Meer geluk en succes op je werk?

Columns

Tot zeker medio januari vliegen ons op werk en privé de gelukwensen om de oren. Dat we het komende jaar maar heel succesvol en gelukkig mogen worden met z’n allen. Maar of dit nu holle frasen zijn of oprecht goed bedoelde intenties, kúnnen we er ook wat mee? Valt van onszelf uit geluk te sturen?

In hoeverre is ons eigen geluk maakbaar?

Wat geluk betekent is voor iedereen verschillend. De een is volmaakt gelukkig met een glas wijn op de bank, de ander is het liefst voortdurend op pad. Er zijn inmiddels tal van wetenschappelijke studies gedaan die aantonen dat er een positieve samenhang is tussen geluk, dat wat we subjectief welbevinden noemen, en creativiteit, productiviteit, zelfcontrole en levensverwachting. Met andere woorden, ons geluksgevoel heeft zijn werking op verschillende terreinen. En het loont zeker om hier eens goed naar te kijken.

Beïnvloedbaar
De misvatting is dat we vaak denken dat geluk, succes en tevredenheid uitsluitend door externe factoren wordt bewerkstelligd. "Als ik die promotie maar kreeg, dan zou ik veel beter functioneren". Met die relatie kan ik eindelijk zijn wie ik ben'.
Maar richt je blik eens naar binnen en je ziet een bron aan mogelijkheden. Geluk is maakbaar, tenminste voor een deel. Volgens Sonja Lyubomirksy, professor in de psychologie en specialist op het gebied van ‘human happiness’, blijkt ongeveer 50% van ons welbevinden genetisch bepaald. Dus of je optimistisch in het leven staat of pessimistisch is aangeboren en min of meer een gegeven. Omstandigheden beïnvloeden 10% en dan blijft 40% over voor doelbewuste acties.

Geluk (in de betekenis van welbevinden) zo stelt ze, is niet slechts gecorreleerd aan of een gevolg van succes. Het is er de oorzaak van. De kunst is dus om het komende jaar - en vooruit, waarom niet? - de rest van ons leven, dat beïnvloedbare deel positief te gaan beïnvloeden.

Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Hier is er een die zo voor de hand ligt dat je er al gauw overheen kijkt: het doen van positieve uitspraken.

3:1
Zo publiceerde Marcial Losada in 2004 al een studie naar de prestaties en onderlinge connecties in teams. Hij observeerde ongezien verschillende teams tijdens hun vergaderingen. Van elk team waren de prestaties (objectieve rendabiliteit), klanttevredenheid en erkenning van meerderen en onderschikten bekend.
Wat bleek? De verhouding van het aantal positieve uitspraken tegenover negatieve was radicaal verschillend bij de diverse groepen. De groepen die het meest prestatiegericht waren hadden een verhouding van ongeveer zes positieve interacties tegenover één enkele negatieve. De groepen met een gemiddeld prestatievermogen lieten een score zien van bijna twee positieve tegenover één negatieve uitspraak. En van de minder prestatiegerichte teams was de score niet meer dan 0,35 oftewel drie keer meer negatieve dan positieve uitspraken. Losada’s berekening van 2,9:1 werd bekend als de Losada Ratio: 2,9 positieve uitspraken voor elke negatieve uitspraak. Onder deze drempel hebben de teams de neiging om te stagneren en minder goed te presteren. Boven deze score is er sprake van geluk en rendabiliteit bij de teamleden.

Ook uit andere wetenschappelijke studies is gebleken dat geluk optreedt als er sprake is van deze verhouding van drie positieve elementen ten opzichte van een negatief element.

Personen die drie keer meer positieve emoties voelen dan negatieve beweren meestal gelukkiger, gezonder, creatiever en veerkrachtiger te zijn in het leven.

Doelbewuste toepassing
Met het doen van positief getinte uitspraken als 'wat een goed idee', 'ik zie zeker mogelijkheden', 'wat heb je hiervoor nodig' enz. kunnen we blijkbaar een boost bewerkstelligen die ons welbevinden positief beïnvloedt, zowel op het werk als in de privé sfeer. En het doelbewust inzetten van meer positiviteit in onze communicatie zou dus wel eens een van de sleutels kunnen zijn voor een grotere succes- en geluksbeleving, ook op de langere termijn.
Vergeet ook vooral jezelf niet als het gaat om het doen van positieve uitspraken. Een welgemeend compliment, bijvoorbeeld - ook naar onszelf toe - blijkt vaak niet gemakkelijk om te doen en schiet er zo vaak bij in. Terwijl we met kritiek leveren doorgaans geen moeite hebben. De kracht van een compliment heeft zijn werking voor zowel gever als ontvanger en bevordert de bedrijfscultuur, lerend vermogen, motivatie en prestatie, kortom, het haalt het beste in ons boven.

Dé tip dus voor het nieuwe jaar: spreek je vaker positief uit in zowel werk- als privé situaties.

En voor wie twijfelt over het verschil tussen succes en geluk? Succes is krijgen wat je verlangt. Geluk is waarderen wat je hebt.

Natasja Kardos is trainer en coach.
www.seahorse-solutions.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bert van Dam
Helemaal eens Natasja.
Het is zo'n kadootje dat je geluk en positiviteit op een relatief eenvoudige manier echt kunt beïnvloeden - en daarmee je team performance.
Geen dikke verhalen, gewoon aan de bak met een habit-change ondersteund door een app. Een gedragsverandering - om positiever te denken en doen- leren in 30 dagen. En de positiviteit delen met je team.
Precies daartoe hebben we HappyWe en HappyWeWork ontworpen (we meten in het dashboard oa hoe je scoort op de 3:1).
Zie www.multiplyhappiness.nl.
Ik wens je een mooie dag.
Hartelijke groet, bert
bert@multiplyhappiness.nl

Meer over Zingeving in werk en organisatie