Ondernemers optimistischer over groei

Topbestuurders zijn optimistischer dan vorig jaar over de groeimogelijkheden van hun bedrijf. Het onderwerp innovatie is terug op de agenda van CEO’s.

Dat blijkt uit het rapport 'Ceo Briefing' van de Economist Intelligence Unit, dat in december 2004 vijfhonderd topbestuurders uit 79 landen interviewde, schrijft Het Financieele Dagblad.

Voor dit jaar verwacht 34 procent van de ondervraagde bedrijven een ‘robuuste groei’. Vorig jaar was dat nog maar 26 procent. In totaal verwacht 88 procent van de bedrijven in 2005 groei te realiseren. Innovatie wordt weer genoemd als belangrijkste instrument om die groei te bereiken. Daarnaast zoekt men het in verbetering van de klantenservice en kostenbesparingen. CEO’s zien daarbij de zwakke dollar en de hoge olieprijs als risico.

Met de name de trend van offshoring en outsourcing, het overhevelen van bedrijfsprocessen naar lagelonenlanden, is voor het management van over de wereld versnipperde ondernemingen 'een uitdaging' waarvoor innovatieve oplossingen nodig zijn. Iets meer dan de helft (57 procent) van de bestuurders noemt het overhevelen van bedrijfsprocessen die tot nu toe binnenshuis worden gedaan 'cruciaal'. Een jaar geleden was dat nog 51 procent.

India is het populairste land om werk naartoe te verplaatsen, gevolgd door China en Tsjechië. Nederland staat op de 42ste plaats. Westerse bedrijven hevelen inmiddels een breed scala van bedrijfsactiviteiten over naar Aziatische en Oost-Europese landen. Niet alleen productie- en IT-processen, maar ook personeelszaken, boekhouding, logistiek en klantenservice worden in toenemende mate door bedrijven verplaatst.

(bron: Het financieele Dagblad)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Hub Scheeren
Misschien een beetje naief en wellicht een beetje open deuren intrappen:

Bedrijven klagen over verminderd consumentenvertrouwen.
Achterblijvende verkoopresultaten en wat niet meer.

Heeft Henri Ford niet eens gezegd: ík betaal mijn werknemers 6 dollar per dag zodat ze zich ook kunnen veroorloven mijn auto's te kopen?

Door het verplaatsen van werkgelegenheid en kapitaal goederen naar lage lonen landen, is het niet zo dat hierdoor minder geld overblijft voor de binnenlandse consument?
Allicht, op korte termijn zullen de ondernemingen kosten kunnen besparen op lonen en belastingen, waardoor ze hun producten met een hogere winstmarge kunnen verkopen.
Maar in de lange termijn? aan wie moeten ze het dan verkopen?
Aan de Chinezen of Tsjechen?

Die zullen in de tussentijd wel genoeg loonsverhogingen hebben geëist om zich -een- van deze producten te kunnen permiteren.

Het grote gevaar van deze denkwijze om de productie naar de, nu nog, lage loon landen te verplaatsen gebaseerd is op short term decisions en in feite een paniek reactie is op de recessie.

Deze beslissing zal een drain vormen voor de binnenlandse consument die zich genoodzaakt ziet meer te gaan sparen, en voila hier heb je de vicieuze cirkel.

Vooral juist nu de overheden zich hebben afgewend van Keynesiaanse theorien, zal het Equilibrium zich volledig manifesteren.

De taak van de grotere bedrijven is dit te onderkennen.

Zorgden niet de steeds stijgende lonen, lagere rente en de bodemloze investeringen niet voor de - boom - eind jaren negentig?

Werden de theorien van Schumpeter niet bevestigd door de IT sector?
Pas toen steeds meer bedrijven zich gingen toeleggen op het verplaatsen van arbeid en middelen naar de opkomende markten ging het fout.

Deze fondsen en arbeidsplaatsen verdwenen uit de besloten handels circel van de westerse samenleving.

Laten we maar hopen dat de handels- globalisatie sneller en minder duur zal worden.
Ik koop in ieder geval mijn producten van binnenlandse producenten (zover mogelijk) zodat hun werknemers klant kunnen blijven bij mijn bedrijf.

Groetjes,

Hub Scheeren.