Channels

Miscommunicatie binnen organisaties wordt als oorzaak van veel problemen gezien. Volgens insiders gaan er organisaties ten onder aan het fenomeen “miscommunicatie”. Effectieve communicatie is zeer belangrijk voor organisaties. Ondanks die wetenschap hoor je veel leidinggevenden en medewerkers klagen over miscommunicatie. Ook na diverse interventies blijft het vaak tobben met de communicatie. Het lijkt erop dat we iets over het hoofd zien.

Interpersoonlijk en intrapersoonlijke communicatie

Men spreekt van miscommunicatie als de ontvanger een boodschap anders ontvangt dan dat de zender bedoeld heeft. Oorzaak van miscommunicatie wordt voornamelijk op het interpersoonlijke spectrum van communicatie gelegd. Dat is de communicatie tussen personen. Door deze eenzijdige kijk op communicatie wordt een belangrijke dimensie van de communicatie over het hoofd gezien. Namelijk de intrapersoonlijke communicatie.

Zonder werken aan intrapersoonlijke communicatie zal miscommunicatie blijven voortbestaan

Intrapersoonlijk gaat over de communicatie met jezelf. We observeren, we doen kritische analyses, we denken na over; keuzes in ons leven, onze verlangens, onze frustraties, onze emoties, onze behoeften, etc. Dit valt allemaal onder intrapersoonlijke communicatie. Zolang je niet weet wie je bent, wat je innerlijke identiteit is, wat je waarden zijn, wat je drijfveren zijn, etc. zal de intrapersoonlijke communicatie gebrekkig zijn. Aan de basis van goed kunnen communiceren ligt een goed ontwikkelde intrapersoonlijke communicatie. Zonder goede intrapersoonlijke communicatie zal miscommunicatie blijven voortbestaan.

Informatiestroom wordt diverser

De informatie waarover binnen organisaties gecommuniceerd wordt, is de laatste decennia sterk aan het veranderen. In de vorige eeuw werd vooral over transacties gecommuniceerd. Lineair en logisch. Als je 2 broden bij de baker bestelt, dan krijg je 2 broden. De transactie is volgens verwachting verlopen en men is tevreden over de communicatie. De communicatie wordt echter een stuk complexer als er gevoel en emoties bij komen kijken. Als je bij de bakker 2 “overheerlijke” broden besteld is de kans redelijk aanwezig dat je brood krijgt dat niet aan je verwachtingen voldoet. Want wat is voor jou een “overheerlijk” stukje brood? Hoe communiceer je dat? Zolang je niet onder woorden kunt brengen wat voor jou een “overheerlijk” brood is, is de kans klein dat je dat brood ook krijgt.

Nu gevoelens en emoties van klanten en medewerkers een steeds grotere rol krijgt binnen organisaties voldoet de transactionele wijze van communiceren niet meer.

Verbeter niet alleen de interpersoonlijke maar ook de intrapersoonlijke communicatie

Om de communicatie te verbeteren dienen niet alleen de structuren, afspraken, etc. te worden verbetert. Ook dient er aandacht te worden besteed aan de intrapersoonlijke communicatie van medewerkers. Want zolang medewerkers nauwelijks met zichzelf kunnen communiceren wordt het met de onderlinge communicatie ook niets.

Werk aan persoonlijk leiderschap

Als mensen klagen over miscommunicatie, dan denken ze vaak dat het aan de communicatie tussen personen ligt en niet aan de communicatie met zichzelf. Onderzoek waar het precies mis gaat in de communicatie! Misschien zijn de structuren en afspraken wel goed geregeld, maar beheersen medewerkers hun intrapersoonlijke communicatie onvoldoende. Dan is het zinvoller om medewerkers te trainen in persoonlijk leiderschap. Want dan wordt aandacht besteed aan intrapersoonlijke communicatie, de onzichtbare dimensie van communicatie.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x