Waarom je beter kunt stoppen met ongevraagd adviseren

Columns

Als middenmanager of projectleider loop je vaak te schipperen tussen de beschikbare tijd, de te leveren kwaliteit en de deadlines. Om tijd te besparen en fouten te voorkomen, geef je je medewerkers vast adviezen en wie weet neem je ze ook wel eens werk uit handen.

Zeker wanneer je het werk zelf in het verleden hebt gedaan, is de verleiding groot om te helpen. Je weet namelijk precies wat er moet gebeuren. Je vindt het misschien ook wel fijn om zo weer even met de praktijk bezig te zijn. Je kent immers genoeg handige manieren om het werk sneller en beter uit te voeren. En precies dat kunnen jouw valkuilen zijn.

“Ik merk geregeld dat ik de oplossing sneller zie dan mijn medewerkers. Wanneer ik deze aandraag, krijg ik vaak te horen waarom dit niet zal gaan werken. Ik los het dan ook zelf wel ...

Peter van Riel
Lid sinds 2012
Leuk stuk! En uw 5 tips zijn voor de volle 100% waar!
met een vriendelijke groet,
Peter van Riel
Teamthinking
Harry Ribberink
Mooi ! Heerlijke tips, vanuit ervaring 100% !!

Hartelijke groet,

Harry Ribberink

Peter van Loevezijn
Bij kundig adviseren speelt punt 2 uit het lijstje zeker een grote rol. Maar daar hoort zeker bij te staan dan vervolgens naar de oorzaak van het probleem is. Anders is het bepalen van oplossingen een onmogelijke opgave. Dit staat uitgebreid beschreven in het boek Wat is nu eigenlijk het probleem?
Peter van Loevezijn
Excuses. De tweede zin moet zijn: Maar daar hoort zeker bij te staan dat vervolgens de oorzaak van het probleem helder moet worden.

Meer over Leidinggeven