Managers kunnen geen ziekteverzuim voorkomen

Ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid zijn voor werkgevers een dure zaak geworden als gevolg van de Wet Verbetering Poortwachter. In het uiterste geval moeten werkgevers gedurende enkele jaren het loon of de uitkering van uitgevallen werknemers betalen.

Om ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid terug te dringen doen steeds meer bedrijven een beroep op de managers. Deze zitten dicht op de werkvloer en worden geacht (potentieel) zieke werknemers in de gaten te houden.

De vraag is echter of managers wel toegerust zijn voor deze taak. Eenvoudige ziekmeldingen zijn met een telefoontje nog wel op te lossen. Bij psychische aandoeningen en langlopende conflicten wordt dat al een stuk moeilijker. Van alle arbeidsongeschikten is eenderde uitgevallen vanwege psychische aandoeningen. Pas bij een lang ziekbed worden arbodiensten en medici ingeschakeld.

Het gevaar hiervan is dat belangrijke gevallen dreigen onder te sneeuwen. Deze vragen om een grote alertheid en improvisatievermogen. De routinematige interesse en bureaucratie van de dagelijkse praktijk sluiten hier slecht op aan. Verschillende managers hebben de nieuwe taken al als `maatschappelijk werk` omschreven.

Bron: MD WEEKLY

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Arjan Oomen
Het artikel geeft een erg negatief beeld van de werkelijkheid.
Juist aandacht en betrokkenheid beinvloed ziekte verzuim.
Tevens het creactief omgaan met vele mogelijkheden en oplossingen geven direct effect op ziekteverzuim.
De sociale functie hebben managers altijd al gehad al worden deze on of niet voldoende uitgenut.
Dit is geen gedachte goed maar wordt onderbouwd door eigen ervaring en inzet.

Gegroet,
Arjan