Channels

Als manager heb je een voorbeeldfunctie voor je team en je medewerkers. Je gedrag wordt gekopieerd, waarschijnlijk meer dan je beseft. Als jij om het jaar de nieuwste en meest luxe auto-van-de-zaak voor de ingang parkeert en tweet over bootvakanties, zonovergoten eilanden en wintersportvakanties met meer après dan ski, dan moet je niet raar opkijken als je team niet wil overwerken. Je straalt uit: met mij gaat het uitstekend en bij mij stroomt het geld binnen – en ik hoef er niet eens heel hard voor te werken. Heel motiverend voor je medewerkers, om het zelf ook eens rustig aan te doen. Als je daarentegen wekelijks een openhartige blog schrijft over wat je doet, wat jou echt bezig houdt en jouw deur altijd openstaat voor mensen met vragen, dan zijn je medewerkers bereid een tandje bij te zetten.

Je kent dit principe natuurlijk wel, en jarenlang doe je je best om het goede voorbeeld te geven, maar na verloop van tijd kun je last krijgen van metaalmoeheid – je bent ook maar een mens, en misschien ook geen ‘jonge hond’ meer. Je behoefte aan een comfortabel leven wordt groter en je comfortzone wordt kleiner en je vindt het moeilijker om jezelf te ontwikkelen en te motiveren. Dan moet je niet raar opkijken als je medewerkers ook minder gemotiveerd zijn en zich ook niet meer ontwikkelen.

Naarmate je leven voortschrijdt ontdek je de grenzen van je comfortzone, hoe groot of klein die ook is: je wordt geconfronteerd met spanning, zenuwen, overtuigingen, angsten, verloren dromen, pijnen of misschien zelfs trauma’s – de schaduw van ingrijpende gebeurtenissen uit het verleden. Welke rol je ook vervult, succesvol zijn vergt zoveel van je dat je de grenzen van je comfortzone eens zult tegenkomen.

Ontdekken en oprekken

Mijn motto is: persoonlijke groei is zakelijke groei.

Lees ook:

Ik veranderen? Echt niet!

Als je het beste uit jezelf én uit je organisatie wilt halen, zul je je comfortzone af en toe moeten ontdekken en oprekken. Pas dan kun je anderen weer energie geven. Als het tijd is om persoonlijk te groeien kun je de volgende vier stappen zetten: het ontdekken, het erkennen, bewust worden en uiteindelijk het oprekken van je comfortzone. Het is een proces dat pas begint als jij er niet mee ophoudt, om het maar eens Cruyffiaans te zeggen.

Een waarschuwing vooraf: het ontdekken van je comfortzone kost veel tijd en gaat uiteraard nooit zonder pijn, en het oprekken ervan al helemaal niet. Maar om te laten zien hoe haalbaar het is voor iedereen om weer te groeien beschrijf ik hier drie haalbare tips om het proces op gang te helpen. Niets meer en niets minder.

Tip 1: houd een dagboek bij

Spreek met jezelf af dat je gedurende een afgesproken periode een dagboek bijhoudt, minimaal een maand. Schrijf elke dag op wat je hebt gedaan en wat je toen dacht en/of voelde. Je doet dit alleen voor jezelf, wees dus eerlijk. Houd dit de afgesproken periode vol, en lees vervolgens wat je hebt opgeschreven. Dit zal ongemakkelijk zijn, maar heel leerzaam: je kijkt kritisch naar jezelf en je ziet beter wat er mis is. Deze papieren out-of-body-experience is een verrijkende ervaring. Ik daag je uit om het eens te proberen.

Tip 2: ga reizen

Ga inspirerende en uitdagende reizen maken, zonder je familie en bij voorkeur ver weg. Geen comfortabele zonnige all-inclusive, maar een cultuurreis of avontuur. Waarom? Ver van je dagelijkse leefomgeving, werkzaamheden en cultuur ontdek je je persoonlijke grenzen veel eerder. Tijdens een verre reis heb je ook de tijd om je gedachtes over je comfortzone te laten bezinken en er bijvoorbeeld met anderen over te praten.

Tip 3: zoek een meester

Laat je comfortzone oprekken door meesters, mensen buiten je eigen organisatie die verder zijn dan jij. Verder qua vakmanschap en tegelijk qua (zelf)leiderschap. Zoek dus iemand die niet alleen zijn vak beheerst, maar vooral ook zichzelf.

Vraag jezelf: wie bewonder ik? Met wie zou ik best eens een dagdeel willen optrekken, om te leren, te luisteren en te kijken hoe die persoon denkt, doet en leeft? Heb je iemand in gedachten? Verdiep je dan in hem of haar. Ga daarbij gericht na: wie zijn de inspiratiebronnen en meesters van deze persoon? Want iedereen laat zich inspireren en trekt zich aan anderen op. Wie is de meester van jouw meester?

Je kunt nog een een stap verder gaan: vraag die persoon gewoon om jouw mentor te zijn. Waarom niet? Iedereen vindt het leuk om aan gemotiveerde mensen zijn kennis en ervaring door te geven. Ik spreek uit ervaring: twee jaar geleden heb ik een ‘meester’ gevonden in Jan Huijgen, een boer en filosoof. In maandelijkse gesprekken heeft hij mij gedurende een jaar telkens kleine en grotere uitdagingen gegeven, gericht op het ontdekken van mijn comfortzone en mijn eigen weg. Centraal daarbij was een regel uit een gedicht van Dag Hammarskjöld: “Ieder ogenblik kies je je eigen ik, maar kies je jezelf?”

Door met deze en andere methoden kritisch met jezelf aan de slag te gaan, kun je voorkomen dat jouw innerlijke plafond op den duur het plafond van je prestaties en dat van je team wordt. Je bent altijd een voorbeeld voor andere mensen, de kunst is om een goed voorbeeld te blijven.

 

OMSLAG_ECHTDe Auteur
Bernard de Groot is auteur van Meesterschap in ondernemen, een gilde voor groei, Uitgeverij Dialoog Hierin beschrijft hij de weg naar persoonlijke ontwikkeling in de stijl van de klassieke ambachtsgilden. Als ondernemer wilt u groeien. Daar waar uw persoonlijke groei stopt, stopt de groei van uw onderneming.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x