Channels

Een greep uit de quotes van de media:
• 8 meter managementboeken in een seminar van 8 uur
• tips waar je écht iets mee kunt
• Ben Tiggelaar unieke formule
• greatest hits in managementland: snel, kort en toch volledig
• méér dan de inzichten uit dit seminar heeft u niet nodig!
• Super-opfrisser
• 7000 deelnemers gingen u voor!

Opvattingen over wetenschap zijn veranderd de laatste 50 jaar. Mede onder invloed van Internet veranderde “weten” in “weten waar het staat”. Op zichzelf niets mis mee, behalve dan dat de inhoud van onze veranderde van “weinig over veel” naar “veel van weinig”.

Onwillekeurig zie ik een vergelijking met Euclides, een vooraanstaand wiskundige die leefde omstreeks 300 AD. Over zijn leven is weinig bekend. (van Tiggelaar óók niet veel).
Euclides verzamelde de toen bekende wiskunde uit 13 boeken (Tiggelaar 50). Daarbij maakte hij gebruik van het werk van andere wiskundigen (Tiggelaar 50).

Lees ook:

Big Data is noodzakelijk voor een Rapid Response organisatie

Op de vraag of er een snelle weg naar de wiskunde was zei Euclides: “Er is geen koninklijke weg naar de wiskunde”. (Tiggelaar vindt kennelijk van wel). Uit dit alles werden 5 vaste aannames alle wiskunde systematisch afgeleid. Dat laatste moet Tiggelaar nog even doen. Maar als hij slim is, en dat IS ie, zal dat wel het volgende boek worden.

Een andere vraag aan Euclides gold het nut van wiskunde. Waarop Euclides zou hebben geantwoord: “Geef die man drie geldstukken, hij wil per sé voordeel halen uit wat hij heeft geleerd.” Hier is Tiggelaar bescheiden: slechts één duizendje.

One billion lemmings can’t be wrong
7000 deelnemers gingen u voor! Da’s niet nix. Maar heeft het gewerkt? Heeft het beklijfd? Dat vermelden onderzoeken niet. Als de hoeveelheid “volgers” een maat is, dan vertelt de “Top-50 boeken hitlist” ook een verhaal.

Jouw investering
Jouw investering bij deelname aan de seminar van Tiggelaar kost in geld 995 Euro plus 200 Euro voor de 3-4 voor jou meest relevante boeken. Zèg 1200 euro. Jouw investering in tijd: 1 dag voor het seminar plus lezen van de 4 gekozen boeken, maken van een uittreksel zeg 40 uur. Samen pakweg 100 uur samen.

Kan het goedkoper en korter?
Zeker weten. Thinkers50 doet onderzoek naar het aantal mensen die een managementboek gekocht danwel gelezen hebben en daaruit wordt elke twee jaar een top-50 samengesteld.
Een uittreksel van de belangrijkste zaken uit die Top-50 van 2009 kost 11,49 Pond (incl. verzendkosten) en kan besteld worden op de site (link onderaan artikel). Daarvan hoef je niet alles te lezen.

Hieronder heb ik de ranking van Thinkers50 omgewerkt door de eerste “tig” plaatsen te voorzien van het aantal plaatsen dat ze in twee jaar gestegen zijn. Daarna is de ranking gewogen (plaats 1 = 50, 2 = 49 etc.). Het aantal plaatsen dat een boek steeg op de internationale “zapladder” (maximum = 49) werd daarbij opgeteld. Een soort actualiteitsbonus dus. Daarna werd de lijst top-down gerangschikt en alleen de bovenste 10 boeken geselecteerd. Als je nu van deze top-10 de inhoudsopgave grondig leest en de betreffende uittreksels oppervlakkig, ben je 2 uur kwijt. Met dynamic reading 30 minuten. Hieronder het lijstje.

01 – Alan Greenspan – 80 punten
02 – Gary Hamel – 55 punten
03 – Chan Kim & Renée Mauborgne – 54 punten
04 – Ck Prahalad – 52 punten
05 – Bill Gates – 49 punten
06 – Robert Kaplan & David Norton – 49 punten
07 – Lynda Gratton – 47 punten
08 – Malcolm Gladwell – 46 punten
09 – Michael Porter – 44 punten
10 – Richard Branson – 44 punten

Totale besparing in geld 1190 euro en in tijd 99,5 uur. in beide gevallen minder dan 1% van de investering bij Tiggelaar. Bijkomend voordeel: 50 boeken en een stapel CD’s in je boekenrek zetten is niet goed voor je imago. Je bent manager af en wordt ingedeeld in de Bhagwan, Krsna of Maharishi volgers. Het uittreksel kan je “onopvallend“ op je op je bureau laten slingeren.

Ja, maar . . .
Dan heb je natuurlijk NIET die vreselijk belangrijke contacten opgedaan. Nee, dat klopt. Maar daarvoor heb ik óók een oplossing: bezoek eens een klant, een ex-klant of een prospect. Dan hoor je dingen “straight from the horse´s mouth”.

Stel je de volgend TV commercial voor: “Become boxing champion in ONE day” door Mohamed Ali. Dat ga je niet geloven. Dat betekent klappen en KO.

Epiloog
Maak ik me zorgen over wat Tiggelaar doet? Niet echt. Is het een oplichter? Nee, hij weet zijn weetjes. Is het een charlatan? Nee, behalve dan dan ik wel in de lach schiet als ik hem als een soort Repelsteeltje over het toneel zie springen, helemaal in de ban van zijn eigen ring.

MBA in één dag. Da’s een Bazooka in handen van een kleuter. Past in de trend van de laatste 20 jaar. Fast food, fast bux, fast ROI, fast everything. En dat laatste is iets waar ik me ECHT zorgen over maak.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl

Links:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=116623
http://www.thinkers50.com/?page=biography

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Jos, een seminar was toch een verkapt netwerkevent? Dat is niet hetzelfde als eens een klant bezoeken, maar wel leuk gevonden.

Je column past erg bij deze tijd waar mensen in opstand komen tegen gezag. Dat merk ik ook de laatste tijd bij MS; in 2007 en 2008 behoorde het nog tot het establishment en nu even makkelijk neemt het de rol van de oppositie in.

Deze column spreekt me overigens erg aan. Ik zag ook onlangs (in de wereld van beleggen, waar ik me nog wel eens begeef) iemand die een seminar gaf, “of het nu een goed koopmoment was.” En ik dacht; tja, typisch alleen de verkopers (met een seminar) verdienen hier nog aan.

Mensen kunnen niet meer voor zichzelf denken. Ze laten zich liever leiden door echte leiders… Watjes zijn het.

Beste Jos,

Ik begrijp de strekking van je betoog, maar vind wel dat je Ben Tiggelaar hiermee ernstig tekort doet. Ik ken hem als iemand met een grote parate kennis op het gebied van managementtheorieën, die goed in staat is om daar de hoofdlijnen uit te destilleren en deze helder en duidelijk kan verwoorden. Dat is een kunst en een kunde, waar een prijskaartje aan hangt. Over de hoogte van dat prijskaartje kun je best discussiëren, maar hier geldt simpelweg het marktmechanisme voor managementseminars.

De vergelijking met Euclides kan ik ook wat moeilijk plaatsen. Deze goede man leefde in een totaal ander tijdperk, waarin de beschikbare feitenkennis smal en uitermate overzichtelijk was. Bovendien is de wiskunde een exacte wetenschap, gebouwd op (onveranderlijke) axioma’s en wiskundige bewijzen.
De managementtheorie is empirisch van aard. Dit brengt ondermeer met zich mee dat er een uitermate grote hoeveelheid kennis voorhanden is. Om een voorbeeld te geven: Amazon biedt op dit moment een keuze uit 257.000 beschikbare managementboeken. Als we daar nog alle beschikbare onderzoeken, publicaties, scripties en dissertaties bij optellen, komen we uit op een getal dat Euclides waarschijnlijk nog geen eens had kunnen uitspreken! ‘

Er zijn nog een aantal punten waarop ik de vergelijking tussen de klassieke wiskunde van Euclides en de moderne managementkunde van Ben Tiggelaar behoorlijk mank vind gaan. Maar misschien dat anderen die handschoen willen oppakken.

Jos

Een inspirend betoog. Heerlijk om het te lezen. En dat komt omdat het zo herkenbaar is, je er ook een alternatief naast zet, je het perspektief daardoor breder / vollediger maakt en je daardoor de lezer zijn ogen verder opent.
En omdat het zo herkenbaar is wat mijn ervaring is met zo’n dag.

Ik wil er nog een aanvulling aan toe voegen. Uit eigen ervaring. Vele goeroe’s die in Bert zijn dag voorbij komen heb ik ook persoonlijk gezien/gesproken/ervaren. En ook hun boeken gelezen. Dit als inspiratie voor onze leiderschapstrajecten.
Echter wat mij dan opvalt wanneer we met nieuwe groepen leiders aan de slag gaan is het volgende. Een van de eerste vragen die ik dan stel is welke leiderschapsboeken ze hebben (lees: in de kast hebben staan). Een aantal steekt dan hun hand op. De volgende vraag is of ze het ook hebben gelezen. De groep dunt uit naar een paar lezers. Heb je het ook toegepast en wat is je ervaring dan is het een heel select groepje (1-2 deelnemers).

En dat is wat ik mij ook afvraag na zo’n dag. Wat gaat men er werkelijk mee doen na deze dag en is het effect ook te meten na 6 maanden, 1 jaar.

MBA is er voor managers. MBA zorgt dat managers nog meer manager worden. MBA levert een nog grotere manager af. Mooi! Alleen jammer dat de (business) wereld vraagt om LEIDERS.

Jan Stoop
Partner van De COREPORATION

Ik vind dit een flauwe en wat kinderachtige column.

Tiggelaar weet op een heerlijke informele manier te inspireren door lekker vlot door grote stapels inhoud te dansen. Hij is één van de weinige sprekers die mij in de afgelopen 10 jaar echt heeft weten te inspireren. Dat doet dynamic reading van een lijstje van de thinkers top 20 echt niet.

Bij het lezen van deze column krijg ik de indruk dat de schrijver gewoon jaloers is. Zou je zelf ook niet graag voor zo’n volle zaal met enthousiaste mensen willen staan? Gaan dan werken aan een goed idee of een mooie visie, in plaats van dit soort verzuurde columns te schrijven.

En nu ga ik weer snel aan het werk, een mooie training maken voor een klant in de stijl van Ben Tiggelaar. Ik ben alweer teveel tijd kwijt met het leveren van verzuurd commentaar op een matige column…

Ik mocht Ben Tiggelaar een uurtje meemaken op de ZZP-business-day en vond zijn vlotte afwisseling van verhaaltjes en aardige filmpjes prachtig.
Ik weet niet, of dat een hele dag boeiend is. Ik weet ook niet wat ik er nu anders door doe – misschien mijn aantekeningen van toen maar weer eens doorkijken.
(Ander voordeel: ik kon er gratis naartoe, want dat had ik bij een of andere actie gewonnen.)

Belangrijker is misschien de vraag:
wat hebben we aan MBA’s? Loopt de opkomst van de MBA’s niet direct parallel aan het creëren van een sensationele combinatie van een ecologische, financiële en economische crisis, zoals deze planeet nog nooit eerder heeft gezien?

Zie evt. deze discussie op Bnet:
http://blogs.bnet.com/mba/?p=453

Kortom: MBA – waarheen, waarvoor?

Laten we eerlijk zijn, het is leuk dat je je geld verdient met een seminar waar je alles wat gerenommeerde professoren in twee jaar (executive MBA) of in 1 jaar Full time MBA doceren en jij dit in 1 dag weet te vatten.
Chapeaux, maar de 7000 deelnemers die dit seminar hebben gevolgd, zijn zeker geen MBA materiaal, want in het geval dat je niet begrijpt dat er toch een klein verschil zit tussen een leuk informatief seminar en een echte MBA bij een gerenommeerde geaccrediteerde universiteit dan hoor je per definitie niet thuis op een MBA.
Leuk dat Ben, er goed mee scoort, het geeft meteen aan het niveau van de mensen die zogenaamd de leiders/top managers moeten zijn
Misschien een tip voor de heer Tiggelaar probeer even een accreditatie te krijgen. en een tip voor de deelnemers zet gewoon MBA achter uw naam want de titel is niet beschermt. Gelukkig weten mensen die daadwerkelijk een MBA gedaan hebben dat niet de titel belangrijk is maar aan welke universiteit iemand zijn MBA heeft gehaald.
Overigens zou ik die mensen die dit congres hebben gevolgd adviseren mijn advies niet te serieus te nemen net zoals de stelling een MBA in 1 dag maar de keuze is aan u.

Toon alle 6 reacties
x
x