Welke Nederlandse bedrijven groeien het snelst? De Top 250 Groeibedrijven 2020 is gebaseerd op  onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship en nlgroeit. Hier volgt de top 10 met een korte uiteenzetting over de winnaar en de belangrijkste groeifactoren. 

De top 10 groeiers

1         Takeaway.com
2         Picnic
3         Rituals
4         Dept
5         Young Capital
6         Workrate
7         Coolblue
8         Newcold
9         Adyen
10       Mediamonks

Takeaway.com groeide het snelst . Hiermee staat de maaltijdbezorger bovenaan De Top 250 Groeibedrijven 2020 en heeft voor de tweede keer de ‘Gouden Groeier’ gewonnen. Toen Jitse Groen twintig jaar geleden begon met zijn website Thuisbezorgd.nl, kwam de concurrentie uit Amsterdam en Ede, provisorische websites die klanten doorverwezen naar een handvol restaurants in de omgeving. Pagina’s die waren ontwikkeld op zolders of kantoortjes, door studenten of ondernemers die zich – net als Groen – afvroegen waarom je eigenlijk nog geen pizza of Chinees op internet kon bestellen. Een vol decennium later was het bedrijf Nederland al ontgroeid. Onlangs fuseerde het bedrijf met Just Eat en werd daarmee in een klap één van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld.

Picnic, vorig jaar uitgeroepen tot snelste groeier, staat op de tweede plek. Dept veroverde de vierde plaats en is hiermee de hoogste nieuwe binnenkomer.

Waarom groeit Takeaway.com zo snel?

Prof. Justin Jansen: “Het is niet verrassend dat Takeaway de winnaar is. Ons onderzoek bij Takeaway.com laat zien dat het bedrijf zich al vroeg realiseerde dat de markt waarin het opereert een ‘winner-takes-all’ markt is, wat inhoudt dat het om te overleven en succes te garanderen, de grootste speler in de markt moest worden. Daar hebben zij hun groeiformule omheen gebouwd. Een tweede factor voor hun groei is dat zij door de organisatiestructuur te wijzigen en de rollen binnen het team opnieuw te definiëren, het bedrijf haar capaciteit voor verdere groei blijft ontwikkelen”.

Groeifactoren

Martin Luxemburg, directeur van het ondernemerschapscentrum: “Factoren die we bij alle onderzochte bedrijven terugzagen waren:

  1. draag de kernwaarden van de organisatie uit in alle bedrijfsactiviteiten,
  2. ken je groeiformule en weet hoe je deze kunt realiseren,
  3. betrek je medewerkers bij je groeiplannen.

Het rapport  over  De Top 250 Groeibedrijven 2020  omvat zowel de volledige lijst van 250 scale-ups als meer over de factoren die de groei van bedrijven beïnvloeden.”

Een citaat uit How founders of successful scale-ups drive growth

To maintain a drive for growth over time, the founders of successful scale-ups like Young Capital and SecureLink realized quickly that they need to contaminate the organisation with their own DNA. Doing so not only provides direction to the growing workforce, it also keeps the entrepreneurial spirit alive in the rapidly expanding organisation. The founders embarked on a deep-dive process together to articulate the fundamental purpose of their company, and their own core values and beliefs. Together with people from different functions and positions those values were made concrete by translating them into exemplary behaviors.

Two helpful ways to manage growth are creating a story that explains the business logic in a simple way, and abandoning a purely personal leadership style. Successful leaders of scale-ups like those of Takeaway and Sophia Genetics are able to tell the core of the business model in a one-pager in such a way that any employee, investor, customer, or other stakeholder understands it. And they repeat that over and over again. Importantly, they explain what the ‘fly wheel’ is about, i.e. the reinforcing effects between the elements of the model, as these effects actually drive the fast growth. The fly wheel also serves as a tool to select new opportunities for growth: only those are being pursued that strengthen the core of the business model and its reinforcing effects.

Alumni Erasmus Universiteit

Meer dan 30 bedrijven uit de lijst telt tenminste één founder met een achtergrond op de Erasmus Universiteit Rotterdam. Martin Luxemburg: ‘Als onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam zetten wij ons in om ondernemerschap te stimuleren. Het is mooi om te zien dat we als universiteit die meer dan 100 jaar geleden opgericht is door ondernemers, nog steeds ondernemerschap ademen en succesvolle ondernemers opleiden die we nu terugzien in de lijst.’

 

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x