Positieve beweging creëren

Columns

De Corona-crisis dwingt veel organisaties om creatief te zijn en het roer om te gooien. Er wordt volop geëxperimenteerd en er komen initiatieven op gang die in no-time vele volgers weten te mobiliseren. Wellicht wil jij ook vernieuwing creëren binnen je team, organisatie of je buurt. En misschien is juist nu wel het moment om te starten.

Ik deel in deze column drie praktische tips en initiatieven van een lokale ondernemer, een grootbedrijf en een ZZP’er. En ik roep jou als lezer op inspirerende initiatieven vanuit je team, organisatie of buurt als reactie toe te voegen. Samen versterken we positieve beweging.

1. Keep it simple

Begin klein en houd het simpel. Zo heeft de Albert Heijn een ouderenuurtje van 7.00-8.00 uur en experimenteert Lidl met een ouderenkassa. Eenvoudig in de uitvoering en eenvoudig te begrijpen. Door je experiment simpel te houden komt de start van de beweging snel op gang. Zo kun je via ‘Coromapost’ een kaartje sturen aan eenzame oudere of een oudere opgeven die wel een kaartje kan gebruiken. Oftewel ‘Bezorg je oma geen corona maar een kaartje’. Een creatief en activerend statement helpt om helder te maken wat je wilt bereiken. (zie ook Gewoon Mensen die Mensen willen helpen)

Feature Film Corona Quarantaine Challenge

Leer je eigen filmscenario schrijven. Initiatief door Willem Bosch, succesvol scenarioschrijver van o.a. films en series als Van God Los en Penoza. Via mini-masterclasses leert hij je in twee weken je eigen filmscenario te schrijven. Mede op basis van zijn lessen aan de filmacademie komt Willem via Instagram iedere ochtend met korte videolessen en huiswerk. Feature Film Corona Quarantaine Challenge

2. Raak positieve of negatieve emoties

De initiatieven die snel worden opgepakt raken een emotionele ‘snaar’ en hebben hierdoor een hoge ‘gunfactor’. ‘Hoe mooi zou het zijn als…’ Het collectief applaudisseren voor alle zorgmedewerkers is sympathiek en maakt dat je snel geneigd bent om mee te doen. Andere initiatieven raken juist omdat we de pijn of urgentie voelen. ‘Dit laten we niet gebeuren...’ De lokale ondernemers die hun omzet ineens zien kelderen. De Utrechtse Nancy Kombrink die al twee jaar noodgedwongen in de ziektewet zit vanwege spierzwaktes en via de Facebook groep ‘Corona Durf te Vragen/Helpen’ vraag en aanbod verbindt. Daar wil je aan bijdragen. Ze verdrinkt in de reacties en heeft binnen een mum van tijd 35 moderatoren in moeten schakelen, via de website kun je binnen elke provincie aan een groep meedoen. Durf jouw emoties van urgentie of ambitie te delen en anderen zullen in beweging komen.

Helpdesk Welkom Online

Juist nu is online contact nog belangrijker. Ouderen kunnen via deze gratis telefonische ‘Helpdesk Welkom Online’ vragen stellen zoals: hoe kan ik videobellen en hoe houd ik contact via social media? Maar ook: waar vind ik de laatste informatie over het coronavirus? Deze helpdesk wordt bemand door vrijwilligers van het Ouderenfonds i.s.m. medewerkers van VodafoneZiggo en Samsung.

Helpdesk Welkom Online

3. Maak de beweging groter

Een experiment kan ‘ten onder gaan’ aan z’n eigen succes. Door ‘toolkits’ aan te bieden zoals bij SupportYourLocals en de CoronaFacebookgroep maak je het mogelijk om de beweging snel te laten groeien. Deel praktische stappenplan en ‘how-to’-tips met enkele basisrichtlijnen. Stel vervolgens persberichten en communicatiemiddelen beschikbaar zoals logo’s, banners en posters zodat anderen ook aan de slag kunnen. En creëer een (online) plek waar resultaten van acties gedeeld kunnen worden, zodat anderen geïnspireerd raken om ook mee te doen.

Support Your Locals NL

De boodschappendoos met producten van lokale ondernemers in Amsterdam. Initiatiefnemer is Samuel Levie. Binnen 24 uur is het plan uitgewerkt, staat de website en heeft het initiatief een naam. Nog eens 48 uur later zijn er al 1.000 dozen verkocht en heeft de website al even platgelegen. Het team roept consumenten en producenten in het hele land op hetzelfde initiatief in hun buurt te beginnen. Via de website kan je een ‘toolkit’ downloaden met stappenplan, logo en guidelines. ‘Door de handen ineen te slaan en te merken hoeveel vraag er was naar onze box, kregen we weer moed en hoop’, aldus Samuel Levie. SupportLocalsNL

 

Reageer en deel een initiatief dat jou inspireert in de reactieruimte hieronder.
Of lees hier een andere recente column met inspirerende digitale initiatieven in Corona-tijden.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Creativiteit