Channels

Na de Baasjes van afgelopen week stellen we u deze week voor aan een heel wat vrolijker soort mensen: de luchtfietsers. In de BegripsCode heten ze Bedenkers, maar gezien onze inschatting van het lezerspubliek van ManagementSite kozen we maar voor een andere benaming. Maak kennis met Jochem van der Lucht en Veronique Vreugdehil en leer vervolgens hoe u het best met mensen zoals zij kunt omgaan.

Jochem van der Lucht

Jochem van de Lucht is de vennoot van Anouk de Jaeger bij het Gooise De Jaeger Van der Lucht Advocaten. Jochem is uit heel ander hout gesneden dan Anouk. Waar Anouk haar successen dankt aan het fanatisme waarmee ze haar prooi najaagt, moet Jochem het hebben van zijn natuurlijke charmes. Hij is een geweldige redenaar, die met zijn requisitoiren vaak niet alleen de lachers op zijn hand krijgt, maar de zaken zo kan voorstellen dat menig rechter zijn of haar aanvankelijke oordeel radicaal wijzigt door Jochems betoog. Als het overigens al tot een zitting komt, want Jochem heeft er ook een talent voor om zaken te schikken. Op altijd joviale en soms wat onorthodoxe wijze weet hij de wederpartij maar al te vaak in te pakken en tot inkeer te brengen. Dat doet hij ook wel een beetje uit eigenbelang, want Jochem geniet liever van leven dan van werken.

Lees ook:

Gezelligerds

Jochem heeft een woonboot aan een Amsterdamse gracht. Als hij niet thuis experimenteert achter het fornuis zit hij wel weer in een nieuw trendy restaurant, vlak voor of na een voorstelling in theater of concertzaal. Voorstellingen waar hij overigens vaak net te laat binnenkomt, want Jochem is niet bepaald iemand van de klok. Hij wil wel ergens op tijd komen, maar het lukt hem eenvoudig niet omdat er altijd wel weer iets gebeurt dat voor enig oponthoud zorgt.

Dat eeuwige laatkomen heeft in de eerste jaren van de samenwerking tussen Anouk en Jochem tot heel wat woede-uitbarstingen van de eerste geleid. Maar Jochems stralende lach en de meest wonderlijke redenen die hij aanvoerde voor het waarom van zijn late komst hebben Anouk op een gegeven moment doen besluiten zich er niet langer aan te storen en een oplossing te bedenken die ergernis kon voorkomen. Ze laat de afspraken die ze hebben gewoon een half uur later in haar agenda noteren dan in die van Jochem. Zo is hij meestal aardig op tijd.

Veronique Vreugdehil

Het creatieve brein achter Spin Masters, het PR-bureau van Victor de Keijzer. Veronique is op de hoogte van alle trends en hypes en heeft een geweldig groot sociaal netwerk. Dat komt mede doordat ze zich danig roert in de social media. Veronique twittert zich een ongeluk. Ze volgt talloos veel bekende mensen en heeft zelf ook een hele schare followers, waarvan er overigens regelmatig mensen afhaken omdat ze haar overvloedige stroom aan tweets te gortig vinden.

Komt Veronique ergens binnen, dan weet iedereen dat meteen. Dat heeft niet alleen met haar uitbundigheid te maken, maar ook met haar verschijning. Aan haar 1.85m voegt ze meestal nog zo’n tien centimeter toe omdat ze dol is op het dragen van schoenen met hoge hakken.

Victor vindt Veronique wel een acceptabel type. Hoewel hij haar af en toe volstrekt niet kan volgen, veel van haar ideeën maar idealistische luchtfietserij (‘wazig’) vindt en haar uitbundigheid soms regelrecht belachelijk, weet hij haar goede ideeën er altijd uit te pikken. Op zulke momenten neemt hij een minuut of vijf om haar in zijn gebruikelijke korte bewoordingen (‘meer tekst’) om nadere toelichting te vragen. Veronique op haar beurt vindt Victor maar een haantje, maar ze heeft wel waardering voor de manier waarop hij haar de ruimte geeft. Niet alleen in haar werk, maar ook dankzij een riant salaris.

Hoe ga je effectief met ze om?

Of je ze nu als (potentiële) klant, als collega of als baas voor je hebt, als je de gebruiksaanwijzing van ze kent win je moeiteloos hun sympathie. Zeven korte tips.

1. Begroet ze hartelijk en enthousiast en geef ze een compliment, om het even over wat, en negeer het feit dat ze te laat zijn.
2. Geef ze eerst de ruimte, een podium desnoods, om te vertellen wat ze nu allemaal weer meegemaakt hebben.
3. Informeer ze vlot, op hoofdlijnen en weid vooral niet uit over (in hun ogen vaak saaie!) details over invulling en uitwerking.
4. Interesseer ze door wat je maar te vertellen hebt als vernieuwend, spannend en avontuurlijk neer te zetten.
5. Stimuleer ze door hun creativiteit en oplossend vermogen te beklemtonen.
6. Maak ze mede-eigenaar van het idee, de uitdaging, het plan en geef ze alle credits voor wat ze zelf maar aandragen.
7. Geef ze een duidelijke deadline, anders gebeurt er helemaal niets.

Als je je hieraan houdt, zul je aan Luchtfietsers alias Bedenkers enthousiaste meedenkers hebben.

Volgende week: de Jamaarders.

 

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x