Het blijkt moeilijk om intrinsiek gemotiveerde medewerkers te vinden. Dit lijkt een heikel punt, want men is ervan overtuigd dat medewerkers zonder intrinsieke motivatie de organisatie meer kosten dan ze opleveren.

“Mensen maken het verschil. Het begint namelijk allemaal met het individu dat bijdraagt aan de organisatie. Als dat goed voor elkaar is, zijn mensen het grootste kapitaal van een bedrijf”. “Maar het tegenover gestelde is ook waar: op het moment dat medewerkers geen intrinsieke motivatie hebben, worden ze juist de grootste kostenpost.” 

Iedereen is ervan overtuigt dat organisaties meer moeten doen om werkgeluk te vergroten. De negatieve energie van medewerkers aanstekelijk kan werken. Managers en medewerkers vinden werkgeluk belangrijkste voorwaarde bedrijfsgroei. Belangrijkste voorwaarde: maak de afstand tussen management en de werkvloer zo klein mogelijk.

THE HOT AIR BALLON
A woman in a hot air balloon realized she was lost. She reduced altitude and spotted a man below. She descended a bit more and shouted: “‘Excuse me, can you help me? I promised a friend I would meet him an hour ago but I don’t know where I am”. The man below replied “You’re in a hot air balloon hovering approximately 30 feet above the ground. You’re between 40 and 41 degrees north latitude and between 59 and 60 degrees west longitude”.

“You must be a technician.” said the balloonist. “I am” replied the man “how did you know?” “Well,” answered the balloonist, “everything you have told me is probably technically correct, but I’ve no idea what to make of your information and the fact is, I’m still lost. Frankly, you’ve not been much help at all. If anything, you have delayed my trip with your talk.”

The man below responded, “You must be in management”. “I am” replied the balloonist, “but how did you know?” “Well,” said the man “you don’t know where you are or where you’re going. You have risen to where you are, due to a large quantity of hot air. You made a promise, which you’ve no idea how to keep, and you expect people beneath you to solve your problems. The fact is you are in exactly the same position you were in before we met, but now, somehow, it’s my fucking fault!

ArrayEen dergelijk gebrek aan communicatie en een verstoorde verhouding tussen personeel en management kan uitmonden in een ‘wij tegen zij’-situatie, waarbij teams zich niet gehoord voelen door hun leidinggevenden. De sterkste bedrijven floreren omdat alle medewerkers, van de schoonmaker tot de Managing Director, weten wat hun taak is, waar ze naar op weg zijn en, belangrijker, waarom ze doen wat ze doen. Ze hebben een doel. Iedereen begrijpt wat het bedrijf doet en welk beeld naar klanten, potentiële afnemers en het grote publiek moet worden gepresenteerd. Bovendien weten alle betrokkenen dat het volgende briljante idee, dat ervoor zorgt dat het bedrijf de concurrentie ver achter zich laat, van iedereen binnen de organisatie kan komen.

Voorkom dat medewerkers een wrok gaan koesteren en denken: waarom zou ik als er toch niet geluisterd wordt?, waardoor ze hun geweldige ideeën voor zich houden, eventuele problemen niet aan de kaak stellen en niet in oplossingen denken. Daarnaast worden uw ideeën minder effectief doorgevoerd omdat mensen niet snappen waarom ze doen wat ze doen, en niet het gevoel hebben dat ze om hulp of advies kunnen vragen. Uiteindelijk steken gevoelens van onvrede de kop op en kan het zijn dat in principe uitstekend personeel elders zijn heil gaat zoeken.

Bron: HAYS recruitment

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x