Weiger mee te doen aan agressieve of misleidende telefonische verkooppraktijken

Consumenten wantrouwen telefonische verkoop en hebben er vaak een hekel aan. Weiger mee te doen aan agressieve of misleidende telefonische verkooppraktijken en voer, als u dat al niet gedaan heeft, onderstaande etiquetteregels in.

Vertel in uw telefoongesprek duidelijk:

  • wie u bent en voor welk bedrijf u werkt.
  • wat het product of de dienst is die u verkoopt.
  • wat uw cliënt van dit product of deze dienst kan verwachten.
  • hoeveel het uw cliënt gaat kosten en of dit bedrag per week, per maand of per jaar is en of dit bedrag inclusief alle kosten zoals toeslagen, afleveringskosten, overstapkosten, enz. is.
  • op welke manier(en) uw cliënt kan betalen.
  • wanneer u het product levert of wanneer uw dienst ingaat.
  • hoe lang uw cliënt er aan vast zit.
  • wat de opzegtermijn is als hij/zij er weer vanaf zou willen.
  • of er aan het opzeggen ook kosten verbonden zijn.
  • dat uw cliënt deze informatie ook op papier kan krijgen.
  • dat uw client er voor mag kiezen niet meer over aanbiedingen door u gebeld te willen worden (en doe dat ook niet meer als hij/zij dat aangeeft).
  • Wanneer uw cliënt akkoord gaat met uw aanbod stuurt u hem/haar een bevestigingsbrief waarin al deze punten nog een keer staan vermeld en hoe uw cliënt gebruik kan maken van het recht op bedenktijd. De bedenktijd bij koop op afstand (dus ook telefonische verkoop) bedraagt zeven werkdagen na ontvangst van uw brief. Uw cliënt mag zonder kosten en opgaaf van reden de bestelling annuleren.

    Stuurt u geen bevestigingsbrief, dan heeft uw cliënt drie maanden bedenktijd vanaf het telefoontje. Uw cliënt mag dan een beroep doen op het wettelijk recht van drie maanden bedenktijd.

    Wanneer uw cliënt geen toestemming geeft moet u kunnen bewijzen dat er een overeenkomst is gesloten en dat het de consument duidelijk was waarvoor hij toestemming gaf. Bijvoorbeeld met een bandje van het gesprek.

    Zover mag u het nooit laten komen!

    Stuur daarom altijd die bevestigingsbrief. Het siert u wanneer u uw cliënt langer dan 7 dagen de tijd geeft om na te denken. Een bedenktijd van 14 dagen laat zien dat u het belang van uw klanten belangrijker vindt dan uw eigen belang.

    Volgens mij verdient u daar trouwe en tevreden klanten mee.

    Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

    Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

    Word een pro!

    SCHRIJF MEE >>

    Jos Steynebrugh
    Henk,
    ik denk dat je als éérste moet vertellen HOE je aan iemands adres bent gekomen. Als ik mezelf als maatstaf neem: ik ga direct met de hakken in het zeil als mensen koud hun script afdraaien zonder dat te vertellen.

    Daarna is jouw rijtje natuurlijk prima.

    Groet,
    Jos Steynebrugh
    Marketing & Innovatie Consulent
    www.changeenhancement.nl

    Vincent
    Eerste vraag ben ik je klant?

    zo nee, dan wens ik ook niet lastig gevallen te worden

    comprende!?!?!?

    Je kunt me E-mailen of Informatie toesturen,
    ik ben niet gedient van dat geleuter aan mijn kop.
    en dan druk ik het nog netjes uit...