Managementinformatie blijft onbenut

Analysemogelijkheden van managementinformatiesystemen blijven onbenut door gebrek aan kennis van, en inzicht in de technologische mogelijkheden.

Alle consolidatiesystemen kunnen rekenen…
Vrijwel alle bedrijven die consolidatiepakketten hebben geïmplementeerd, hebben keurige overzichten met winst- en verliesrekeningen, balansen en kasstroomoverzichten. Deze overzichten zijn de basis van de groepsrapportage van menig multinational.

Er is echter maar een klein aantal bedrijven dat zijn consolidatiesysteem echt voor zich laat werken. Vragen als ‘wat gaat er goed en wat gaat er fout in mijn onderneming of business unit’ lijken wellicht weinig concreet, maar in een gestructureerde database zoals die van een consolidatiepakket, kan je daar prima mee uit de voeten.

Bijvoorbeeld door deze vraag te vertalen in ‘geef mij de product-/marketingcombinaties die verantwoordelijk zijn voor meer dan 50% van het verschil tussen werkelijk en budget’. Of ‘een overzicht van de trendbreuken, zoals producten die steeds een stijgende omzetlijn hebben gehad, maar in de laatste maand zijn gaan dalen’. In plaats van grasduinen door de databak met veel details en dito dimensies, zijn kant en klare consistente en intelligente analyses gewenst.

De meeste bedrijven hebben wel goede consolidatiesystemen, maar hebben na de implementatie weinig tijd om de presentatie goed op te pakken. Dat is jammer, want de “enige versie van de waarheid” wordt pas echt waardevol als die goed wordt geanalyseerd en aantrekkelijk wordt gepresenteerd en gecommuniceerd binnen de organisatie.’

Consolidatiesystemen kun je ook voor je laten spreken…
De meeste CFO’s sturen hun bedrijf nog steeds op basis van een A4 met daarop de verlies en winstrekening, met de vergelijking tussen budget en/of vorig jaar. Tien jaar geleden hadden zij dat ook al. Een goede analytische presentatie is geen kwestie van tools, maar van een goed begrip van de inhoud, de context en de juiste manier van visualisering en kleurgebruik.

Het gaat dus om het analytisch vermogen het grote plaatje in beeld te krijgen. Het gaat ook om vooruitziendheid, ondernemersgeest en strategische bekwaamheid. Want de kunst is om wat er in de omgeving gebeurt te incorpereren in de strategie ven de organisatie. Ontwikkel je zakelijke scherpzinnigheid door steeds weer opnieuw zes vragen te stellen, te overdenken en te beantwoorden:

1 Wat gebeurt er in de wereld van vandaag? Schijnbaar ongerelateerde onderwerpen kunnen wel degelijk gerelateerd zijn. Bekijk ze in combinatie met elkaar.

2 Wat betekent het voor anderen? Analyseer de trends vanuit verschillende perspectieven, dus ook vanuit het perspectief van andere sleutelspelers, zoals klanten en concurrenten.

3 Wat betekent het voor ons? Voor onze organisatie kunnen trends wijzen op marktmogelijkheden, investeringsprioriteiten, risico's of nieuwe kansen.

4 Wat zou er eerst moeten gebeuren? (om de resultaten te krijgen die we graag willen bereiken).

5 Wat moeten we doen om een rol te spelen? Moeten we acquisities doen? Moeten we reorganiseren opdat we ons beter kunnen aanpassen? Kortom, welke voorwaarden moeten we eerst scheppen?

6 Wat is onze volgende stap? Om dit goed te kunnen beoordelen, moet er een (operationeel) plan zijn voor het komende jaar.

Lees ook:

Ontwerp uw eigen management rapportage!
Eindelijk de juiste informatie op uw bureau
door: Koen Perik
Iedere manager wordt ermee geconfronteerd: de juiste management informatie ontbreekt. Het is ofwel een puzzel om de gewenste informatie uit de berg aan gegevens te krijgen, ofwel is de informatie in de gewenste vorm eenvoudigweg niet aanwezig. Vanaf nu gaat hier verandering in komen. In dit artikel is een online tool opgenomen, waarmee u zelf uw belangrijkste informatiebehoefte - KPI's, financiële informatie - kunt vaststellen, en het ontwerp hiervan bij uw controller of baas neerleggen.

Bron: Financieel Dagblad

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>