Hoe meer macht iemand heeft, hoe sterker hij gaat verlangen naar nóg meer macht. Macht hebben en naar nog meer macht verlangen: die combinatie is praktisch onvermijdelijk, aldus menige managementgoeroe. Macht corrumpeert. Macht is als een onblusbaar verlangen: Sigmund Freud zei het al.

Typische valkuilen voor de autocratische leider zijn een onrealistische houding, impulsiviteit, ongeduld, drammerigheid en zelfs angstwekkendheid. Dit type leider ziet weinig noodzaak tot ‘bezinning’, ‘luisteren naar zijn omgeving’ en ‘geduld hebben met mensen’.

Van machtscultuur (baas-gericht) naar persoonscultuur (mens-gericht)

Er is iets aan het veranderen, organisaties worden in rap tempo platter. Hiërarchisch machtsdenken past daar minder goed bij. Een baas die zijn mensen bevelen geeft, jaagt ze tegenwoordig weg. De nieuwe manager moet vooral sociale talenten hebben, anderen kunnen overtuigen in plaats van commanderen. De vroegere machtsverslaafde ceo zou daardoor tegenwoordig de top niet meer bereiken.

Er is een heel nieuwe generatie opgestaan die het machtsspel anders speelt. Ze dicteren hun mensen niet wat te doen, maar ze inspireren en motiveren. Iedereen heeft talenten en kwaliteiten. Gedeelde interesses en waarden zijn bindende elementen. Daar komen andere vaardigheden bij kijken. Hier volgen er drie.

Managementvaardigheden van de nieuwe generatie

  1. Schakelen tussen cultuurcodes
    Wie als manager in andere culturen werkt, moet niet alleen beschikken over kennis van en feeling voor de mores van het gastland, maar dient vooral soepel te kunnen switchen tussen die gewoontes en die van zijn eigen cultuur. Want anders ontstaan er onvermijdelijk identiteits-problemen. Schakelen gaat in drie stappen: de uitdagingen onder ogen zien, je gedrag zodanig aanpassen dat je tegemoet komt aan de gebruiken in het gastland én aan je eigen overtuigingen, en de waarde van deze codeswitch volledig appreciëren.
  2. Digitale invloed uitoefenen
    De meeste managers en professionals kunnen aardig uit de voeten met online tools en netwerken. Maar je digitale netwerk wordt pas echt effectief als je focust op reputatie, specialisatie en netwerkpositie. Dus bouw een goede reputatie op door interessante content aan te bieden, jezelf duidelijk zichtbaar te maken op internet en anderen te motiveren jouw ideeën op te pakken en te verspreiden. Maak kenbaar wat jouw belangrijkste expertisegebieden zijn door je essentiële kennis op die terreinen te tonen, verbindingen te leggen met andere experts, en relevante informatie en contacten te delen met anderen. Gebruik je online contacten voor snelle feedback bij allerlei werkgerelateerde vraagstukken en voor het uittesten van voorstellen en strategieën binnen en buiten je organisatie.
  3. Bewust je aandacht verdelen
    Een ding tegelijk doen, je concentreren en je niet af laten leiden, dat is allemaal zó 2011! Nieuw onderzoek toont aan dat ons brein juist heel geschikt is voor multitasking, en dat we daarom voortdurend worstelen met aandachtsproblemen. En het blijkt ook helemaal niet verkeerd om tijdens het werk van tijd tot tijd een beetje  te funsurfen, integendeel: mensen die dat doen zijn negen procent productiever dan hun collega’s die braaf bij de les blijven.

Deze vaardigheden hebben wel degelijk te maken met macht. De macht om mensen te stimuleren en organisaties beter te doen functioneren. De organisaties van vandaag hebben open en intensieve communicatielijnen. Ze zijn gericht op topkwaliteit, service en het centraal stellen van de cliënt. Het werk binnen de organisatie is zodanig georganiseerd dat de medewerkers er zelf verantwoordelijkheid voor kunnen dragen. Dit staat of valt met managers die daartoe over de nodige vaardigheden beschikken.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Intermediair & Kluwer Management

Kennisbank onderwerpen: