Inspirators voor inspiratie

Johan Cruijff is een van mijn inspirators. Inspirators vind je niet alleen onder beroemde en bekende mensen die uitzonderlijke dingen presteren. Ze zijn ook vlakbij, bijvoorbeeld naast je op de bank, als je het maar wilt zien. Mijn vrouw, Marieke, is ook een inspirator voor mij. Als ik iets aan haar voorleg waar ik mee bezig ben, heb ik na paar minuten weer genoeg voedsel om verder te gaan. Spontaan ontstaan nieuwe ideeën en oplossingen omdat ze mijn creativiteit aanspreekt.

Inspirators maken het talent in je wakker. Talenten die je al gebruikt op je werk, in je hobby etc. Je bent je bewust van sommige talenten, sommige talenten onderken je nog niet en daar doe je wellicht schamper over. Je maakt je onbewust klein. Een soort Calimero gedrag; ‘Zij zijn groot, ik ben klein’. Dat doe je wellicht ook als je jouw grote inspirators benoemd. ‘Ja, ze inspireren me wel, maar ik ben natuurlijk niet zoals zij. Dat zal ik noot bereiken’. Je kunt wel een Wicky worden. Weet je nog; ‘Wicky de Viking’; hij was voor de duvel niet bang en ging voortdurend het avontuur aan waardoor hij enorm veel leerde. Inspirators maken latente talenten in je wakker, ze bevestigen en versterken de talenten waar je je al bewust van bent. Ze doen je beseffen dat jouw talenten uitsluitend van jou zijn. Jij bent de enige die verantwoordelijk is om ze te tonen. Dan ontstaat steeds meer energie in je leven. Dan ervaar je FLOW, groei en gezonde spanning. Maar ook ontspanning.

Je kent toch wel het gevoel dat je iets doet en dat je volstrekt het besef van tijd kwijt bent. Je denkt; ‘Goh, is het al zo laat.’ En vervolgens voel je je energieker, sterker en zelfbewuster na datgene wat je gedaan hebt. Dat noemen ze ook wel FLOW. Bewust zijn van je talenten en er voor kiezen zorgt ervoor dat je meer FLOW ervaart in je leven. Dat lijkt me toch heerlijk!

Ik heb Johan Cruijff weer eens mee mogen maken bij een event afgelopen woensdag in de RAI, MotioNS, georganiseerd door de NS. Het bleek dat zijn inspiratie gebruikt was voor het soepel doorvoeren van de nieuwe dienstregeling van de NS met behulp van een interne en externe communicatiecampagne. Karel van de Graaf was de interviewer op het event. Wat had Cruijff dan precies gedaan? Ook dat was natuurlijk simpel. Vooral in de interne communicatie campagne maakte Cruijff indruk met een paar basisprincipes. En als Cruijff het zegt, wist Philippe Smit (commercieel directeur NS) te melden, dan heeft het veel meer waarde dan als ik het zeg.

Een van Cruijff’s boodschappen; ‘Je moet de dingen goed doen waar je verstand van hebt, anderen dingen waar je geen verstand van hebt moeten anderen doen.’ En; ‘Die nieuwe dienstregeling vergelijk ik met tactiek. Hoe maak ik zo goed mogelijk gebruik van de mogelijkheden die ik heb. Op dat moment heb ik al een doelpunt gemaakt.’ Kortom, kijk wat je hebt, doe wat je goed kunt en haal daar het beste uit.

Deze en andere boodschappen werden in de communicatiecampagne rond de invoering van de dienstregeling overgenomen. Maar ook hielp het de NS in het transitieproces, van een organisatie waar voortdurend over gezeurd wordt, naar een bedrijf waar je trots op kunt zijn. Medewerkers van de NS waren verrast door zijn uitstraling in georganiseerde ontmoetingen met de mensen die verantwoordelijk waren voor het doorvoeren van de nieuwe dienstregeling. Zijn uitleg is zo simpel dat je er wat mee gaat doen. NS medewerkers waren trots dat Cruijff zich met NS identificeerde en andersom. Cruijff is de enige die het volgende kan zeggen;‘Als je op tijd bent, kén je meteen instappen, je kén meegaan. Ben je te laat, dan ben je ruim op tijd voor de volgende trein.’ Op 10 december 2006 werd die dienstregeling bijna geruisloos en zonder noemenswaardige problemen doorgevoerd. De media kon er eenvoudigweg geen nieuws van maken.

Ik zat op de voorste rij in een zaal met 500 mensen naast de overige gastsprekers. Dit moest ik van dichtbij meemaken. En wat valt op; op iedere vraag die gesteld werd had Johan een adrem een eerste humoristisch en betekenisvol antwoord. De hele zaal moest iedere keer weer lachen en vervolgens legde hij bondig in simpele bewoordingen uit wat hij bedoelde. ‘Je moet het simpel houden want het spelletje is al moeilijk genoeg’ is nog zo’n adrem antwoord. Je hoorde iedere keer kwartjes vallen in de zaal.

Nog eentje dan; ‘Alleen kun je niets doen, je moet het samen doen’.

Ik kan nog even doorgaan vanuit inspiratie. God, is het al zo laat?

Paul Ricken
0653 675546

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Creativiteit