Channels

Kunnen kwaliteit en creativiteit samengaan? Nee, natuurlijk niet. Kwaliteit betekent het elimineren van ongewenste variaties en het afdwingen van strikte standaarden en/of procedures. Terwijl creativiteit om een onorthodoxe aanpak vraagt waarbij ook fouten gemaakt mogen worden, het befaamde leermoment. Hoe deze paradox te overwinnen?

Volgens Paul Sloane (Cambridge University) is het noodzaak om beide ‘tegenpolen’ te verbinden. Reden: het is niet genoeg als je zaken alleen maar beter aanpakt (efficiënter of met meer kwaliteit). Want de uitkomst is dan altijd iets wat je eigenlijk al hebt. En dat is in een concurrerende omgeving funest. Immers, hoe goed u een huifkar ook verbetert, die auto zal ‘m zeker inhalen.

Hoe realiseer je dan toch een synergetisch effect? Sloane adviseert een aparte innovatie-unit te starten, die zoveel mogelijk ideeën genereert zonder hierbij belemmert te worden door lijnmanagers die verantwoordelijk zijn voor lopende zaken. Kies vervolgens drie ideeën die meegaan voor prototyping. En als hiervan één lukt, is de innovatie-unit geslaagd. Pas dan kan de nieuwe vinding worden ingebed in de meer formele organisatie om zo toch het kwaliteitsniveau van de dienst of het product te garanderen

Meer over creativiteit en inspiratie? INSPIRATIENET

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x