Jonge bazen maken veel fouten

Bij verandermanagement gaat veel fout. Jonge managers komen binnen en willen direct laten zien, wat ze tijdens hun studie hebben geleerd. Maar de werkelijkheid voltrekt zich niet via modellen.

Je moet zorgen dat het gevoel goed blijft bij de medewerkers. Een bedrijf moet bijvoorbeeld niet proberen een naderende ontslaggolf geheim te houden. Mensen voelen zoiets lang van te voren aankomen. Bij de top heerst dan het idee dat ze erg zorgvuldig zijn, terwijl de mensen die het werk doen, vinden dat er met hen gesold wordt. Mensen zijn niet gek. Ze hebben hun eigen forumpjes op internet of praten met OR-leden in de kroeg. Je moet duidelijk zijn of iets een voorstel of een besluit is. Als je personeel vraagt om mee te denken, terwijl het besluit al genomen is, schept dat onvrede.

Mensen willen weten wat er voor hen nou daadwerkelijk in de praktijk veranderd. Vertel ze daarom waarom je bijvoorbeeld het zotte it-systeem hebt binnengehaald.’ Managers neigen er naar veel te abstract te zijn. Ze roepen dat er meer efficiency moet komen, maar daar kun je alle kanten mee op, terwijl ze niet weten hoe ze het in de praktijk moeten brengen. Of ze willen een heel andere stijl van werken.

Het is het spanningsveld tussen wat de top wil en wat er op de werkvloer leeft. Wanneer op de werkvloer het gevoel niet goed is, gaat het op allerlei manieren fout. De productiviteit neemt af en het ziekteverzuim neemt toe.

Je moet informeren, aandacht geven. Er zijn managers die zeggen geen tijd te hebben voor het sociale babbeltje, maar het is zo belangrijk. En elkaar matsen is ook belangrijk. Wanneer je iemand een keer een uurtje eerste naar huis toe laat gaan omdat hij er om vraagt, kun je ook op hem rekenen als er een keer een extra inspanning geleverd moet worden.

Bert Overbeek
Om jonge managers voor misstappen te behoeden schreef Bert Overbeek het boek ’Heerlijk, de werkvloer op!’ en heeft hij zijn weblog JongeBazen die dagelijks door zo’n 700 jonge managers wordt bezocht.

Overbeek werkt al ruim veertien jaar in training, mediation, coaching en organisatieadvies. Hij hielp onder meer Heineken, KLM, Lufthansa, de Bloemenveiling Aalsmeer en de ANWB bij veranderingsprocessen.

Zijn ervaring en de vragen die hij via zijn weblog binnenkreeg, inspireerden hem om een boek te schijven voor jonge managers. ,,Ik dacht eerst, ik vertel niets, waarom zou ik mijn geheim doorgeven, maar kennis is er ook om overgedragen te worden. Ik wist al snel dat het over informele circuit moest gaan en de crisis is reden te meer om de werkvloer op te gaan. Met de inhoud van het boekje redden managers zich prima. Iedereen weet dat er deze tijd banen verdwijnen, maar wees inzichtelijk en blijf eerlijk.’’

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Algemeen Dagblad)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bert Overbeek
Pro-lid
Het boek 'Heerlijk, de werkvloer op!' is goed ontvangen en ondermeer besproken in het AD en ManagementTeam. Wat opvalt is dat mensen de neiging hebben het boek te beschouwen als het zoveelste boek over management.

Dat is het natuurlijk óók. Maar er is uiteraard iets dat in andere boeken minder voorkomt. In 'Heerlijk, de werkvloer op!' worden de bestaande normen op de werkvloer geinventariseerd, die als barriere bij implementaties werken. Die inventarisatie is zeer waardevol en herkenbaar.

(Boek is te bestellen bij pitcher.support@hetnet.nl)