geworden. De economische groei werd in de afgelopen jaren vooral gedreven door de particuliere vraag en de sterk stijgende export. De particuliere bestedingen bedragen ongeveer twee derde van het bruto binnenlands product. Ongeveer een derde van het bbp wordt gerealiseerd in het noordwesten van Turkije. Een aantal regio's heeft in de afgelopen jaren belangrijke investeringen in de textiel-, voedselverwerkende en de meubelindustrie kunnen aantrekken. Deze regio's liggen rond de steden Denizli, Konya, Kayseri en Gaziantep. Het zuiden en het westen (Antalya en Mugla) genereren het leeuwendeel van de inkomsten uit toerisme en landbouw.<2>

Werkgelegenheid & uitgavenpatroon
De Turkse bevolking telde in 2008 officieel 76,8 miljoen mensen. De afgelopen jaren is het inkomen per hoofd van de bevolking sterk gestegen. Hierdoor is een middenklasse ontstaan die een interessante doelgroep vormt voor luxegoederen en duurzame consumptiegoederen. De inkomens in Turkije zijn redelijk evenwichtig verdeeld.
De consumentenbestedingen zijn de afgelopen jaren explosief gestegen. Tussen 2002 en 2007 stegen de uitgaven aan duurzame consumptiegoederen met 15 procent per jaar. Bestedingen aan diensten als transport en communicatie namen tussen 2002 en 2007 met 15 procent per jaar toe. Dit uitgavenpatroon zal zich naar verwachting de komende jaren voortzetten.<2>
Multinationals zijn een nieuwe target geworden van de Turkse overheid, zij wil graag mee investeren om zo een interessant vestigingsland voor hen te worden.
Turkije is voor meerdere ondernemers een gezonde springplank gebleken naar het Midden-Oosten, Noord Afrika en Kaukasië.

Kansen alom zou je zou zeggen! Maar hoe kun je als Nederlandse producent deze nou pakken. Uit gesprekken met ondernemers die ervaring hebben met het opzetten van lokale distributienetwerken komen we tot een aantal conclusies en voorwaarden.

Hoe succesvolle kansen creëren?
Op de eerste plaats moet je de bestaande denkbeelden en mogelijk vooroordelen over Turkije zoveel mogelijk loslaten. Laat je verrassen en verbazen over de ongekende mogelijkheden in dit prachtige land.
Denk er aan dat eerst het ijs gebroken dient te worden voordat je met de lokale partijen over zaken gaat praten. Relatie gaat hier echt aan de ruil vooraf. Daar moeten wij als doelgerichte en efficiënt werkende Nederlanders tijd voor nemen!
Iedere regio biedt zo haar eigen kansen, grote steden als Istanbul bieden unieke kansen voor consumenten goederen. De geïndustrialiseerde centra in de driehoek van Izmir in het westen, Adana, Mersin en Iskenderun in het zuiden en Ankara in het oosten zien we mogelijkheden om producten en diensten binnen een florerende b2b markt te gaan leveren.
Per product-markt combinatie is een andere distributie aanpak wenselijk. Sommige productgroepen lenen zich beter om met een eigen verkoop- en distributie-organisatie te werken. Soms is het beter om lokale strategische samenwerkingspartners te vinden die al een landelijk netwerk hebben met vergelijkbare productgroepen.

Wat te doen?
Als je geen (bevredigende) export ervaring met Turkije hebt, is belangrijk om een partner in Nederland te vinden die minimaal beide talen vloeiend spreekt die zich namens de opdrachtgever en als onderdeel van diens bedrijf presenteert. Als er beslissingen genomen worden is naast de cultuur begrijpen een volledige beheersing van de Turkse taal essentieel!
Turkije is een land waar de hiërarchie binnen bedrijven en families belangrijk is, dit dien je te begrijpen en te herkennen. Het is een soort van spel waar je mee aan zou moeten doen. Je leert dan minimaal de mooie kanten van de Turkse cultuur kennen.

Bronnen:
<1> wikipedia : Economie van Turkije
<2> Eunite.nl
<3> Site Rijksoverheid : ondernemersklimaat-en-innovatie (publicatie 6-11-2012)

Noot redactie: Meer info over zaken doen in het buitenland.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>