Stop met klagen en pesten

Door pesten op de werkvloer niet aan te pakken, jagen werkgevers zichzelf op enorme kosten. Pesten levert de werkgevers een kostenpost van 14 miljard pond (bijna 18 miljard euro) op. Maar ook als mensen zich niet ziekmelden neemt de productiviteit door een verziekte werksfeer ernstig af. Dit kost werkgevers nog eens het equivalent van 100 miljoen werkdagen. Bijna 200.000 mensen overwegen vanwege pesterijen ontslag te nemen.

Het blijkt dat mensen uit minderheidsgroepen een grotere kans lopen gepest te worden en minder vaak een netwerk hebben waarop zij kunnen terugvallen wanneer er problemen zijn op het werk

Hou op met klagen!
In elk bedrijf lopen medewerkers waar veel negatieve energie vanuit gaat, ze zijn funest voor het moreel. Hoe zijn ze te managen? Het is menselijk om af en toe te zeuren en negatief te zijn, maar sommigen maken er een gewoonte van om te klagen. Hoe goed het ook gaat met het team, de notoire klager heeft altijd wat te zaniken.

Als deze 'negativisten' goed worden gemanaged, kan hun gebrek aan respect voor het management toch van nut zijn. Want hun uitspraken en observaties kunnen bijvoorbeeld voorkomen dat bedrijfsplannen die veel te optimistisch zijn, escaleren in dure mislukkingen. Dit betekent overigens niet een goedpraten van negatieve energie.

Dus: als je een notoire klager in je groep hebt, ga dan met hem of haar praten -kalm en op vriendelijke toon- om achter de oorzaken van al die ontevredenheid te komen. Doe dat in een informele sfeer. Maak dan ook duidelijk dat een negatieve houding een negatief effect kan hebben op de mensen in de omgeving. Hele teams en afdelingen kunnen er door aangetast worden, het zelfvertrouwen en het gevoel van zinvolheid van mensen kan er behoorlijk onder lijden. Benadruk dit alles, maar vergeet één ding nooit: managers moeten altijd zelf consequent het goede voorbeeld geven.

Dus: zelf nooit zeuren!

Emoties en motivatie werknemers worden beinvloed door vier drijfveren
Vier drijfveren hebben directe invloed op de emoties, de motivatie en het gedrag van werknemers. Om te beginnen willen ze schaarse goederen verwerven en de sociale status verhogen. Deze relatieve drijfveer verklaart waarom mensen niet alleen geïnteresseerd zijn in hun eigen salaris, maar ook in dat van anderen.

De tweede drijfveer is de wil om verbindingen aan te gaan. Dit verklaart de enorme trots die mensen kunnen hebben voor het deel uitmaken van een bedrijf en ook de enorme teleurstelling wanneer een bedrijf hen op straat zet. Een derde drijfveer is de wens van mensen om de wereld te begrijpen. Werknemers willen hierdoor een zinvolle bijdrage leveren aan een bedrijf. Zij kunnen gefrustreerd raken wanneer werkzaamheden zinloos lijken. De vierde drijfveer is de wil om te verdedigen. Het gaat hierbij veelal om de belangen van de groep. Deze drijfveer verklaart deels het verzet van werknemers tegen verandering.

Het blijkt dat managers alle vier de bovengenoemde drijfveren moeten aanspreken om werknemers optimaal te motiveren. Werknemers zijn realistisch over de vraag wat managers wel en niet kunnen bewerkstelligen om tegemoet te komen aan de drijfveren van hun medewerkers.

Werken geeft zin aan het leven
De bevlogenheid van werknemers neemt toe als een baan mogelijkheden tot het maken van carrière biedt, als ze redelijk zelfstandig de werkdag kunnen invullen, als ze prettige collega's hebben en als de leidinggevende steun en coaching biedt.

Lees verder op:
Het oerconflict in organisaties
De dynamiek van “Hoog versus Laag”
Willem Mastenbroek

Als een schimmelzwam kan het zich in uw organisatie nestelen: Toenemend wederzijds onbehagen. En er is bijna niet meer vanaf te komen. Als het gezeur, gemekker en geklaag over en weer eenmaal op gang komt dan werkt het al snel verslavend. Reden genoeg om tijdig te onderkennen wat er speelt. Het oerconflict! En dan?

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Sigma)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>