Maak uw eigen presidentiële speech. Voordat we er aan wennen en voordat de harde praktijk toeslaat: wat kunnen we vandaag nog opsteken van de nieuwe Amerikaanse president? Zijn innauguratie-speech was minder sprankelend en emotionerend, vonden de critici. Dank je de koekoek. Hier sprak niet de kandidaat, maar de leider van een land in grote nood. Niet meer iemand die het graag wilde gaan doen, maar die het nu móet gaan doen. Zijn toespraak was een meesterstuk. Daar kunnen we heel wat van leren.
Ik heb hem nog eens voor u nagelezen, de speech van Obama. Hij was langer dan die van eerdere presidenten bij hun inhuldiging. President Obama nam er de tijd voor en herhaalde zichzelf regelmatig. Altijd goed als je een boodschap wilt laten landen, maar hij had er dan ook alle aanleiding toe. Als je het grootste deel van die herhaling elimineert, ontstaat een standaardsjabloon voor een leiderschapstoespraak in crisistijd. Hij is zo mooi dat ik hem voor u vertaald heb. Met een beetje fantasie kunt u hem zo toepassen op uw eigen praktijk en organisatie. U knipt en plakt een beetje, voegt wat bedrijfsjargon toe en u heeft een dijk van een verhaal voor als u volgende week voor de troepen moet.
“Beste mensen,
“Dank voor jullie vertrouwen. Als manager van deze organisatie sta ik voor onze gezamenlijk belangen. In de zware tijden van nu is dat een grote verantwoordelijkheid. Maar ik roep het in jullie herinnering: we hebben al eerder stormen getrotseerd.
Laten we het onder ogen zien: het ziet er niet goed uit op dit moment. We kunnen dat sommigen verwijten, maar we waren er allemaal bij. De bedreigingen voor onze organisatie zijn reëel en jullie vertrouwen is beschadigd. Maar ik zeg jullie: hoe groot de problemen ook zijn, we zullen ze oplossen.
Vandaag is het begin van iets nieuws, dat we gaan bouwen op onze belangrijkste sterkten. Het zal niet makkelijk zijn en niet zonder kosten. Maar ons bedrijf heeft eerdere stormen doorstaan en onze voorgangers uit die tijden zullen onze helden zijn en onze voorbeelden. Wij gaan verder voorwaarts op hun pad.
Onze doelen zijn groots en uitdagend en we hebben de kracht en de energie om ze waar te maken. Maar het zal hard werken zijn en we zullen het hoofd moeten bieden aan tegenstand en teleurstelling. En wie denkt dat het ons niet gaat lukken, die begrijpt niet dat er iets veranderd is. Nieuwe problemen vragen namelijk om andere oplossingen. En wij zullen die bedenken en uitvoeren.
Onze toegevoegde waarde als organisatie is onveranderd. We zullen deze alleen nog bewuster en kritischer moeten aanwenden.
Onze kernkwaliteiten en onze visie zijn onaangetast. Dat waarin we altijd hebben geloofd, staat overeind als een huis en zullen we blijven uitdragen. Alleen zo zullen we bereiken wat ons altijd voor ogen heeft gestaan; duidelijke meerwaarde voor onze klanten, solide relaties gebaseerd op respect en een zorgvuldige omgang met mensen middelen en omgeving. We zullen er als organisatie sterker van worden en mooier en voorbeeldiger. Het zal onze kansen vergroten en tot nieuwe samenwerkingsverbanden leiden. Nieuwe markten zullen zich voor ons ontsluiten.
Sommige dingen zullen veel tijd vragen, in andere zaken kunnen we op korte termijn grote stappen zetten. Morgen al zal ik daarvoor de aanzet geven. Er zal moed nodig zijn voor keuzes en beslissingen, vasthoudendheid in de uitvoering, maar we zullen beloond worden met resultaat.
Denk aan eerdere lastige periodes in ons bestaan. Ook toen is soms getwijfeld, maar heeft men het geloof in eigen kracht en in een betere toekomst behouden. Dat moet onze inspiratie zijn.
Beste mensen. Dit is onze werkelijkheid en dit is onze weg. Ga hem met mij. Dank u.”
Van mij mag u uw naam er onder zetten.
Wim Aalbers werkt aan Beweging in de Zaakwww.wimaalbers.nl © Wim Aalbers 2009
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
dank voor je mooie samenvatting en vertaling van de inauguratie- speech van Obama. Wat mij bijzonder aansprak was de combinatie van realiteitszin en de blik gericht op de toekomst, gebruikmakend van de succeservaringen uit het verleden. Hij verbond iedere keer opnieuw de successen uit het verleden (we hebben eerder stormen getrotseerd) met de problemen van het heden en deed een sterk appel op iedereen om mee te werken aan het creeren van een gedroomde toekomst.
Wat ik nog toe zou willen voegen aan jouw samenvatting is dat hij op gegeven moment zei, dat je de idealen wel terug kunt brengen naar het niveau van de huidige realiteit, maar dat zijn keuze is om de huidige realiteit teverheffen naar het niveau van de idealen. Aansluitend bij de aloude waarden die nog steeds even levend en actueel zijn als ooit tevoren.
Dat is een hoopvolle boodschap en we weten allen, dat de realisatie daarvan een 'hell of a job' zal zijn. Maar zoals Obama treffend zei: "greatness is not a gift. It must be earned".
Ronald van Domburg
www.playtochange.com
a) de reputatie van Obama als groot spreker is al gevestigd op het moment dat deze woorden gesproken worden.
b) zo ongeveer iedere aardbewoner is reeds doordrongen van de problemen, en de urgentie en noodzaak om ze op te lossen, dankzij een al maanden durende berichtenstroom en soms zelfs eigen ervaringen.
Dit zijn m.i. belangrijke voorwaarden voor het laten landen van de boodschap, samen met een goed verhaal natuurlijk.