Maak jij wel echt contact?

Columns

Merk je dat je soms alleen maar je eigen gelijk wilt halen? En dat je het helemaal niet erg vindt als de ander ‘verliest’? Dat je vooral bezig bent met het doordrukken van je eigen plannen en ideeën. Zonder open te staan voor en echt te luisteren naar de ander?

Dit zijn typisch van die momenten waarop we niet effectief bezig zijn. Wat is er eigenlijk op dat moment aan de hand?

Je ego speelt op! Je ego wil niets anders dan gelijk hebben. Je verkoopt jouw eigen idee op een drammerige manier. Let maar eens op hoe vaak je in de aanval of verdediging gaat door steeds te roepen ‘ja, maar’.

Als je ego de overhand neemt, hecht je te veel waarde aan je eigen gedachten. Jouw gedachten, die voor jou natuurlijk heel waar zijn, wil je anderen ook laten geloven. Met als gevolg dat je blik vernauwt. Je gelooft alleen nog maar in je eigen verhaal en staat niet meer open voor andere inzichten en ideeën.

Je laat je meeslepen in je (voor)oordelen over de ander. Je vindt bijvoorbeeld dat die ander te hard praat of dat hij/zij geen kennis van zaken heeft. Onbewust creëer je met al die gedachten ruis tussen jou en die ander. Daardoor ben je op dat moment alleen met jezelf bezig, je aandacht is bij jezelf en dat staat de verbinding met de ander in de weg.

Effectief zijn gaat over het accepteren van wederzijdse afhankelijkheid (ook wel wederzijdse verbondenheid genoemd). Weten dat je elkaar nodig hebt in werk (en privé). Alleen dan kom je tot nieuwe ideeën en inzichten.

We leven niet op een onbewoond eiland waarin je geen rekening met anderen hoeft te houden. We hebben elkaar juist nodig. In je werk heb je waarschijnlijk veel contact met anderen om dingen voor elkaar te krijgen. De kunst is om vanuit het naleven van je eigen waarden, vanuit onafhankelijkheid (zie mijn vorige eZine), de stap naar wederzijdse afhankelijkheid te maken.

Hoe doe je dat?

1 Parkeer je ego! Als je merkt dat je per se je gelijk wilt halen, bedenk dan dat het slechts je ego is dat opspeelt. Je bent niet je ego, oftewel je gedachten! Ook al geloof je vaak van wel. Gelijk krijgen geeft vaak een heerlijk gevoel. Omdat je een ander te slim af bent. Of omdat je beter bent. Bedenk wel dat gelijk krijgen vaak ten koste van een ander gaat.
Probeer afstand te creëren van je gedachten. Zie ze als ballonnetjes die langs komen en die je stuk kan prikken. Als dit lukt kan je de volgende stap nemen.

2 Luister echt naar de ander. Een menselijke valkuil is de behoefte om eerst zelf begrepen te willen worden. Stop eens met praten en luister en stel vragen. Dit leidt tot echt contact, begrip en nog belangrijker; gelijkwaardigheid.

3 Ga uit van een win/winsituatie. Een verliezer is er niet. Streef naar de beste oplossing voor iedereen. Geen gepolder graag! ☺ Lukt dit niet? Accepteer dan een ‘no deal’.

Wat levert dit op?
• Je staat open voor nieuwe perspectieven. Dat leidt tot veel creativiteit.
• Er ontstaan ideeën die gezamenlijk gedragen worden. Dat zorgt voor een beter teamgevoel.
• Gelijkwaardigheid zorgt voor echt contact en openheid. Dit leidt tot heldere communicatie en meer begrip voor elkaar.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Marjan,
ik mis een hele belangrijke bij je drie-punts advies: "Cut the commercial".

Kijk maar naar politici, dan zie onmiddelijk waar veel mensen akelegie allergie-pukkels van krijgen: het bij elke ademhaling herhalen waar je zo vreselijk uitbundig goed in bent. Dat gelooft ie (terecht) niet, zal em snel irriteren en vlak daarna haakt ie af.

Luister naar die klant en geef PER ITEM antwoord op dat wat hij/zij vraagt, zonder commerciele versieringen. Zeg expliciet dat iets er niet is, of matig aanwezig. Is vaak heel goed verdedigbaar ook. Da is helemaal niet erg. Sterker nog: het maakt jou als aanbieder en je aanbod geloofwaardiger.

Die punten waar je wèl op kan scoren zijn dan véél sneller aan de beurt en de (dan geïnteresseerde) klant zal ze één voor één op tafel leggen.

Het scheelt tijd en kilometers die je elders kan besteden en je zal merken dat je "over-all hitrate" dramatisch zal stijgen.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant

Meer over Conflicthantering / Mediation