Waarom je beter kunt stoppen met ongevraagd adviseren

Columns

Als middenmanager of projectleider loop je vaak te schipperen tussen de beschikbare tijd, de te leveren kwaliteit en de deadlines. Om tijd te besparen en fouten te voorkomen, geef je je medewerkers vast adviezen en wie weet neem je ze ook wel eens werk uit handen.

Zeker wanneer je het werk zelf in het verleden hebt gedaan, is de verleiding groot om te helpen. Je weet namelijk precies wat er moet gebeuren. Je vindt het misschien ook wel fijn om zo weer even met de praktijk bezig te zijn. Je kent immers genoeg handige manieren om het werk sneller en beter uit te voeren. En precies dat kunnen jouw valkuilen zijn.

“Ik merk geregeld dat ik de oplossing sneller zie dan mijn medewerkers. Wanneer ik deze aandraag, krijg ik vaak te horen waarom dit niet zal gaan werken. Ik los het dan ook zelf wel eens direct op. Wel zo snel en minder gedoe”.

Hoe goed bedoeld ook, ONGEVRAAGD helpen en ONGEVRAAGD advies geven is niet geheel zonder risico’s. Wanneer je namelijk ongevraagd iets van iemand overneemt, plaats je de ander daarmee (weliswaar ongewild) in een afhankelijke rol of in een niet-kundige positie. “Kennelijk doe ik het niet goed genoeg”, zo kan de ander jouw helpende hand uitleggen.

Met als gevolg dat je advies op weerstand stuit en niet, of onder stilzwijgend protest, wordt uitgevoerd. Men ervaart jouw hulp als betweterig en bemoeizuchtig; kennelijk kan en weet jij het beter. En dit maakt dat medewerkers in de welbekende ‘Dan-doe-ik- toch-niks-meer’-stand terecht komen. En uiteindelijk heb jij al die apen op je schouder. Dit hoeft niet zo te zijn.

Door te investeren in het oplossingsgerichte vermogen van je medewerkers, bespaar je je op de lange termijn veel kostbare tijd en energie.

Vijf stappen om je medewerkers in de ‘Hoe-ga-ik-dit-oplossen’-stand te krijgen

1. Zet eerst samen de feiten op een rij
2. Analyseer gezamenlijk wat het probleem is
3. Bepaal wat het resultaat moet zijn
4. Stel vast óf en van wie er hulp nodig is
5. Indien nodig kun je zelf een suggestie geven

Meer faciliteren in plaats van sturen dus. Met name de top-down manager van weleer stapt nogal eens in de valkuil van ONGEVRAAGD helpen of adviseren. Dit terwijl de inhoudelijk specialist zich het best ontwikkelt wanneer hij zelf tot oplossingen komt. Hierbij kan hij jou wél als sparringpartner gebruiken.

Zo creëer je een team dat zelfstandig en resultaatgericht werkt. En jij houdt ondertussen meer tijd en energie over voor andere belangrijke zaken.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Peter van Riel
Leuk stuk! En uw 5 tips zijn voor de volle 100% waar!
met een vriendelijke groet,
Peter van Riel
Teamthinking
Harry Ribberink
Mooi ! Heerlijke tips, vanuit ervaring 100% !!

Hartelijke groet,

Harry Ribberink

Peter van Loevezijn
Bij kundig adviseren speelt punt 2 uit het lijstje zeker een grote rol. Maar daar hoort zeker bij te staan dan vervolgens naar de oorzaak van het probleem is. Anders is het bepalen van oplossingen een onmogelijke opgave. Dit staat uitgebreid beschreven in het boek Wat is nu eigenlijk het probleem?
Peter van Loevezijn
Excuses. De tweede zin moet zijn: Maar daar hoort zeker bij te staan dat vervolgens de oorzaak van het probleem helder moet worden.

Meer over Leidinggeven