Hoogoplopende discussies tijdens een vergadering? Zet een clownsneus op! Niet om uw opponent de mond te snoeren, maar om de spanning te doorbreken. Het schijnt te werken. Misschien is dit niet direct uw humor, maar er mag best meer worden gelachen op de werkvloer!

Lekker lachen werkt stressverlagend en prestatieverhogend. Bovendien is humor een belangrijk middel om problemen te relativeren.

Ook bruikbaar op de werkvloer dus. Helaas werkt het in veel bedrijven zo: op de werkvloer wordt gelachen om het management en in de directiekamer om het personeel. Maar als uw medewerkers niet óm, maar mét elkaar lachen, kunt u scoren!

Lees ook:

Ironie

Lachen: doe er uw voordeel mee
Volgens de Belg Guido Thys moet humor in Nederlandse bedrijven meer geïntegreerd worden in het werk. U kunt er uw voordeel mee doen. “Met humor kun je plezierig samenwerken en dat straal je uit naar de klant. Bovendien hoef je niet ernstig te dóen om ernstig te zijn. Er zijn veel manieren om met problemen om te gaan. Het kan ook op een plezante manier.”

Met humor kan kritiek worden verpakt of een gevoelig onderwerp ter sprake worden gebracht. Ook kan het de spanning ontladen, bijvoorbeeld tijdens een vergadering. Guido Thys: “Bij ons zetten we een clownsneus op als een discussie hoog oplaait. Dat werkt altijd. Het betekent niet dat je elkaar niet serieus neemt. Je moet het evengoed uitpraten, maar de druk neemt even af.”

Humor of pesten?
Een juiste dosis humor houdt uw bedrijf gezond. Maar: over geestigheid valt te twisten. Van humor die ontstaat uit verveling, zoals elastiekjesgevechten, wordt u als werkgever niet vrolijk. Dat werkt vaak improductief. Bovendien vindt niet iedereen hetzelfde grappig. Wanneer mensen zich buitengesloten of beledigd voelen, kan humor ook negatieve effecten hebben.

Kantoorhumor kan daardoor al snel omslaan in pesten. Guido Thys: “Er is één valkuil: grappen die ten koste gaan van collega’s. Zodra de kans bestaat, dat iemand zich aangesproken voelt, is het niet leuk meer. Dan wordt de grens tussen humor en pesten al snel overschreden, ook al is het niet zo bedoeld.”

(bron: DE ZAAK)

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ja, het is me wat, met die “mijnheren” in confectiepakken (wel even de revers door laten stikken, lijkt het nét een maatwerkpak). Humor en samenwerken gaan héél goed samen. Sterker nog: vaak is de stemming een graadmeter voor kwaliteit en kwantiteit die niet ruikt naar zweet. Anders wordt het met de combinatie leiding geven en humor. Dat ligt dat soms héél gevoelig. Het meest dominante “alfa-beestje” uit de groep lacht als eerste, daarna de subdominanten en de laatste zijn de volgers, de slaven. En vergis je daar nou niet in, want dan krijg je te maken met corrigerende blikken of erger. “Wie het laatst lacht, lacht het best” gaat hier niet op.

Het wordt helemaal ingewikkeld als er aan tafel mensen zitten met een dubbele agenda. Bedrijfspolitiek bij het werkontbijt. De grapjas die in dat geval even “speels” op het bloemstuk tikt met de woorden “test-test-test” kan zeker de lachers op zijn hand krijgen. Dat wel. Maar de keerzijde van lachen is dat het soms het kamp in tweeën deelt. Tel uit je winst.

De beste oplossing voor het vreselijke dilemma “lach-ik-of-lach-jij” is jezelf eens afvragen of je wel wil werken bij een bedrijf dat zo krampachtig omspringt met een van de mooiste uitingen van plezier of vreugde.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing Consulent

Communicatie, interactie, passie, humor, confrontatie, veiligheid, vertrouwen, rendement, doen, helpen, resultaat……. spelen in communicatie trainingen en workshops een essentiële rol.
Let vooral eens op de context waarin ‘humor’ hier is geplaatst.
Zo wil ik het ook bij jullie op de werkvloer!
Doe daar allemaal dan ook lachend je stinkende best maar voor!
r.straal trainer ctrgroup.nl

x
x