Ondernemingen die gemotiveerd, tevreden en betrokken personeel willen, moeten vanaf de eerste werkdag stappen ondernemen. Werkgevers die de socialisatie van nieuwe werknemers serieus nemen en goed georganiseerde introductieprogramma’s ontwikkelen om hen kennis te laten maken met diverse kennis- en verantwoordelijkheidsniveaus, kunnen rekenen op minder personeelsverloop, een hogere productiviteit en meer toewijding en initiatief.

Hoe beter gestructureerd de introductie van nieuwe medewerkers verloopt en hoe duidelijker verteld wordt wat er van hen verwacht wordt, hoe eerder werknemers zelf op zoek gaan naar informatie en feedback en zichzelf beschouwen als onderdeel van de onderneming. Hoewel persoonlijkheid ook een rol speelt, is vooral de manier waarop de onderneming nieuwe werknemers kennis laat maken met de onderneming essentieel. Werknemers die op een goed georganiseerde manier ingewijd zijn in de onderneming en hun functie, blijken toegewijder en tonen meer initiatief.

Beloning
De meeste ondernemingen weten echter niet hoe ze dit aan moeten pakken. De meeste nieuwe medewerkers krijgen één dag intensieve training waarop ze gebombardeerd worden met informatie waar ze niets van begrijpen en/of niet onthouden. Op die manier hebben ze het gevoel slecht voorbereid te zijn op hun nieuwe baan, daalt hun enthousiasme en presteren ze slecht. De eerste indruk is vaak een blijvende, stelt de onderzoeker verder. Een slechte kennismaking kan een langdurig negatief effect hebben en resulteren in een hoog personeelsverloop, verlaagde productiviteit en een negatieve werkhouding. Een onderneming die vanaf dag 1 investeert in zijn personeel wordt daarentegen beloond met personeel dat wil investeren in zichzelf en de onderneming.

(bron: Managersonline.nl)

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x