De arbeidsmarkt verandert fundamenteel

Columns

De Nederlandse arbeidsmarkt telt bijna 10 miljoen banen, met ruim 650 000 geregistreerde werklozen en ruim 800 000 ZZPers, waarvan de bezettingsgraad naar schatting niet meer dan gemiddeld 50% is. Het is dus niet gewaagd om te stellen dan er ruim 1 miljoen werklozen zijn. Elk jaar komen er per saldo tienduizenden ZZPers - voor een deel onvrijwillig - bij en neemt het aantal werknemers in vaste dienst af.

Als je werkloos bent of als ZZP'er veel te weinig bezet bent is de concurrentiestrijd hard om een leuke en interessante (deel)baan te krijgen. Met zoveel werkzoekenden is het moeilijk je te onderscheiden. Daar komt bij dat recruiters (meestal vrouwen) van vooral uitzendbureaus gehouden zijn aan functiebeschrijvingen. De procedure voor de grote massa van banen is derhalve eenvoudig, je solliciteert via internet met een CV plus motivatie, soms met video maar altijd met foto, dan wordt je gebeld door mevrouw 1 en daarna door meneer of mevrouw 2 en dan nog een screentest of andersoortige assessment. Als je die horde dan ook haalt is selectie al gauw een feit, maar voor hoe lang dat weet bijna niemand meer.

Vooral jongeren hebben hier mee te maken maar langzamerhand is dit beeld vertrouwd voor iedere leeftijdsgroep tot zeg 70 jaar.

Als je een baan zoekt is het goed je van de volgende 7 trends bewust te zijn:

Digitale revolutie
We leven in een tijdperk even schokkend als tijdens de industriële- en landbouwrevolutie, wie niet met internet en ICT kan omgaan heeft een groot probleem zeker omdat veranderingen steeds sneller gaan. De mobiele telefoon is de computer van de naaste toekomst.

Geen vastwerk
Vastwerk voor een langdurige periode wordt net zo zeldzaam als neushoorns in Afrika. Het is de vraag of er over tien tot twintig jaar nog veel vaste aanstellingen bestaan, anders dan bij een kerngroep in een organisatie van vooral managers. Bijna iedereen wordt dus een beetje ZZPer. Grote organisaties worden steeds meer kenniscenters die werk aan zelfstandige specialisten uitbesteden.

Van push naar pull
De marketing om banen te krijgen verschuift van push naar pull. Niet de advertentie is bepalend maar in toenemende mate je reactie daarop, zeker met zoveel aanbod. Verleid is het sleutel woord, een video toevoegen is al genoemd, maar verdiep je in de organisatie waar je gaat werken doe je huiswerk en vertel in je email plus toelichting waarom jij daar zo goed past. Gebruik een vleugje humor. Nederlanders zijn meestal erg saai in hun presentatie.

Maar je kunt jezelf ook aanbieden op social media zoals facebook, zeker als het een frisse en overtuigende presentatie is. De sky is the limit je kunt overal in de wereld terecht vooral op plaatsen waar veel werkers nodig zijn. Bedenk alleen Europa en Japan stagneren, elders is overal groei.

Grenzen vervagen
Bij veel (leuke) banen kom je in aanraking met internationale verhoudingen. Talen spreken en schrijven wordt steeds belangrijker, vooral Engels, maar in toenemende mate ook Spaans, Mandarijns en voor Nederlanders ook Duits. Steeds meer teams met verschillende culturen werken samen. Kennis van die culturen helpt. Dat vraagt empathisch vermogen.

Steeds meer entrepreneurs
De tijden dat kandidaten voor oude gevestigde bedrijven als Shell, Philips of Heineken in de rij staan zijn grotendeels voorbij. Door vergrijzing wordt ook de bevolkingspiramide bij die ondernemingen steeds meer bol van boven dwz dat er steeds meer ouderen op jong talent drukken, geen fijn vooruitzicht voor de nieuwe lichting, daar helpt geen studenten corps als referentie meer aan. Veel jongeren kiezen derhalve niet zozeer om ZZPer te worden maar MKBer of wel entrepreneurs , starters netwerken groeien als kool.

Branches krimpen en groeien
De financiële sector, kranten, boekhandelaren, postbezorging, traditionele winkels het zijn allemaal voorbeelden van krimpende of zelfs verdwijnende bedrijfstakken, daar staan groeiers tegenover zoals ICT, de bio/duurzame sector, e-Commerce en de zorg. De aandacht moet liefst op die branches worden gericht.

Oude waarden blijven
Minstens twee oude waarden blijven van vitaal belang:

  • Een hoog tempo handhaven, er bovenop zitten. De Engelsen noemen dit sense of urgency. Snel, goed en adequaat antwoord geven, druk op jezelf opvoeren om te presteren, je goed voorbereiden op een gesprek, proberen kalm te blijven.
  • Ervaring telt. Probeer voor je vijf en dertigste zoveel mogelijk bagage te verwerven waarop je enigszins kunt teren, bijscholen later blijft altijd noodzakelijk.

Bent u zich bewust van deze trends?
Wie zich niet bewust is van de bovengenoemde trends heeft een redelijke kans zich bij het sterk groeiende leger van armen te voegen, met sociale uitkeringen en toeslagen die nauwelijks voldoende zijn om een menswaardig bestaan op te bouwen. Zelfs in een economisch gezond land als Duitsland zijn er veel mensen die meer dan één baan nodig hebben anders kunnen ze het hoofd niet boven water houden, vaak met vuil of ander onaangenaam werk zonder vooruitzichten op promotie.

Noot Redactie. Informatie Solliciteren en Recruteren.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Assessment