Het Mobieltje en de scope van het Onderwijs.

"Studenten zullen willen begrijpen waarom ze opdrachten doen die dankzij AI achterhaald lijken. Ze zullen AI willen gebruiken als leerpartner, co-auteur of teamgenoot." Ethan Mollick. "Ook al zijn mobieltjes haast verweven met ons leven, in de klas horen ze niet thuis." Robbert Dijkgraaf. Zie hier de scope van het onderwijs in 2023.

Ligt het probleem van het gebruik in het leslokaal van mobieltjes maar ook de tablet en de smartwatch bij de leerling, student? Of is het de manier waarop we in ons land naar onderwijs kijken? Ik denk het laatste.

Mijn ervaring als docent is dat studenten hun mobieltje maar ook hun tablet, laptop, tijdens virtuele lessen/colleges hun desktop, gebruiken om te checken of het klopt dat wat ik hen als hun docent voorhoud (ok, naast andere dingen). Prima. Test me maar. Dan dien ik de lessen/colleges voldoende interessant te maken om je 'bij de les te houden' zodat je geen tijd hebt iets anders te doen. Dit vind ik een mooie uitdaging.

Voldoende besef ik dat er ook jongere leerlingen zijn die juist afgeleid zijn door berichten op hun mobieltje. Maar toch: is verbieden de oplossing? Verbieden, net nadat de Onderwijsraad adviseerde: "Beperking van wat scholen op het programma hebben staan (wat er in het onderwijs moet worden gedaan) is een ingrijpende, maar ook kansrijke handelingsoptie om lerarentekorten het hoofd te bieden." I.p.v. meer leren en ontwikkelen in een tijd van disruptie lijken we juist het tegenovergestelde te willen realiseren.

Natuurlijk.... chatte ik eerst met GPT-4 over zowel de nadelen als de voordelen van het gebruik van smartphones door leerlingen in het leslokaal.

 

Dat leerlingen en studenten zijn afgeleid tijdens de les, is iets van alle tijden. Mijn jeugdjaren bracht ik door in een leslokaal van een school die zich bevond in een mooie bosrijke omgeving. Wat zich daar aan de andere kant van het raam afspeelde, was voor mij vaak interessanter dan de lesstof van de leraren. Toch ben ik er gekomen en volgens mij geldt dat voor veel meer mensen.

Wharton prof Ethan Mollick houdt zich sinds 301122 enthousiast bezig met de mogelijkheden van taalmodellen tijdens zijn colleges. Hij laat zijn studenten uitbundig experimenteren met ChatGPT e.a. chatbots. Als student heb je daarvoor idd middelen nodig als een laptop, een tablet, een smartphone, -watch.

In ons land stelt UU hoogleraar José van Dijk in haar opinie in Het FD daarentegen: De digitale leraar schiet uiteindelijk altijd tekort (fd.nl): "Chatbots zijn geen mensen. Ze hebben zelfs geen menselijke eigenschappen. Het zijn informatieverzamelaars die mensen zodanig trainen dat de systemen beter gaan werken."

Hoe anders de ervaring van Philip M. Parker 'INSEAD Chaired Professor of Management Science' met het hanteren van taalmodellen bij zijn colleges: "Met een klein budget om educatief materiaal voor leidinggevenden te maken dat is toegesneden op elk individu dat een programma van twee weken bijwoont.

Het gemeenschappelijke onderwerp dat aan bod kwam was strategische planning, maar een deelnemer uit de halfgeleiderindustrie zou bijvoorbeeld cursusmateriaal ontvangen dat op die branche was gericht, terwijl een andere deelnemer in dezelfde ruimte materiaal over de tandpasta-industrie zou kunnen krijgen.

Het werkte. Hoe obscuur de branche van de deelnemer ook was (bijv. koperoxychloride), het cursusprogramma had maximale relevantie en impact. Feedback van de deelnemers was onder meer "kan ik de analist ontmoeten die de materialen heeft voorbereid?"

Met deze aanmoediging begonnen we onze AI-aangedreven aanpak op steroïden te zetten."

NB; de student kon de 'analist' niet in persoon ontmoeten, het is nl een chatbot; chatten kan dan natuurlijk weer wel.

Op de dag Robbert Dijkgraaf de mogelijkheden van de smartphone inperkte, kwam zijn Japanse collega minister Keiko Nagaoka met 'AI Guidelines' voor het Japanse onderwijs. Een synopsis:

-Studenten wordt afgeraden om door AI gegenereerd werk als hun eigen werk te presenteren

-AI wordt gepromoot voor gebruik bij het leren van Engels en voor het aanleren van feiten controle vaardigheden

-De richtlijnen bevelen AI-tools aan om de werkdruk van leraren te verminderen.

In één van zijn recente bijdragen spreekt Mollick over The Homework Apocalypse - by Ethan Mollick (oneusefulthing.org). "Niet genoeg onderwijzers, docenten, leraren (en ouders) bereiden zich voor op de 'Huiswerk Apocalyps' die dit najaar komt, aangezien AI alomtegenwoordig wordt onder leerlingen en studenten.

Natuurlijk is het gemak van vals spelen met AI een onderdeel van de Huiswerk Apocalypse, maar slechts een onderdeel. Spieken was al gebruikelijk op scholen. Studenten gaan vals spelen met AI. Maar ze zullen ook AI gaan integreren in alles wat ze doen, wat nieuwe vragen voor docenten oproept. Studenten zullen willen begrijpen waarom ze opdrachten doen die dankzij AI achterhaald lijken. Ze zullen AI willen gebruiken als leerpartner, co-auteur of teamgenoot. Ze zullen meer willen bereiken dan voorheen, en ook antwoorden willen over wat AI betekent voor hun toekomstige leertrajecten.

Scholen zullen moeten beslissen hoe te reageren op deze stortvloed aan vragen."

We staan voor een disruptie van het onderwijs o.i.v. taalmodellen. Juist dan dien je alle, letterlijk, middelen in te zetten om leerlingen en studenten te ontwikkelen en voor te bereiden op de mogelijkheden en kansen in maatschappij en economie die zij mee gaan maken richting kunstmatige intelligentie. M.i. horen daarbij zeker apps op hun mobieltje. Integreer het in je lessen, je colleges.

Overigens, het is in de media wat ondergesneeuwd maar Robbert Dijkgraaf biedt je die optie voor de inzet van apps in zijn kamerbrief: "Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat niet-educatief gebruik van mobiele telefoons hier afbreuk aan doet. Vooral sociale media en andere niet-educatieve apps leiden af van de lesstof en verstoren sociale interactie in de klas." M.a.w. educatieve apps zijn toegestaan zoals MS Co-Pilot met daarin o.m. een nieuwe toepassing van de TEAMS app; interessant.

Nog 2 maanden en het schooljaar 2023/2024 gaat van start, is je school, je universiteit, je opleiding er klaar voor? Klaar met niet alleen je manier van onderwijs geven, ook met studiemateriaal dat inspeelt bij recente ontwikkelingen. Het ziet er op mijn 1e gezicht niet naar uit, toch hoop ik het ook met, en als het echt niet anders kan zonder, mobieltjes.

Dan nog een advies aan (ouders maar ook werkgevers van) leerlingen, studenten, deelnemers aan trainingen, workshops e.d.: ga vanaf nu, meer dan je dit vroeger deed, vooraf na hoe recent de bronnen zijn en de literatuur is die de opleider/aanbieder hanteert, welke middelen er worden gehanteerd bij de overdracht van kennis en kunde en wat de leraar, docent, trainer van middelen als taalmodellen weet, en dit toepast.

Niet alleen is dit nodig voor een up-to-date continue persoonlijke ontwikkeling, het draagt er aan bij dat je investering in tijd en geld rendeert.

Wat je ook besluit: doe het iig Sunny Side Up!

NB; lees op LinkedIn ook mijn reactie na het verzoek van de LI redactie op het bericht 'Schaarste Schuurt':  "Allereerst is het de vraag of een volgende generatie nog onderwijs nodig heeft? Zeker het onderwijs op een manier zoals dat nu nog plaatsvindt."

Willem E.A.J. Scheepers

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>