Managers kunnen niet veranderen

Managers krijgen te maken met conflicterende potentiële veranderingen die stuk voor stuk topprioriteit hebben dat ze uiteindelijk niet de kans krijgen ook maar iets te veranderen. Tevens kunnen ze hun afspraken niet nakomen en zorgen ze dat personeel het ook niet te nauw neemt met de normen en waarden. Minder hard werken, ziek melden en spullen mee naar huis nemen zijn het directe gevolg.

Hoewel veranderprojecten door de meeste ondernemingen als topprioriteit beschouwd worden, een significant deel van die trajecten faalt. Bijna vier van de tien pakken maar liefst vijf veranderprojecten per jaar op, terwijl één veel redelijker lijkt.

Prioriteiten onduidelijk
Waardevermeerdering middels verandering – of het nu gaat om reorganisaties, overnames, procesverbeteringen, nieuwe IT-systemen, enzovoort – is cruciaal om de (internationale) concurrentie voor te blijven. Uit onderzoek blijkt echter dat managers geen helder beeld hebben van wat hun investeringen eigenlijk inhouden en hoe die zich terugbetalen.

Er zijn jaarlijks zeer weinig initiatieven die daadwerkelijk gerealiseerd worden, vooral als je hoort dat veel managers meer initiatieven bij de hand hebben dan ze aankunnen. Dit suggereert dat er niet genoeg duidelijkheid over of onderzoek naar de vereiste veranderingen is of dat ze niet goed kunnen beslissen welke projecten nu daadwerkelijk prioriteit moeten krijgen. Opvallend is dat CEO’s verandertrajecten twee keer vaker als succesvol beoordelen dan managers lager in de organisatie. Misschien omdat ze een beter beeld van het grote geheel hebben? Of misschien omdat ze minder goed weten wat er daadwerkelijk speelt?

Geen respect
De grootste frustraties onder werknemers ontstaan door managers die liegen en er een dubbele agenda op na houden. De rol van de manager, die de doelen van de directie moet halen en het personeel hiervoor enthousiast moet maken, wordt vaak slecht uitgevoerd.

Het gevolg is dat de motivatie onder het personeel daalt en open communicatie daarmee niet meer mogelijk lijkt.

Gerelateerd artikel:
Van interim manager naar verandermanager: competenties, succesvoorwaarden en tips voor de praktijk

Burger en Eijbergen bespreken de belangrijkste eigenschappen en competenties van een interim manager samen met tien tips voor de praktijk die als succesvoorwaarden dienen voor 'effectief interim verandermanagement'

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Managers Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>