Reorganisatie-ellende door modellen of managers?

Management speelt een cruciale rol bij het welslagen van een reorganisatie. Dat gaat vaker fout dan goed.

Input
Communicatie over de veranderingen krijgt een minimale voldoende. Medewerkers voelen zich niet betrokken bij de verandering en zijn daardoor vaak niet gemotiveerd om te veranderen. Het is van groot belang dat medewerkers input kunnen geven over reorganisaties. Op die manier creëer je betrokkenheid.

Bij reorganisaties zien bedrijven en non-profit organisaties zich vaak genoodzaakt hun personeelsbestand ingrijpend aan te passen. Er is een weldoordachte aanpak ontwikkeld waarmee bedrijven ingrijpende reorganisaties stapsgewijs, gestructureerd en in een zo kort mogelijk tijdsbestek kunnen realiseren. Uitgangspunt is het behoud van zoveel mogelijk werknemers die beschikken over voor het bedrijf waardevolle kwaliteiten of competenties (= kennis, vaardigheden en houding).

Sinds jaar en dag wordt bij de meeste reorganisaties het LIFO-principe gevolgd. Toepassing van dit principe leidt dikwijls tot grote onevenwichtigheden in het personeelsbestand. Na verloop van tijd ontstaan vaak nieuwe problemen, die via verder reorganiseren noodzakelijk maken.

Een ingrijpende reorganisatie dient zorgvuldig te worden aangepakt. Tegelijkertijd is ook snelheid geboden. Waar onduidelijkheid te lang voortduurt, neemt de werkmotivatie af en ontstaan problemen in het functioneren en de prestaties van de organisatie. Dit kan weer tot nieuwe reorganisaties aanleiding geven. Het bedrijf kan dan gemakkelijk in een situatie van blijvende instabiliteit terechtkomen.

Keuze voor een andere benadering
Als u bij reorganisaties rekening wilt houden met prestaties en kwaliteiten van werknemers, zijn de volgende stappen minimaal noodzakelijk:

I Doelstelling en planningsfase
Analyse van de uitgangssituatie en de vereiste maatregelen

Keuze van doelstellingen/targets en planning van de aanpak

Ontwikkeling van het bedrijfseconomisch en juridisch kader (o.a. sociaal plan)

Overleg met OR, vakbonden en CWI.

Communicatie met het personeel.

II Vaststellen van de daadwerkelijke formatiewijzigingen en afvloeiïngsregeling
Inrichten van de nieuwe formatie (blijf-, verander-, verdwijn- en nieuwe functies).

Toepassing van een prestatie- en competentiegestuurd selectiesysteem (criteria, procedures, etc., bijvoorbeeld een puntensysteem).

Beoordeling van de geschiktheid van werknemers voor verander- en nieuwe functies.

Opstelling van een plaatsings- en afvloeiingsplan inclusief argumentaties per werknemer.

Doorrekening van de financiële consequenties, eventueel resulterend in bijstelling van het plaatsings- en afvloeiingsplan.

III Uitvoering formatiewijzigingen en afvloeiïng
Aanvraag van toestemming voor ontslagverlening bij bevoegde instanties (kantonrechter in individuele gevallen en CWI in geval van collectief ontslag).

Na verkregen toestemming opstellen van plaatsings- en ontslagbrieven. Vertrekkende werknemers begeleiden bij hun vertrek.

Ondersteunen van geplaatste werknemers via opleiding & training, persoonlijke coaching, etc.

Het betreft hier een modelaanpak: in de praktijk kan het noodzakelijk zijn om van het stramien af te wijken.

Leidinggevende cruciaal
Onderzoek toont aan dat de rol van de leidinggevende cruciaal is bij het laten slagen van een reorganisatie. Hij of zij moet duidelijk zijn over het doel van de reorganisatie en de medewerkers blijvend op de hoogte houden van voortgang en gevolgen van de veranderingen.

Lees ook:
Bij welke reorganisatie werk jij?

Zijn verandermodellen tijdloos?
door: Michaël Geerdink en Jaap Peters
Bestaan er voor verandermanagement goede modellen en concepten? De auteurs reiken enige krachtige ideeen hiervoor aan. Ze gaan het debat aan met van de Bunt en de Caluwé die hierover eerder publiceerden in ManagementSite. Een van hun conclusies is dat veel reorganisatie-ellende veroorzaakt wordt doordat we 'venijnige' veranderingen met 'tamme' modellen te lijf gaan.

Bron: Dijkstra Organisatieadvies & Personeelsmanagement BV

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>