Je hebt een geweldig idee, dat echt relevant is voor je organisatie. Maar ondanks dat je erop blijft wijzen, wordt het toch niet opgepakt. “Dit is een van de situaties waarbij je je kunt afvragen of je het voorstel anders moet presenteren.” Dat zegt Selma Spaas, directeur Executive Education van Nyenrode Business Universiteit. “Als je daarbij óók de opvattingen van alle stakeholders vroegtijdig én helder in beeld hebt, kan je vaak deuren openen die eerder gesloten leken
Op de juiste manier positieve invloed uitoefenen heeft volgens Spaas alles te maken met bewustwording, zowel van je omgeving als van jezelf. Die bewustwording omvat veel verschillende facetten: “Houd je in een pitch bijvoorbeeld voldoende rekening met de belangen én de zorgen van je gesprekspartner? Bedenk je vooraf hoe je je jouw voorstel zo kan bijstellen, dat het meer draagvlak krijgt? Ben je je bewust van je eigen lichaamstaal, en je manier van praten in een meeting?"

Een goede speelveld-analyse vooraf
Spaas beschrijft een voorbeeldcasus waarin een HR-adviseur een hoog ziekteverzuim op een afdeling grondig wil aanpakken. De adviseur wil streven naar een halvering van het verzuim, en suggereert daarbij de werkdruk te verlagen door de output te verminderen, of extra mensen aan te nemen. “Die eerste suggestie staat echter ver af van de realiteit van de betreffende teammanager, die vanwege de hoge productiedruk juist meer prestaties van de afdeling nodig heeft. De tweede stuit op weerstand van de operationeel manager, die gezien de nieuwe productontwikkelingen de productiekosten laag moet houden. En dan is er uiteindelijk de CEO die weinig ruimte meer heeft onder de winststreep.”
Spaas benoemt het risico dat de stakeholders de HR-manager in deze casus niet serieus nemen. “Met een goede analyse van de verschillende belangen vooraf, had die manager waarschijnlijk minder zwaar ingezet, en bijvoorbeeld eerder gekeken naar alternatieven om de medewerkers in lichtere mate te ontzien, zoals de introductie van een vitaliteitsprogramma.”
Ambassadeurs vinden
In een ander voorbeeld noemt Spaas een IT-manager die het computersysteem wil verbeteren, maar hiervoor geen steun krijgt binnen het MT. “Tevergeefs blijft de manager het voorstel op dezelfde manier op de agenda plaatsen. De IT’er kan hierdoor minder goed werk leveren en de organisatie loopt mogelijk een relevante verbetering mis.” Het is volgens Spaas essentieel om te begrijpen waar het hier precies misgaat. “Wellicht lagen de bezwaren bij de eindgebruiker, die gereserveerd is over het werken met wéér een nieuw systeem. Als je de gebruikers van tevoren al betrekt in je plannen en iets van hun wensen meeneemt, heb je misschien al ambassadeurs voor je voorstel voordat je het daadwerkelijk presenteert. Kortom: weet wie je waarvoor nodig hebt, om uiteindelijk een krachtige case neer te kunnen zetten”, zegt Spaas samenvattend.
‘Verleiden, inspireren en overtuigen’
Bewustwording van de manier waarop je communiceert is ontzettend belangrijk. “Een sterke hiërarchische aansturing is in veel organisaties aan het verdwijnen. Dat betekent dat vaardigheden waarmee je verleidt, inspireert en overtuigt, steeds noodzakelijker worden om echt gehoord te worden.” Dit stelt drs. Erik Maier, docent Persoonlijke Ontwikkeling en Organisatieontwikkeling. Hij coacht mensen onder meer op presentatiestijl.
Maier: “Hoe kom je over als je je manager vraagt om een groter budget? Doe je dat heel bedeesd, omdat je het lastig vindt om meer geld te vragen? Dat doet je zaak doorgaans weinig goed.” Een onnodig schuchtere houding is volgens Maier niet natuurlijk, maar aangeleerd. “Misschien omdat je in eerdere situaties bot ving.” Andersom benoemt Maier ook de extravert: “Iemand die heel makkelijk contact maakt, de dingen snel wat opblaast, en soms op het verkeerde moment de competitie aangaat. Zo iemand slaat al snel te ver door in zijn overtuigingsdrift.”
Non-verbale communicatie
Een beter bewustzijn van je gedrag, leidt volgens Maier sneller tot een natuurlijke houding. “Wat is ‘je eigen stem’ en hoe vind je die?”. Die stem is voor iedereen anders. Ben je bijvoorbeeld een grote vent met een flink stemgeluid, dan is het cruciaal om te weten dat het weerstand kan oproepen als je ook nog eens net te dicht bij je gesprekspartner staat. De inhoudelijke relevantie van je verhaal verliest het dan van jouw non-verbale communicatie. Een stapje naar achteren nemen kan wonderen doen. Treed je te veel in - voor je luisteraar - irrelevante details, dan ben je hem meestal al kwijt, voordat je je hele verhaal hebt gedaan.”
Een goede oefening is het voorstel steeds korter en puntiger te presenteren. “Dit stimuleert mensen zich te verplaatsen in andermans gedachtegoed en te bedenken ‘welke informatie is hier werkelijk relevant voor degene die ik wil bereiken?’ En daarmee kom je op een van de kernpunten binnen het vergroten van je invloed en impact: inzicht krijgen in de denkwijze van degene die je wilt overtuigen. Als je dat scherp in beeld krijgt, heb je een belangrijke bouwsteen in handen om succesvol invloed uit te oefenen.”

Til jouw vaardigheden van beïnvloeding naar een hoger niveau! Met het Influence & Impact programma versterk je jouw leiderschap en creëer je een blijvende impact binnen de organisatie.
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>