Manager anno 2023 is vooral coach

Columns

De meerderheid van de werkenden typeert zijn of haar manager als een coachende manager: iemand die samenwerking, ontwikkeling en begeleiding centraal stelt. Volgens werknemers is de manager van nu betrokken, behulpzaam en betrouwbaar.

Door coaching vaardigheden te gebruiken, kan een manager zijn of haar medewerkers helpen hun persoonlijke en professionele doelen te bereiken, hun vaardigheden en prestaties te verbeteren, en hun betrokkenheid bij de organisatie te vergroten.

In de coachrol ben je je medewerkers aan het begeleiden bij hun taken. Je motiveert en stimuleert ze als manager om de taken goed uit te voeren. Je beantwoordt hun vragen en geeft tips. Zo krijgen ze de taak niet alleen gedaan, maar houden ze er ook nog eens een goed gevoel aan over. En dat is een win-win!

Van sportveld tot werkvloer 

De rol van een coach wordt zeer gewaardeerd in de sportwereld, maar om de een of andere reden bereikt die overtuiging niet als vanzelf de werkvloer. Managers worden te vaak gezien als toezichthouder in plaats van mentor. Maar in werkelijkheid is coaching op kantoor nét zo essentieel als op het sportveld. 

De eigenschap die werknemers het meest waarderen in hun manager is het geven van vertrouwen aan medewerkers en meer betrekken bij beslissingen die worden genomen over werkgerelateerde zaken.

Rob Rijbroek: “Een manager stuurt niet alleen meer op KPI’s, maar moet tegelijkertijd oog hebben voor het welzijn en de ontwikkeling van medewerkers. Dit komt onder andere doordat hybride werken – dat bij veel bedrijven inmiddels de standaard is – de psychologische afstand heeft vergroot tussen organisaties en hun werknemers. Daarbij komen ook maatschappelijke problemen als de inflatie en een mogelijke recessie die onzekerheid met zich mee kunnen brengen. Menselijke connectie en zaken als samenwerkingsgerichtheid en aanpassingsvermogen worden daarmee steeds belangrijker. Als manager is het daarom belangrijk dat je meebeweegt en ook investeert in je eigen ontwikkeling. Zowel op het gebied van hard skills als van soft skills. Zo zorg je dat je voldoende kunt meebewegen met veranderingen en kan inspelen op de behoeftes van je team die daarbij horen.”

Een goede manager moet in staat zijn om te communiceren met zijn of haar medewerkers op een manier die hen motiveert en hen helpt om hun potentieel te realiseren. Dit vereist vaardigheden op het gebied van communicatie, empathie, probleemoplossing, en het vermogen om feedback te geven en te ontvangen. 

Coaching werkt 

Een belangrijke reden waarom een manager vooral een coach is, is omdat de moderne arbeidsmarkt steeds meer gericht is op persoonlijke ontwikkeling en groei. Door een coachende benadering te gebruiken, kan een manager zijn of haar medewerkers helpen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden en kennis, wat uiteindelijk kan leiden tot een betere prestatie en productiviteit op de werkvloer.

De voorspelling is, dat over vijf jaar coaching de grootste wens zal zijn. De nadruk van de eigenschappen die managers dan nodig zullen hebben liggen vooral bij betrokkenheid, betrouwbaarheid en toegankelijkheid. 

Wat voor type manager ben jij?
Ben jij benieuwd naar jouw talenten als leidinggevende? Kom er binnen enkele minuten achter in welke leiderschapsrollen jij excelleert.  

Doe de ISBW-assesmenttool >>



 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Coaching