Wat zijn de voordelen van franchising als vorm van internationalisatie?

Een franchiseovereenkomst is een samenwerkingsovereenkomst, waarbij de buitenlandse producent totaal of gedeeltelijk gebruik mag maken van de marketingstrategie van de franchisegever. Hij mag deze marketingstrategie in de buitenlandse markt kopiëren tegen een vergoeding. Het gaat hierbij niet alleen over de productiemethode en de producten zelf maar ook over het voeren van de merknaam. We kunnen deze vorm ook omschrijven als: het overbrengen van merk, knowhow en distributiesysteem naar het opvolgende distributiekanaal zonder daar de eigen vestiging, de importeur of agent tussen te schakelen. Het voordeel voor de franchisegever is dat hij met een goed doordachte franchiseformule een stevige greep krijgt op de laatste schakel in de distributieketen. Het ondernemersrisico wordt zo verspreid over een aantal franchisenemers. De onafhankelijkheid van de franchisenemer heeft als nadeel dat de franchisegever een beperkte zeggenschap heeft. Met als gevolg dat veel overleg noodzakelijk is.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 207 vragen en antwoorden over Export - Internationale handel.