De Laurus nachtmerrie

DE LAURUS NACHTMERRIE
De droom van een wendbare supply chain…

Het stond er echt in de krant afgelopen maandag. Laurus stopt met de ombouw naar Konmar vanwege onder meer een logistiek systeem dat het allemaal niet aan kan. Echt het stond er… Wat zullen ze bij Albert Heijn hebben gelachen. Schijnbaar zonder moeite werden onlangs nog alle Albert Heijn winkels als bij toverslag omgebouwd.

Een starre logistiek. Een nachtmerrie voor managers. Je bedenkt de mooiste producten, haalt de beste nieuwe klanten binnen, wil gaan exporteren, hebt een nieuwe winkelformule in gedachten of wilt het Internet op en dan kan de logistiek het niet aan. Producten komen de magazijnen niet uit. De transporteurs laten het afweten. De voorraden deugen niet. En uiteindelijk moet je de klant teleur stellen. De back-office laat het afweten.

Laten we ons even niet afvragen of de logistiek door Laurus niet als excuus wordt gebruikt. Zou het echt niet liggen aan het gebrek aan draagkracht van de betrokken bazen? Al die oud inkoopmanagers en magazijnbazen van De Boer, Unigro, Edah en Konmar die hun eigen territoor nu al jaren met succes weten te beschermen tegen het integratiemonster. Jammer voor die kleine zelfstandige winkeliers die met geld, lijf en leden vast zitten aan deze retailorganisatie. Van hun enthousiasme destijds in de Ajax-arena is niet veel meer over.
In de meeste net gefuseerde ondernemingen zien we nog steeds vele afdelingen die zich bezig houden met customer service. Gescheiden magazijnen voor alle vroeger nog zelfstandige ondernemingen. Aparte inkoopafdelingen. Vele transporteurs. Alles nog zelf willen doen. Aparte informatiesystemen. Maar bij een enkele fusie zijn de synergie voordelen in logistiek en inkoop echt gehaald.

De Laurus jongens en meisjes zouden eens moeten gaan kijken bij Dell, Nike, Viking-Direct, Cisco of even stiekem bij Albert Heijn. Hun supply chains lijken alle commerciële ideeën moeiteloos te kunnen volgen. Wat onderscheidt hen?

Een wendbare supply chain vraagt om een fundamentele keuze tussen operationele kosten excellentie of supply chain innovatie.
Als je niet kiest kom je stuck-in-the-middle. De focus op operationele kosten eist absolute optimalisatie, stabiliteit, IT-ondersteuning in de uitvoering en haast militaire magazijnoperaties. De focus op supply chain innovatie vraagt flexibele partnerships met logistieke dienstverleners, selectieve uitbesteding, slimme supply chain ICT en het betrekken van je leveranciers bij de logistiek.
Waarvoor zou een prijsvechter als Laurus destijds gekozen hebben… Misschien is de logistieke optimalisatie bij Laurus op de vierkante centimeter en tot vier cijfers achter de komma, maar dan wel metersdiep, wel te ver doorgeschoten? Operationeel excellent, maar onbewegelijk. Albert Heijn snapt dat wel. De logistiek richt zich daar op de volledige supply chain van producenten naar consumenten.

Bij fusies en overnames zou het dus niet alleen mogen gaan over het geld wat je uit de logistieke synergie kan halen. Het moet juist gaan om de bijdrage die logistiek, of supply chain management, moet leveren aan de groei, de winstgevendheid en de innovatie in de (nieuwe) onderneming. Logistiek moet dan, als brugfunctie, een volwassen positie hebben tussen inkoop en verkoop. Een positie met de juiste focus: kosten of innovatie! Niet allebei. Teveel ondernemingen zitten nu op de blaren van de verkeerde logistieke keuzes. Kan uw supply chain u nog volgen?

Walther Ploos van Amstel,
Vrije Universiteit Amsterdam

p.s. ik ben van plan er binnenkort in een uitgebreide bijdrage in M@n@gement op terug te komen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

raadjesh
IK schrijf mijn eindscriptie over Laurus ik zou heel graag alles over Laurus willen ontvangen.

met vriendelijke groet Raadjesh