Teamtrainingen in hotelzaaltjes of heisessies op een prachtig landgoed. U kent het wel. Samen met collega’s werken aan verbetering en een volgende stap zetten. Het is gezellig en iedereen wordt geïnspireerd.

Echter, wat is er zo’n 6 maanden later zichtbaar veranderd op de werkvloer? Wat is het effect van kilo’s volgeschreven flip-over papier? Die ene oefening dat er hand in hand over het strand werd gerend of zittend in het gras een kernwaarde werd ontdekt? Veelal is het effect van het samenzijn in een inspirerende omgeving na enige tijd weggeëbd in de harde realiteit van de koude kantoormuren. De investering (een meerdaagse teamtraining in een kasteel is nou eenmaal niet gratis) wordt niet terugverdiend. Maar het was wel gezellig.

Wat is het probleem? De mensen die in de training zitten!
Teveel differentiatie, te veel gestelde doelen, te veel uiteenlopende leeftijdsfases, te veel verschillende individuele belangen.
De mensen die het meest gemotiveerd zijn om het trainingstraject in te gaan worden geremd door de mensen die er totaal geen belang bij hebben dat er in de toekomst ook maar iets veranderd.
Deze mensen beïnvloeden op eigen wijze weer de groep die een gematigde mening heeft en vaak is dat de meerderheid. Teveel uiteenlopende motieven zijn funest voor een effectieve teamtraining. En zoals we weten mag elk motief er zijn.

Lees ook:

Maak er geen hecht team van!

Oplossing? Meten is weten!
Breng individuele teamleden in kaart en meet de motivatie, meet de veranderbereidheid (kan dat? Ja, dat kan!) en inventariseer het doorzettingsvermogen en de mate van aanwezige zelfreflectie.
Een mooie formule hiervoor:

EG=IMxDxZ

(Effectieve gedragsverandering= Intrinsieke motivatie x doorzettingsvermogen x zelfreflectie)

Hoe hoger de score, hoe groter de kans op succes. In totaal zijn er 10x10x10=1000 punten te verdienen. Mochten Gerard, Hein en Jasmijn lager scoren dan 500? Laat ze dan alstublieft thuis en vooral niet aansluiten bij het startdiner van de training op Landgoed Good to Great. Kansloze missie.

Ga de uitdaging aan met mensen die hoog scoren op deze formule. Investeer in talent, ondernemerschap en innovatie. Laat deze mensen schitteren, stuur ze naar de mooiste plekken en geef ze het podium. Zij zijn de early adapters van de organisatie en zullen vroeg of laat ook de massa meenemen in een positieve flow.

Beweging brengt verandering
Er zal reuring ontstaan binnen het team maar alleen vanuit deze beweging is er verandering op komst. Als alles vastzit gebeurt er niks.
Creëer dus beweging door op confronterende wijze duidelijk te maken wat al aanwezig was: de onderstroom.

Een bekend filmpje op YouTube maakt het mooi inzichtelijk. Welke mensen maken het verschil? Wie zijn de early adapters, wie zorgen er voor beweging in de massa?

Herken jij ze? Ook in je eigen organisatie? Stop met teamtrainingen maar koester de parels in je organisatie. Ze zijn een tienvoudig trainerstarief waard.

Sierd Nutma
Spreker, trainer, ondernemer

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

In plaats van teamtraining in hotelzaaltjes of heisessies op een prachtig landgoed (heb ik ooit wel gedaan), train ik het team liever in hun eigen werkomgeving. Dan hoeven ze geen vertaling te doen van wat in de training is besproken naar hun eigen werkomgeving. Werkt veel directer met direct resultaat.

Je kunt de parels wel eventjes isoleren, maar daarna moeten ze toch weer in het team functioneren. Je bent een echte parel als je alle teamleden in beweging weet te zetten. Een team in nog meer kampen opdelen, lijkt mij de weg van de minste weerstand maar is dat de dagelijkse werkelijkheid?

Deels ben ik het eens met de inhoud en dank voor het delen van de formule en prachtige video. De stelling Stop met teamtrainingen gaat me echter iets te ver. Een teamtraining kan meerdere doelen dienen en op verschillende manieren worden ingevuld. Het hoeft niet per definitie iets eenmaligs te zijn op een kostbaar landgoed en zonder rekening te houden met de verschillen. Aandacht voor ieders unieke talenten is natuurlijk bij elk ontwikkeltraject van belang.

Wat ik in het eerste deel van het verhaal lees is, dat zowel de trainer als de opdrachtgever niet op een doordachte manier het instrument training gebruiken.
Teamtraining zorgt ervoor dat onderlinge niveauverschillen kleiner worden en dat men van elkaar kan leren. Dat versterkt de onderlinge band en geeft de mogelijkheid dat men elkaar kan stimuleren om met hetgeen dat in de training is geleerd ook dagelijks aan de slag te blijven.

Eminent is dat het proces van trainen structureel wordt uitgevoerd, dus geen ad hoc training, en dat alle partijen hun deel van verantwoordelijkheid nemen zowel voor, tijdens als na de training. Een juiste aanpak van kennistransfer zorgt voor een langdurig rendement uit training.
Dat was voor mij ook aanleiding om een handboek te schrijven over de toepassing van het kennistransfermodel.
Teamtraining blijft het meest effectieve instrument om teams en het individu binnen de groep naar een hoger niveau te krijgen!

Sierd, een prachtige stelling. Ook de reacties laten zien in welk gebied een ieder actief is.
Ik ben meestal een deelnemer. En je heb gelijk. Een ieder doet zijn, haar kunstje en gaat weer naar huis en valt terug in het dagelijks patroon.
Ooit binnen de afdeling een werkdag georganiseerd met onderhouds werkzaamheden in een boomgaard. Een ieder draagt zijn steentje bij tot een stukje natuurbehoud. Het is nu ruim 5 jaar geleden. Maar het gedane werk staat nog op ieders netvlies. En van los zand werden we een kluit. Een ieder kreeg een pot jam voor het gedane werk.
Wat ik er mee wil zeggen. Zoek een nuttige klus. Handen uit de mouwen en zweten is niet verboden. Geen boekwerk, maar een herinnering waar je trots op kunt zijn.
Want een ieder is een parel met specifieke vaardigheden. Je hebt ze allemaal nodig.

Hallo Sierd,

EG=IMxDxZ klinkt boeiend, zou je iets meer kunnen vertellen over de manier waarop je intrinsieke motivatie, doorzettingsvermogen en zelfreflectie meet?

en

Begrijp ik nu goed dat je bij een klantvraag voor een teamtraining sommige teamleden niet toelaat in de training? En als dat zo is: hoe bevalt dat de deelnemers, de thuisblijvers en de opdrachtgever? Doe je dan nog iets met de thuisblijvers?

Prikkelend en eerlijk gezegd voor mij een tamelijk vreemd verhaal maar diversiteit in visie is interessant en ik zie (op je website) dat je ook echt in de praktijk werkt met teams dus ook boeiend!

Groet,
Ronald Molag

Dank jullie wel voor de reacties!
In de 23 jaar dat ik met teams werk ken ik de werkelijkheid. (mijn werkelijkheid:)
Ik heb ervaren dat deelnemers van een verandertraject vaak dondersgoed weten waar het over gaat. Of, waar het over zou moeten gaan. Gaandeweg een regulier trainingstraject komt dit boven tafel en volgen er interventies of stappenplannen. Al dan niet succesvol.

Dat kan effectiever:
Door nu aan de voorkant van een traject steviger in te zetten heb je onmiddellijk de aanwezige onderstroom in de organisatie te pakken. Je kan je voorstellen dat je gedurende dit proces (in kaart brengen van EG=IMxDxZ met een scan, inclusief gesprek) al beweging in de organisatie krijgt. En dat is wat je wilt. (zie column)
Mensen gaan zichzelf al positioneren voordat je aan de gang bent.
Je biedt deze mensen een traject op maat. Er zijn dus geen thuisblijvers. Tenzij mensen daar zelf voor kiezen.
Waar het lijkt dat jij degene bent die een scheiding aanbrengt in groepen mensen (meestal 2 a 3 categorieën) doe je niks anders dan het zichtbaar maken van de scheiding die al aanwezig was!
Met een zorgvuldig opgebouwd programma waar deelnemers zich aan kunnen committeren zal je zien dat deze scheiding binnen afzienbare tijd verdwijnt. Naast jouw rol als professioneel trainer is hier een mooie rol voor de leidinggevende weggelegd.

Resultaat van deze aanpak:
Kort traject in tijd.
Kostenbesparend.
Deelnemers zijn gecommitteerd omdat ze krijgen wat ze nodig hebben.
Doelstelling traject wordt gehaald.
Organisatiedoelstelling blijft overeind.

Een effect van deze aanpak zou ook kunnen zijn dat al snel blijkt dat er iets anders nodig is dan de organisatie in eerste instantie voor ogen had. Door dit zichtbaar te maken help je hen om de juiste stappen te zetten en binnen afzienbare tijd resultaat te boeken.

Toon alle 7 reacties
x
x