De Jamaarders

Columns

Totaal anders dan de Baasjes en de Luchtfietsers van de afgelopen weken zijn de Jamaarders. Maak kennis met Els Bouwmeester en Peter Smid en leer vervolgens hoe u het beste met de Jamaarders kunt omgaan.

Els Bouwmeester

Els is de stille kracht achter De Jaeger Van der Lucht Advocaten. Researcher, archivaris en allesweter. Zonder haar ordelijkheid, fenomenale feitenkennis en onderzoeksvaardigheid had het kantoor nooit de status behaald waarover het al enige jaren beschikt. Vraag Els een detail over een zaak van acht jaar geleden en ze heeft geen vijf seconden nodig om het antwoord uit haar geheugen op te diepen. En de doodenkele keer dat ze het even niet weet, weet ze wel precies in welke order het te vinden is.

Het liefste doet Els in stilte haar werk, op haar eigen werkplek en in alle rust. Het lawaai dat Anouk en Jochem op hun geheel eigen wijze produceren, vindt ze eigenlijk niet zo prettig. Luid praten vindt ze een beetje bedreigend en het overdreven joviale gedrag van Jochem vindt ze eerlijk gezegd een beetje ongepast. Maar tegelijk beseft ze dat deze gezichten naar buiten dat wel een beetje nodig zullen hebben in de harde wereld, waar het, zoals Anouk eens uitdrukte, een kwestie is van aan tafel zitten of worden opgediend.

Zo correct Els zich altijd opstelt, zo kleedt ze zich ook. Netjes, maar vooral niet opvallend. Dat is gewoon haar stijl niet. Samen met haar man Peter woont ze al enige jaren in Almere. Daar vonden ze na lang en zorgvuldig zoeken het huis dat de beste prijs-kwaliteitverhouding had. Niet overdreven groot, niet overdreven klein, maar gewoon aangenaam.

Peter Smid

Peter is de financiële man van Spin Masters. Net als Els geen man van grote woorden: daarom is hij ook met cijfers gaan werken zegt hij weleens, waarbij hij een beetje onhandig schokschouderend grinnikt.

Aan het eind van het jaar zijn Victor en Veronique altijd blij met Peter, als de cijfers weer beter blijken te zijn dan vorig jaar. Maar alle maanden die eraan voorafgaan, kunnen ze hem af en toe wel in de hoogste boom hangen. Bij elke declaratie en elke investering kijkt Peter niet alleen met een zuinig gezicht alsof hij het uit eigen zak moet betalen, hij stelt er ook vervelende vragen bij. Bonnetjes van door Victor en Veronique bezochte restaurants en cafés bekijkt hij alsof het bewijzen van een misdrijf zijn. En wanneer er weer een nieuwe laptop of een ander modern apparaat aangeschaft moet worden komt hij met talrijke veel goedkopere alternatieven, waarbij Victor en Veronique alle zeilen bij moeten zetten om zijn argumenten om niet daarvoor maar voor hun eigen keuze te gaan, te weerleggen. Maar dat lukt helemaal niet, omdat Peter natuurlijk gewoon gelijk heeft. Dus rest de twee V’s niets anders dan hem gewoon te overrulen en te zeggen: ‘Peter, bestellen’. Op zulke momenten haalt Peter dan maar zijn schouders op, wetende dat hij ergens nog wel een reservepotje heeft.

Peter is gelukkig met zijn Els. Ze hebben een kalme, stabiele relatie die al duurt sinds ze elkaar in hun studietijd leerden kennen. Ze hebben aan weinig woorden genoeg, alles is prima geregeld en ze hebben hun vaste routines en gewoonten. Een paar keer per jaar gaan ze uit eten, meestal naar hetzelfde restaurant omdat ze daar nu eenmaal goede ervaringen mee hebben. Dat laatste geldt trouwens ook voor hun vakanties. Ze vinden het helemaal niet erg om drie jaar achter elkaar naar dezelfde plek te gaan. Integendeel, ze kennen er de omgeving en de faciliteiten zijn er goed verzorgd.

Hoe ga je effectief met ze om?

Of je ze nu als (potentiële) klant, als collega of als baas voor je hebt, als je de gebruiksaanwijzing van ze kent win je moeiteloos hun sympathie. Zeven korte tips.

1. Begroet ze rustige en correct, vooral niet luid en joviaal, want dat vinden ze overdreven en ze schrikken ervan.
2. Maak tevoren duidelijk wat de dingen zijn die je graag wit bespreken en houd je aan die volgorde.
3. Informeer ze rustig, met kleine stapjes tegelijk. Zolang ze zachtjes knikken volgen ze je, ga je te snel dan schieten hun ogen alle kanten op.
4. Interesseer ze door deelgenoot te maken van een probleem dat opgelost moet worden.
5. Stimuleer ze door ze te complimenteren met hun zorgvuldigheid, hun feitenkennis en hun oog voor detail.
6. Zet ze niet onder druk met een al te krappe deadline, daar worden ze nerveus van.
7.Word vooral niet ongeduldig als ze vragen stelen, ook al; zijn dat er nog zoveel.

Als je je hieraan houdt, zul je op de toewijding van Jamaarders kunnen rekenen.

Volgende week: de Gezelligerds.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Ewald, Mayleen,

Ik heb genoten van de schilderachtige manier waarop jullie de typetjes beschrijven. Zéér herkenbaar. To the point tips. Ik kijk uit naar de volgende typetjes in de serie.

Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consultant
Ewald Theunisse
Auteur
Beste Jos,

Dank voor je compliment! We hebben er zelfs een heel boek over geschreven :-) en we wijden elke dag een digitale kalender aan stijlverschillen en manieren waarop je er beter mee om kunt gaan. Zie www.begripscode.nl.

De Gezelligerds komen hierna aan de beurt. Weer volstrekt andere types dan de vorige drie.

Daarna wordt het oorlog! Dan schetsen we in een vreselijk feuilleton week voor week wat mensen met verschillende stijlvoorkeuren elkaar (meestal onbedoeld) aandoen. Waarbij we uiteraard niet na zullen laten enige tips te geven hoe dergelijk ongemak ook voorkomen kan worden.

Hartelijke groet,

Ewald
Nico Wortel
Lid sinds 2019
Prachtige typering van hoog functionerende autistische mensen, HFA.

Ik hoop dat velen deze types aanspreken en in dienst nemen, autisme is vaak ook een voordeel.


literatuur:
Het vreemde voorval met de hond in de nacht - Mark Haddon
Een vreemde wereld - Martine Delfos

Meer over Interne communicatie en samenwerking