Channels

U houdt rekening met de verwachtingen in uw omgeving; u past u aan. U zegt niet wat u vindt. Terwijl lef tonen bijv. door écht ergens voor te gaan en u niet aan te passen uw eerste keuze zou zijn. Maar ja, u wilt de ander niet kwetsen; ‘nee zeggen’ gaat ten koste van de werkrelatie; de verhouding met de baas raakt verstoord; de carriere kansen nemen af en ga zo maar door.

U zeg dus geen ‘Nee’. In plaats daarvan kiest u liever voor één van de volgende oplossingen die vaak leiden tot minder resultaat en tot meer werkdruk bij uzelf;

  • U zegt ‘ja’ terwijl u eigenlijk ‘nee’ wilt zeggen; Zelfs als u zichzelf daarmee enorm tekort doet qua eigen belang, kiest u voor het aanpassen ten gunste van korte termijn veiligheid in de relatie met de ander, terwijl u daar uiteindelijk ontevreden over bent;
  • U slikt uw ‘nee’ net even te vaak in en gaat dan uiteindelijk in de aanval door ‘nee’ te zeggen op een manier die pijnlijk is voor de ander en inderdaad schadelijk voor de werkrelatie;
  • U vermijdt en zegt helemaal niets. In dat geval bent u bang om de ander te beledigen en zijn woede of afkeuring over uzelf af te roepen, dus hoopt u dat het probleem vanzelf zal verdwijnen, ook al weet u maar al te goed dat dit niet zal gebeuren.

Lees ook:

Carriere maken in slechte economische tijden

Herkent u dit?

En dat terwijl u donders goed weet dat lef tonen door relatiegericht ‘nee’ te zeggen juist nú zo nodig is. Vaker ‘nee’ zeggen tegen bijv. oneigenlijke hulpvragen van uw collega’s leidt immers tot meer kwaliteit van uw werk en tot een effectievere tijdsbesteding wat het resultaat van uw organisatie alleen maar ten goede komt. En dat is belangrijk, nu dat resultaat steeds meer onder druk staat door de toenemende economische recessie. Tevens levert vaker ‘nee’ zeggen uzelf minder werkdruk en dus stress op en dat komt het ziekteverzuim van uw organisatie ten goede en natuurlijk uw eigen gezondheid!

Daarom geef ik u nu 3 belangrijke tips om in uw werk krachtig én relatiegericht ‘nee’ te zeggen en daarmee meer lef en daadkracht te tonen. Ze zijn ook makkelijk te onthouden vanwege de sandwichformule JA-NEE-JA:

    1. Begin met JA te zeggen tegen wat voor u belangrijk is;
      Normaliter zegt u ‘nee’ tegen datgene waar u tegen bent, bijvoorbeeld het gedrag van een collega. Door ‘ja’ te zeggen belicht u echter datgene waar u vóór bent!! U zegt namelijk ‘ja’ tegen datgene wat voor ú belangrijk is en wat u dus wilt beschermen en handhaven, en dat zijn meestal uw waarden en principes!Een voorbeeld ter verduidelijking: uw collega-leidinggevende Gerard staat weer ‘ns onverwachts aan uw bureau met een vraag, terwijl u daar zelf nu absoluut geen tijd voor wilt maken gezien uw eigen werkbelang, namelijk het voorbereiden van functioneringsgesprekken met uw medewerkers. In plaats van één van de genoemde valkuilen zegt u dan: “Ik vind het belangrijk om deze gesprekken nú goed voor te bereiden omdat ik waarde hecht aan voldoende aandacht voor mijn mensen.”
    2. NEE zeggen tegen wat u niet wilt en daarmee een duidelijke grens aangeven;
      Pas nadat u tip 1 hebt toegepast komt het ‘nee’ om datgene te verduidelijken wat u niet meer wilt in de toekomst. In hetzelfde voorbeeld hierboven zegt u dan dus: “Beste Gerard, ik wil best even tijd voor je maken, maar niet op de voor mij onverwachte momenten omdat ik dan steeds uit mijn werk word gehaald”
    3. Zeg JA tegen een alternatieve afspraak waar u beiden mee uit de voeten kunt. Hiermee doet u direct ná tip 2 een uitnodiging aan de ander om een akkoord te bereiken dat tegemoet komt aan de behoeften van beiden. In het voorbeeld met Gerard zegt u dan dus: “Mijn voorstel is dat we even een aparte afspraak hiervoor maken zodat ik je vraag kan beantwoorden en nu kan doorgaan met mijn eigen werk”

Met behulp van deze 3 tips bent u begonnen met uw ontwikkeling naar meer ‘LEF’ door uitdrukking te geven aan uw belangen (het eerste JA), het tonen van lef (de NEE) en het zorgen voor voldoende relatie (het tweede JA).

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x