PPS als wondermiddel!

Columns

Recent mocht ik mijn opdracht als kwartiermaker gemeenschappelijk PPS loket overdragen aan mijn opvolger. En daar hadden we een natuurlijk moment voor gecreëerd: om samen met zo’n veertig PPS hoofdrolspelers in cocreatie het assortiment van dat gemeenschappelijke loket verder uit te werken. Te concretiseren. Om zo maximaal in te kunnen spelen op de behoeftes die er leven opdat PPS ook écht vleugels krijgt. Want alleen op die manier neem je mijns inziens de letter ‘S’ van PPS ook serieus. Opdat je écht met elkaar gaat samenwerken. Gelijkwaardig. Ieder natuurlijk vanuit eigen rol en verantwoordelijkheid. Gericht op het creëren van onderlinge complementariteit. Om zo samen meer waarde te creëren. Maar wat ik de toehoorders tijdens deze bijeenkomst wel heb voorgehouden is dat implementeren van PPS aan opdrachtgevende kant veel bloed, zweet en tranen betekent.

Het gaat zeker niet vanzelf: PPS is zeer zeker geen wondermiddel! En daar wringt nou net de schoen bij een brede uitrol van PPS in ons land. Vooral voor potentiële opdrachtgevers zoals lagere overheden, onderwijs of zorginstellingen. Laten we leren van de wijze waarop de Rijkswaterstaat-organisatie het concept PPS heeft omarmd. Daar is zo’n zeven jaar geleden door de top een forse draai gemaakt. Door intensief te investeren in het concept PPS. En wat de impact voor de staande organisatie zou zijn. Want als je serieus PPS gaat implementeren, dan heb je niet alleen veel knowhow nodig, je gaat ook delen van je huidige werkpakket afsloten. Loslaten. Overdragen aan marktpartijen. Waarbij je als opdrachtgever niet meer de uitvoering doet, maar wel de overall regie gaat voeren. En dat betekent dus een appèl op andere competenties. Maar helaas, de ervaring leert dat lang niet iedereen die draai kan maken. Dus moet je als management voldoende leiderschap tonen om ook afscheid te nemen van gewaardeerde collega’s. Waar geen plek meer voor is in de herberg. Die hun carrière dan elders moeten gaan voortzetten. Bij een marktpartij. En bij Rijkswaterstaat is dat denken inmiddels volledig geïnterneerd in de haarvaten van de organisatie. Maar je kunt je voorstellen hoeveel energie en overtuigingskracht dat heeft gekost. Want de consequenties van PPS voor je organisatie zijn gewoon verstrekkend! En dat bereik je niet tussen de soep en de aardappels.

Ander uiterste is Defensie. De Kromhoutkazerne. Recent nog in de prijzen gevallen met een PPS award. Maar dat is als een afzonderlijk project opgezet en geïmplementeerd. In splendid isolation. Middels een aparte projectdirectie met veel extern ingehuurde knowhow. Gevolg: project is succesvol en relatief snel geoperationaliseerd, alleen het project heeft geen vervolg gekregen binnen de Defensie organisatie. Het concept PPS is door deze wijze van organiseren gewoon niet geadopteerd door het management. Door de hogere legerleiding. En zij moeten nou net het PPS geloof in hun organisatie uitrollen.

En dat raakt volgens mij de kern: als je PPS écht wil, dan begint het bovenin de kerstboom. In de directiekamer. Geen getut dus om het uit te besteden aan een afdeling X of Y, nee als management moet je die handschoen zelf oppakken. Iedere dag weer opnieuw. Alleen zo krijg je het gerealiseerd. Mijn advies: laten lagere overheden die aan de vooravond staan van het starten met PPS eens een bezoekje brengen aan Rijkswaterstaat of de Rijksgebouwendienst en van het management aldaar eens horen hoeveel zweetdruppels het hen heeft gekost om te komen waar men nu is! En dit alles maakt dan ook duidelijk hoe we PPS in ons land moeten stimuleren. Niet via omvangrijke congressen met goed gevulde tribunes vol met hulpsinterklazen, maar middels kleinschalige bijeenkomsten met de echte beslissers. Zij die dus over doorzettingskracht en doorzettingsmacht beschikken!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Koen Krikke
PPS als gifpil?

Graag reageer ik even vanuit het perspectief van betrokken medewerkers. Je beschrijft kort de mogelijke consequenties:
"Dus moet je als management [...] ook afscheid [...] nemen van gewaardeerde collega’s. Waar geen plek meer voor is in de herberg. Die hun carrière dan elders moeten gaan voortzetten. Bij een marktpartij. "

Buiten de vraag hoeveel dat afschedid nemen kost, ben ik vooral benieuwd hoe het de betreffende collega's bevalt. Door de PPS is de grens tussen wat de een en wat de ander doet blijkbaar opgeschoven. Vinden die oud-collega's hun draai weer? bevalt het hen ook?

Mogelijk kun je er op basis van je ervaringen iets over zeggen. En misschien is er zelfs onderzoek gedaan naar de ervaringen van de betrokkenen?
Koos Groenewoud
Lid sinds 2019
Weer een stuk met visie van Dirk-Jan de Bruijn en een waarheid als een koe.

2 jaar geleden kwamen een aantal Facilitaire Managers op initiatief van Iwan Liem van
F-MEX bijeen in VILLA FM in Italie voor een Masterclass PPM. Het merendeel van de aanwezigen hadden te maken met het thema PPS.

Tijdens deze Masterclass kwam aan het licht, dat er in veel gevallen helemaal geen sprake was van Samenwerking en partnership. Het tegendeel is waar. Het leek er op, dat er sprake was van eenrichtingsverkeer. Inderdaad, dat is niet echt duurzaam en grond voor samenwerking en groei.
Dirk-Jan de Bruijn
@Koen, dank voor je reactie. Je raakt een essentieel punt. De kunst is om het vooral aan te vliegen vanuit kansen. Als je als overheid terug gaat naar je kerntaken en daarmee bepaalde taken overdraagt aan marktpartijen, dan lijkt het logisch dat de mensen die daarbij betrokken zijn ook overgaan naar die marktpartijen. Om daar hun carriere met plezier voort te gaan zetten. Uiteraard moet dat netjes gemanaged worden. En dat is zeker een uitdaging, vooral omdat we daar als publieke sector nou niet zoveel ervaring in hebben! Room for improvement dus.
M. Kok
Koen en Dirk-Jan,

Dit overgaan van medewerker naar de loonlijst van een marktpartij heeft veel positieve kanten. De oorspronkelijke werkgever richt zich op haar core business (primair proces) en besteed ondersteuning uit. (werkt samen met marktpartij in PPS vorm)
De medewerker die naar de marktpartij gaat is bij de marktpartij "ineens" onderdeel van het primaire proces van die marktpartij i.p.v. een erbij hangende medewerker die het primaire proces van een organisatie ondersteunt. Werkvreugde neemt toe, verzuim neemt af, kwaliteit neemt toe, kosten nemen af; gevolg, efficiency, effectiviteit etc.
Het omwille van persoonlijke redenen in stand (of tegen)houden van PPS ontwikkelingen is op onverdedigbare en onverantwoordelijke wijze omgaan met geld van de bevolking.
Carina Canoy
Heerlijk, zo'n vlot, met humor geschreven artikel over PPS!
Inderdaad het is zoeken naar managers die durven loslaten, die bereid zijn te investeren in een ommezwaai. Maar zij zullen hun organisatie meenemen naar het samenwerkingsmodel van de toekomst!. Meer van afstand de regie voeren, functioneel specificeren en meer overlaten aan de markt is niet voorbehouden aan grote PPS-projecten; het is een trend. Investeer in opleiding, houding en gedrag. Trek mensen met andere competenties aan en borg de nieuw opgedane kennis in de organisatie.
Het is best mogelijk, als je het wilt, durft en doet.
Dirk-Jan de Bruijn
@Carina: ik had het niet beter kunnen verwoorden. Implementeren van PPS betekent een appel op geheel @ndere competenties. Want als je doet wat je deed, dank krijg je wat je altijd ... En inderdaad zonder lef, durf en leiderschap wordt dat helemaal niets!

Meer over Innovatief organiseren