Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

“Zo was een management trainee net uit de schoolbanken de mentor van doorgewinterde directeuren in anders leren omgaan met klanten.”

Hier moet je wel mee oppassen. Grijze haren zeggen niks over de aanwezige inhoud inderdaad, maar uiterlijkheden kunnen wel leiden tot weerstand om te leren (in dit geval bij de directeuren). Kunnen leren en willen leren zijn twee andere zaken.

Voor gedragsverandering is het nodig de weerstand hiertegen te minimaliseren. Dit heeft ook te maken met hoe je de nieuwe informatie brengt: bij mentorschap van een jonger iemand voor een ouder iemand moet heel duidelijk zijn waarom deze persoon geschikt is om mentor te worden.

Lijkt evident, maar in praktijk wordt eventuele weerstand tegen een veranderingstraject vaak genegeerd, terwijl dit met een paar methoden goed te omzeilen is.

Mvg,

Eva van Sloten
http://www.vijfadvies.nl

Een mooie column. Hugo Meijers geeft daarin het goede voorbeeld door met concrete voorstellen op de proppen te komen; een verademing ten opzichte van eerdere van zijn columns!
De reactie van Eva van Sloten vind ik ook waardevol. Dank!

Beste Eva,

Mijn ervaring is dat de doorslag een concrete hulpvraag is. Dat is meer dan erkennen iets niet te weten of kunnen. Weerstand is vaak geen behoefte hebben aan geholpen worden voor wat voor reden dan ook. Welke liggen voor de hand.

Beste Gerard,

Ben blij dat deze column beter in de smaak valt. Hoop dat je er iets mee kan. Kennis die we niet gebruiken is immers dood gewicht (volgens Plato).

Gr. Hugo

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of