Personal branding: maak je verhaal in 7 stappen

Naarmate de baan belangrijker wordt, speelt wat we onder invloed van populaire wegstemshows de X-factor zijn gaan noemen een wezenlijke rol. 'Een goed cv kan je een gesprek bezorgen, maar ook niet meer dan dat. Of je vervolgens echt geschikt bent voor een bepaalde baan en je 'm daadwerkelijk bemachtigt, heeft veel meer te maken met wat je als persoon meebrengt. Vooral bij twintigers ziet ze nog wel eens een overdreven focus op salarisniveau, lease-auto's en andere bijzaken, hetgeen 'het verhaal' van de kandidaat er niet sterker op maakt. Want, dat soort ambities zijn inwisselbaar: iederéén wil goed verdienen en een leuke auto. Maar wat vertelt zoiets over jóu?

Als we de insiders mogen geloven kom je het verst met een deugdelijk zelfonderzoek (waar ligt mijn passie?) dat bij de recruiter dan idealiter wordt gevolgd door een strak, persoonlijk verhaal, waaruit zonneklaar blijkt wat voor type jij bent en waar je voor warmloopt. De personal touch lijkt belangrijker dan ooit.

Verhaal
Denk goed na over de zaken die je tijdens het gesprek wilt benadrukken. Zo dwing je jezelf een hiërarchie aan te brengen in je eigen cv, creëer je een verhaal rond jezelf in plaats van een doodsaaie opsomming van wapenfeiten. Uitgangspunt moet zijn dat je scoort op je unique selling points, oftewel dat je je profileert met 'unieke' eigenschappen die bij jou verder ontwikkeld zijn dan bij anderen. En dat je de prestaties uit je arbeidsverleden erbij zoekt waaruit die eigenschappen het meest sprekend naar voren komen. Extra hip is het als je via een hoogstpersoonlijke (jeugd)ervaring een link kan leggen naar je huidige karakterstructuur. Bij iemand die geen boeiend verhaal kan vertellen, zal ik niet zo snel geloven dat hij of zij ándere mensen kan boeien. In veel functies is dat van wezenlijk belang.

Kleding
Hoeveel ophef er ook wordt gemaakt over dure pakken en kekke modeaccessoires: er bestaat geen vaststaande code waarbij bepaalde kledingstukken of merken verplicht of uit den boze zijn. Er 'representatief' uitzien wil niets anders zeggen dan dat je jezelf qua uiterlijk vrij baan geeft en geen negatieve associaties oproept. Hoe je het ook wendt of keert: een opvallende vlek op je colbert of slecht zittend haar vertelt iets over jouw gevoel voor presentatie. Zoiets verdwijnt al snel in de kaartenbak van minpuntjes.

Timing
Makkelijk uitvoerbaar, maar verstrekkend in zijn gevolgen: een tijdig vertrek van huis. Wie zich onderweg naar de recruiter begint af te vragen of hij of zij wel op tijd komt en dientengevolge in de stress schiet, komt niet ontspannen aan en belangrijker: is niet zichzelf. 'Als je buiten adem binnenstommelt, maakt dat een slordige en ongeorganiseerde indruk. Vijf minuten voor de start van het gesprek is een ideale aankomsttijd. Te laat is natuurlijk ook niet best.

Handdruk
Niet te stevig, niet te slap, maar vooral niet… zwéterig! Een klamme handdruk is een potentiële spelbreker. Zweet in je handen wijst op een bepaalde onzekerheid. Dat is geen lekker begin. Even ongezien met de handjes wapperen dus.

Gesprek
Trots en tevredenheid over eigen prestaties zijn gevoelens die getoond moeten worden. Iemand die goed in zijn of haar vel zit en overtuigd is van de eigen kwaliteit, straalt kracht uit en wint daardoor aan power. Tarzan-achtig borstgeroffel slaat de plank daarentegen ook weer mis. Zorg dat je je kwaliteiten op een sympathieke manier over het voetlicht brengt.

Slotvraag
Heb ik alles duidelijk uitgelegd? Is een beleefde en effectieve vraag aan het slot van het gesprek. Het biedt de recruiter de mogelijkheid om dingen nog eens gepreciseerd te krijgen en het geeft jou de verzekering dat je verhaal helder is overgekomen. Zo zorg je dat er op weg naar huis geen onzinnige gedachten door je hoofd gaan spoken.'

Afspraak
Maak een heldere afspraak over het vervolgtraject. Wie belt wie over de uitslag en op welke termijn? Toon nieuwsgierigheid en een stuk gezonde spanning. Maar ga niet ongeduldig zitten bellen als de termijn verstreken is. Soms gaan beslissingstrajecten nu eenmaal wat langzamer dan verwacht.

In een markt met vele aanbieders en een ‘product’ dat in nauwe samenwerking met de klant tot stand komt, is ‘personal branding’ dé manier om je te onderscheiden. Dit geldt niet alleen voor zakelijke dienstverleners, maar voor iedereen die in een persoonsgebonden business werkzaam is en dus vooral zichzelf moet verkopen. In alle gevallen ben je bewust met je persoonlijke en professionele groei bezig. En probeer je op basis daarvan succesvol te zijn in de markt.

Een personal brand komt voor alles van binnenuit. Het gaat om de drive om alles uit je vak te halen en daarin veel, soms heel veel te investeren, zonder dat je altijd weet waar dat toe leidt. Succes, ook in commercieel opzicht, is daarin niet leidend, maar een natuurlijke opbrengst als je je echte passie volgt.

( bron: GARP)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Personal Branding