Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

PPS als gifpil?

Graag reageer ik even vanuit het perspectief van betrokken medewerkers. Je beschrijft kort de mogelijke consequenties:
“Dus moet je als management […] ook afscheid […] nemen van gewaardeerde collega’s. Waar geen plek meer voor is in de herberg. Die hun carrière dan elders moeten gaan voortzetten. Bij een marktpartij. ”

Buiten de vraag hoeveel dat afschedid nemen kost, ben ik vooral benieuwd hoe het de betreffende collega’s bevalt. Door de PPS is de grens tussen wat de een en wat de ander doet blijkbaar opgeschoven. Vinden die oud-collega’s hun draai weer? bevalt het hen ook?

Mogelijk kun je er op basis van je ervaringen iets over zeggen. En misschien is er zelfs onderzoek gedaan naar de ervaringen van de betrokkenen?

Weer een stuk met visie van Dirk-Jan de Bruijn en een waarheid als een koe.

2 jaar geleden kwamen een aantal Facilitaire Managers op initiatief van Iwan Liem van
F-MEX bijeen in VILLA FM in Italie voor een Masterclass PPM. Het merendeel van de aanwezigen hadden te maken met het thema PPS.

Tijdens deze Masterclass kwam aan het licht, dat er in veel gevallen helemaal geen sprake was van Samenwerking en partnership. Het tegendeel is waar. Het leek er op, dat er sprake was van eenrichtingsverkeer. Inderdaad, dat is niet echt duurzaam en grond voor samenwerking en groei.

@Koen, dank voor je reactie. Je raakt een essentieel punt. De kunst is om het vooral aan te vliegen vanuit kansen. Als je als overheid terug gaat naar je kerntaken en daarmee bepaalde taken overdraagt aan marktpartijen, dan lijkt het logisch dat de mensen die daarbij betrokken zijn ook overgaan naar die marktpartijen. Om daar hun carriere met plezier voort te gaan zetten. Uiteraard moet dat netjes gemanaged worden. En dat is zeker een uitdaging, vooral omdat we daar als publieke sector nou niet zoveel ervaring in hebben! Room for improvement dus.

Koen en Dirk-Jan,

Dit overgaan van medewerker naar de loonlijst van een marktpartij heeft veel positieve kanten. De oorspronkelijke werkgever richt zich op haar core business (primair proces) en besteed ondersteuning uit. (werkt samen met marktpartij in PPS vorm)
De medewerker die naar de marktpartij gaat is bij de marktpartij “ineens” onderdeel van het primaire proces van die marktpartij i.p.v. een erbij hangende medewerker die het primaire proces van een organisatie ondersteunt. Werkvreugde neemt toe, verzuim neemt af, kwaliteit neemt toe, kosten nemen af; gevolg, efficiency, effectiviteit etc.
Het omwille van persoonlijke redenen in stand (of tegen)houden van PPS ontwikkelingen is op onverdedigbare en onverantwoordelijke wijze omgaan met geld van de bevolking.

Heerlijk, zo’n vlot, met humor geschreven artikel over PPS!
Inderdaad het is zoeken naar managers die durven loslaten, die bereid zijn te investeren in een ommezwaai. Maar zij zullen hun organisatie meenemen naar het samenwerkingsmodel van de toekomst!. Meer van afstand de regie voeren, functioneel specificeren en meer overlaten aan de markt is niet voorbehouden aan grote PPS-projecten; het is een trend. Investeer in opleiding, houding en gedrag. Trek mensen met andere competenties aan en borg de nieuw opgedane kennis in de organisatie.
Het is best mogelijk, als je het wilt, durft en doet.

@Carina: ik had het niet beter kunnen verwoorden. Implementeren van PPS betekent een appel op geheel @ndere competenties. Want als je doet wat je deed, dank krijg je wat je altijd … En inderdaad zonder lef, durf en leiderschap wordt dat helemaal niets!

Toon alle 6 reacties
x
x