Channels

Een oprukkend fenomeen op websites en onderaan emailberichten: de disclaimer. In lange en omslachtige zinnen lees je daar bepalingen over aansprakelijkheid, geheimhouding en allerlei andere juridische bepalingen. Ondernemer Richard Engelfriet gebruikt liever zijn gezond verstand, en roept iedere ondernemer op te stoppen met deze toneelstukjes zonder inhoud.

Voorbeeld
“Dit e-mailbericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n) en strikt vertrouwelijk of anderszins wettelijk beschermd. Organisatie X kan op geen enkele wijze verantwoordelijk of aansprakelijk worden gehouden voor en/of in verband met de gevolgen van en/of schade ontstaan door het onjuist, onvolledig en/of niet-tijdig versturen en ontvangen van de inhoud van dit bericht.”

Bezwaar 1: Een disclaimer is een mededeling, geen juridische afspraak
De verzender van bovenstaand bericht doet net alsof ik dit bericht niet mag doorsturen. Maar daar ben ik helemaal niet mee akkoord gegaan! Het is net alsof je op straat eerst je pincode tegen iemand zegt, om daarna te zeggen: ‘maar dat mag je niet doorvertellen hoor!’. Een afspraak over vertrouwelijkheid is natuurlijk pas een afspraak als beide partijen daar op voorhand mee akkoord zijn gegaan. Als je graag wilt dat iets vertrouwelijk behandeld wordt, moet je dus geen disclaimer gebruiken, maar eerst aan iemand vragen of hij bereid is om een bepaald stuk informatie geheim te houden.

Lees ook:

Werkt u ook het liefst zonder klanten?

Bezwaar 2: U stelt zich niet aansprakelijk…maar een ander wel!
Disclaimers bevatten altijd een zinnetje waarin staat dat men zich ‘niet aansprakelijk stelt’ voor schade en ander leed wat u kan overkomen. Iedere jurist weet dat dit onzin is. Als ik met een t-shirt over straat loop met de tekst ‘ik stel mij niet aansprakelijk’, en u vervolgens een flinke mep verkoop, kunt u zonder problemen de schade op mij verhalen. Nog een voorbeeld: als u uw jas afgeeft bij de schouwburg en zo’n bonnetje krijgt met een nummer erop, kunt u de schouwburg gerust aansprakelijk stellen als na de voorstelling uw jas er niet meer hangt. Zelfs al hangt er een bordje met ‘de directie stelt zich niet aansprakelijk voor…’. Door het bonnetje mag u immers verwachten dat men netjes met uw jas omgaat.

Bezwaar 3: Een disclaimer wekt weinig vertrouwen bij uw klanten
Ondernemers hebben altijd de mond vol van klantgerichtheid, ze beweren ‘concreet en in de praktijk toepasbaar advies’ te leveren of producten aan te bieden van ‘de hoogste kwaliteit’. Om vervolgens in een disclaimer te communiceren dat ze zich op voorhand terugtrekken van iedere vorm van aansprakelijkheid en zich indekken voor iedere fout die ze wellicht in de toekomst zouden kunnen maken. Het is alsof de bakker je een brood verkoopt met de mededeling: ‘Dit is echt een heel lekker brood, maar ik sta niet in voor de smaak. Ik doe er echt mijn best op, maar het kan dus ook best heel vies zijn. En dat is, beste klant, helemaal uw probleem’.

Tot slot: Een disclaimer is erg ongezellig
Natuurlijk is het prima om belangrijke afspraken juridisch netjes af te timmeren, en bij een order alle details met uw klant door te nemen. Stel desnoods een uitgebreid contract op en zet daar uw handtekening onder. Maar waarom toch standaard onder iedere email een disclaimer? Waarom krijg ik ook een disclaimer onder een mail van iemand die mij een simpel kattebelletje stuurt? Afgelopen kerst maakte een bedrijf het wel heel bont. Ik kreeg een nieuwjaarswens per email. Ze wensten ‘mij en mijn familie’ een geweldig 2011 toe, en hoopten dat ik aankomend jaar nog eens gebruik van hun diensten zou maken. Om vervolgens af te sluiten met een disclaimer waarin stellig stond dat ik deze mail niet door mocht sturen, dat iedere schade die voortvloeide uit het al dan niet opvolgen van adviezen in de email geheel voor mijn kant was en dat zij zich onttrokken aan iedere aansprakelijkheid nu en in de toekomst. Gezellig.

Leve het gezond verstand!
Er is helemaal niets tegen het maken van afspraken. Maar afspraken maken doe je samen. Eenzijdige disclaimers hebben juridisch geen enkele waarde, brengen de waarde van uw dienstverlening in diskrediet en zijn bovendien nog eens erg ongezellig. Ondernemers met lef halen hun disclaimer weg!

DISCLAIMER
Door het lezen van deze column gaat u automatisch akkoord met de inhoud hiervan. Het is na lezing van deze column niet langer toegestaan een disclaimer onder uw emailbericht en/of website te gebruiken. Ik stel mij aansprakelijk voor alle winst die voorvloeit uit de gestegen omzet die u op deze wijze verkrijgt.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Richard, dank je wel voor deze verfrissende, nuchtere en eenvoudige kijk op de treurigheid die we allen blind van elkaar napapagaaien. Durf je gezonde verstand in te zetten en anderen op basis van vertrouwen tegemoet te treden. Ben benieuwd naar het volgende item!
En ook een oproep aan anderen, wie weet nog meer van dit soort onzin te identificeren. Mijn bijdrage, kijk eens naar aanbestedingen. Ook volledig losgeslagen werkverschaffing voor ambtenaren en interne beleidsmakers. Succes!

Richard,

Goed stuk. Uit mijn hart gegrepen. Ik erger me ook al geruime tijd aan deze onzin. Het bizarre is dat als je mensen hierop aanspreekt, ze over het algemeen niets van je bezwaren snappen.
Vooral die disclaimers die de aansprakelijkheid proberen te beperken zijn te dom voor woorden. De verzender zegt daarmee expliciet “ik ben een volslagen idioot en alles wat ik in bovenstaande mail heb geschreven is onzin”. Mijn voorstel aan deze mensen is dat als je niet achter je eigen woorden kunt staan, je die mail beter niet kunt schrijven en vooral niet moet verzenden.
Gewoon je gezonde boerenverstand gebruiken, je boodschap helder proberen te communiceren en als blijkt dat je het bij het verkeerde eind hebt, nederig en duidelijk een Mea Culpa uitspreken. Mensen hebben vaak wat tijd nodig om aan het 2e en vooral aan het 3e te wennen, maar de meesten gaan het na verloop van tijd waarderen.

Hoi Richard, Dank voor de uitgebreide toelichting. Wij zijn dit jaar gestart met ons bedrijf Cyber4Z en had een Disclaimer opgenomen. Ik heb deze nu verwijderd en zal met jouw goedkeuring een verwijzing plaatsen naar je artikel. Vind je dat goed? Wellicht ook handig als ik je uitleg naar onze situatie vertaal in plaats van een verwijzing.

Met vriendelijke groet,
Rob Mellegers
Algemeen Directeur Cyber4Z B.V.

x