Strategie dossier TomTom; missie bereikt, bestemming nog niet.

TomTom is het Nederlands beurswonderkind van weleer. Sinds de overname van Tele Atlas in november 2007 (eerste bod 2 miljard euro, na verhoging 3 miljard), bevinden ze zich nu in redelijk zwaar weer. Door de schuldenlast raakt de navigatiekoning de weg kwijt. De automotive industrie zoekt de weg door de kredietcrisis, voor nu; minder nieuwe auto’s zijn minder navigatieapparaten. Door ‘commoditization’ vinden de prijsvechters de weg naar boven. TomTom (marktaandeel NL 30%) en Garmin (marktaandeel VS 37%) hebben het nakijken. Nokia heeft de kaartenontwikkelaar Navteq in december 2007 overgenomen. En het Nederlandse AND Publishers heeft net een grote order van Google ontvangen.
Volgens Harold Goddijn van TomTom blijft navigatie op je mobiel; ‘gehannes, het is zo ingewikkeld dat weinig mensen meer met hun telefoon doen dan bellen’. Soort gelijke dingen hebben we eerder gehoord in de geschiedenis; de trein en het vliegtuig zijn geen concurrenten, de computer zal de typemachine niet verslaan; SMS is een eendagsvlieg. Als Goddin & Co. eens goed gingen rondkijken, dan zien ze dat mensen vandaag al meer andere dingen doen met hun smartphone dan bellen; surfen, chatten, emailen, twitteren, gamen, TV kijken en navigeren. TomTom verkondigde drie jaar geleden, dat de GSM en GPS zenders elkaar zouden storen, zodat het niet denkbaar was dat navigatie en GSM op een toestel zouden kunnen worden samengevoegd. Op dat moment waren de eerste GSM/GPS toestellen al op de markt in Korea?
De externe markt voor navigatiefabrikanten en kaartenmakers verandert snel; commodization, hevige concurrentie van mobiele aanbieders, verwende klanten, stagnerende automarkt etc. (bedreigingen). De interne capaciteiten (sterkten) van o.a. TomTom, lees innovatie zijn te langzaam en niet voldoende schaalbaar. Een van de combinaties van een ‘sterkte en een kans is de ‘HD Traffic’. Een TomTom wordt voorzien van een Vodafone-simkaart met GPRS-verbinding. Via het netwerk van Vodafone ontvangen TomTom-gebruikers geanonimiseerde locatiegegevens van Vodafone-abonnees. Het netwerk van de provider staat in verbinding met het TomTom HD Traffic-centrum. De informatie over de locatie van de Vodafone-bellers wordt elke drie minuten ververst. En zo worden nauwkeurig de files, ook in de binnensteden, aangeven.
Het Financieele Dagblad publiceerde vorige week het artikel; ‘Navigatiemakers slingerend op weg naar nieuwe verdienmodellen’. Scherper geformuleerd; ‘Navigatiemakers verblindt door tegenlicht en kans op frontale botsing’.
Als het management de groei en winst niet meer kan zekerstellen, kan dat frontaal gaan botsen met de aandeel- en obligatiehouders. Zeker als er geen airbag strategie voorhanden is. De TomTom missie: ‘to improve people’s lives by using the Group’s combined knowledge and expertise in the field of routing, digital mapping, and guidance services.’ is geslaagd. De automobilist heeft haar bestemming bereikt. Over de visie; wat wil TomTom bereiken, is men onduidelijk. Is er wel een visie of is de visie; meer van hetzelfde, sneller, goedkoper, 3D? Als er geen visie is past deze onderneming wellicht goed in de visie van andere onderneming?
Breaking news; Microsoft buys TomTom!
Microsoft is met haar besturingsystemen (Windows) en haar gebruikers software (Office paketen) nog steeds heer en meester in twee domeinen; personal computers prive & zakelijk en smartphones met Windows Mobile en Office. Er ontbreekt maar een segment in het Microsoft aanbod; de personal car computer. Op dit gebruiksmoment kan Microsoft haar klanten nog niet aan zich binden. Als Microsoft TomTom overneemt heeft het toegang tot navigatiesoftware in auto’s en kan het de voormalige Tele Atlas kaarten integreren in diverse Microsoft applicaties. Zo kan Microsoft weer wat tegengas geven aan Google en Apple. De TomTom hardware, de kastjes, zijn toch niet meer interessant, want autofabrikanten gaan die steeds vaker integreren in het dashboard. Stelt u zich eens voor, u bestuurt uw personal car computer door voice technologie. ‘Open email aan de heer Janssen, betreft; afspraak volgende week. tekst; Geachte heer Janssen……’
Het ontbreken van een visie kan een onderneming naar de afgrond of in de handen van strategische koper navigeren. Bijvoorbeeld van TomTom naar MicroTom.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Strategie, fusies & overnames, reputatiemanagement en veranderadviseur. Recente adviesopdrachten; in de vrijetijds-, zorg-, retail-, vergrijzings- en onroerend goed sector.

© Copyright 2009 Carevolution

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

christian ter maat
Wie koopt straks wie? Microsoft of Toyota koopt TomTom? Of blijft TomTom als het lijke eendje achter?

"Toyota sluit alliantie met Microsoft"
Amsterdam Microsoft en Toyota hebben plannen om auto's van Toyota wereldwijd te voorzien van een internetverbinding. Dat meldt persbureau Reuters. Het softwarebedrijf en de automaker willen $ 12 mln investeren in Toyota Media Service, het onderdeel dat digitale diensten moet gaan verzorgen voor Toyota-rijders. Het gaat dan bijvoorbeeld om navigatie en multimedia. (fd)

Microsoft werkt al nauw samen met Nokia en die heeft NAVTEQ voor 4,2 euro miljard in 2007 gekocht. TomTom kocht 1,8 miljard euro de Tele Alas kaarten. De personal car computer, voice operated, komt eraan. De kaarten worden geschud en de joker zou wel eens Apple kunnen zijn.
Christian ter Maat
Apple iOS in de auto ipv TomTom in 2018? Een gemiste kans voor TomTom, tenzij Apple TomTom koopt!

Will automotive entertainment systems be Apple’s (NASDAQ:AAPL) next big market? According to a new report from ABI Research, almost half of all “in-vehicle infotainment” systems will include Apple’s “iOS in the Car” by 2018. Although carmakers have traditionally made their own in-vehicle infotainment systems, consumers are increasingly demanding the ability to integrate their smartphones with a car’s multimedia system.

However, the rapidly evolving smartphone market presents a challenge for carmakers that want their systems to remain compatible with the latest mobile devices. “Car OEMs face the difficult challenges of not only how best to integrate smartphones into their vehicles, but also how to ensure that the integration strategy remains viable throughout the life of the vehicle and multiple generations of smartphones,” noted ABI Research analyst Gareth Owen.

Apple’s iOS in the Car is the Cupertino-based company’s answer to this growing market niche. Apple’s smartphone integration technology was first introduced at the Worldwide Developers Conference this summer and included as part of iOS 7. As explained by Apple, “If your vehicle is equipped with iOS in the Car, you can connect your iPhone 5 or later and interact with it using the car’s built-in display and controls or Siri Eyes Free.
Christian ter Maat
Voila Apple komt met CarPlay, een nieuw systeem dat het gebruik van de iPhone in de auto makkelijker en veiliger moet maken. De Amerikaanse technologiereus werkt daarbij, net als de Nederlandse navigatiespecialist TomTom, nauw samen met autofabrikanten.
Dankzij de spraakbesturing, die met een knop op het stuur of dashboard kan worden bediend, kunnen automobilisten bijvoorbeeld bellen, muziek afspelen of navigeren met hun iPhone zonder te worden afgeleid. Ferrari, Mercedes-Benz en Volvo laten deze week op de autoshow van Genève de eerste wagens zien die met het systeem zijn uitgerust. Ook fabrikanten als BMW, Ford, Hyundai, Kia, Nissan, Peugeot, Suzuki en Toyota willen met CarPlay aan de slag, aldus Apple.
Sinds de opkomst van de smartphone heeft TomTom de omzet uit navigatiekastjes, nog altijd de belangrijkste bron van inkomsten, flink zien dalen. Het verdient wel aan de verkoop van software die op mobieltjes als de iPhone wordt gebruikt om te navigeren. Ook levert het inbouwnavigatiesystemen aan verscheidene automerken.

Meer over Missie en visie