Tijd en geld niet even duur

Hoewel het allebei ruilmiddelen zijn, springen we als consument toch heel anders om met tijd dan met geld, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Wie vooral tijd spendeert aan het verwerven van producten of diensten hanteert andere normen en overwegingen dan wie zijn geld uitgeeft om iets te kopen, aldus onderzoekers van de universiteiten van Washington en Pennsylvania.

Zo zijn mensen geneigd om bij tegenvallende ‘aankopen’ de waarde van de geïnvesteerde tijd achteraf te relativeren, iets wat ze bij een geldinvestering veel minder doen. En verder zijn ze bereid om meer tijd te investeren als het gaat om risicovolle, maar waardevolle transacties, terwijl dat bij aankopen die met geld worden betaald precies andersom is, juist om financieel risico te vermijden. Dat heeft allemaal te maken met de factor opportunity costs (gederfde inkomsten; datgene wat je investering zou opleveren als je er niet deze aankoop mee had gedaan).

Tijd wordt veel minder dan geld beschouwd als een uitwisselbaar en constant blijvend goed. Daardoor is de waarde van de opportunity costs van geld makkelijker in te schatten dan van tijd. Gevolg is onder andere dat mensen bij de aankoop van iets waarvan ze de gebruikswaarde niet precies kunnen voorspellen, eerder geneigd zijn in tijd te betalen dan in geld, volgens de (drog)redenering ‘dan heb ik er in elk geval niet teveel voor betaald.’

Bron: Marketing-online

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>