Innovatie komt steeds meer van buiten het bedrijf

Het onderhouden van grote R&D-afdelingen binnen multinationals wordt steeds minder relevant. Daar waar grote multinationals tot een tiental jaar geleden voorstanders waren van het in eigen beheer houden van de onderzoeks-en ontwikkelingsactiviteiten, kiezen steeds meer bedrijven voor een strategiewijziging.

Zo heeft Procter & Gamble zijn R&D-activiteiten een radicale strategische wijziging laten ondergaan. In het verleden centraliseerde deze multinational zijn 'geheime' R&D-activiteiten in Cincinatti, Ohio. Maar de consumentengoederenreus werkt nu samen met tal van derde partijen, waaronder universiteiten, leveranciers en onderzoekers en biedt hen een deel van de winst aan die wordt gemaakt dankzij de door derden aangebrachte verbeteringen aan hun producten. Waar ideeën van buitenaf in het verleden zo'n goed waren voor zo'n 20% van de nieuwe producten, is dit inmiddels opgelopen tot ongeveer de helft. Volgens CEO Lafley is die strategiewijziging de reden dat het bedrijf sinds 2001 jaar na jaar een groeipercentage van 6% kan blijven voorleggen.

Ook andere bedrijven als, IBM en Nokia besteden hun onderzoeks- en ontwikkeligsactiviteiten vaker uit. Dat heeft een goede reden, want uit jaarlijks onderzoek van IBM, onder de titel 'The Global CEO Study 2006', blijkt dat de belangrijkste bronnen van innovatieve ideeën buiten en niet binnen het bedrijf liggen.

Natuurlijk blijft het aandeel van de eigen werknemers niet te verwaarlozen. Van de 765 geïnterviewde CEO's koos 40% de eigen werknemers als één van de drie belangrijkste generators van innovatie. Maar ruim 35% zag zowel zijn zakelijke partners als zijn klanten als een belangrijke aangever van nieuwe ideeën. Ook consultants (21%) en concurrenten (20%) scoren hoog. Opmerkelijk is dat slechts 17% van de respondenten de eigen R&De-afdeling als één van drie belangrijkste bronnen van innovatie vermeldt. Ook academici scoren relatief laag (13%).

Wat betekent dit nu concreet?
De verschuiving van gesloten innovatie naar een meer open manier van innoveren, betekent in de eerste plaats een stukje bewustwording bij bedrijven. Niet alle goede ideeën komen vanuit het bedrijf zelf, en niet alle goede ideeën moeten noodzakelijk binnen het eigen bedrijf verder ontwikkeld worden.

Gesloten innovatie principes
- Alle slimme mensen in ons veld werken voor ons
- We moeten samenwerken met goede mensen binnen en buiten ons bedrijf
- Om van R&D te kunnen profiteren moeten we het zelf ontdekken, ontwikkelen en op de markt brengen
- Als we het zelf ontdekken, brengen we het ook als eerste op de markt
- Het bedrijf dat een bepaald product als eerst op de markt heeft, wint
- Als we de meeste en de beste ideeën in de industrie ontwikkelen zullen we winnen
- We moeten controle hebben over ons intellectueel eigendom (IE), zodat onze concurrenten niet kunnen profiteren van onze ideeën

Open Innovatie principes
- Niet alle slimme mensen in ons veld werken voor ons.
- Externe bronnen van R&D kunnen significante waarde creëren; interne R&D is nodig om die waarde te kunnen absorberen
- We hoeven het onderzoek niet in gang te zetten om ervan te kunnen profiteren
- Het is beter om een beter business model te ontwikkelen dan om de eerste op de markt te zijn
- Als we het beste gebruik maken van zowel interne als externe ideeën zullen we winnen
- We moeten profiteren van het gebruik van ons IE door anderen, en we moeten IE van anderen overnemen als het ons eigen business model ten goede komt

Concreet betekent dit dus dat er binnen het bedrijf een verschuiving plaats zou moeten vinden in de manier waarop er naar het eigen bedrijf en daarbuiten gekeken wordt. Het betrekken van andere partijen bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten kan immers een enorme toegevoegde waarde zijn. Hierbij valt te denken aan samenwerking met andere bedrijven in de sector, toeleveranciers, universiteiten, en natuurlijk met de eindgebruiker.

Het business model speelt hierin een cruciale rol. Immers, hoe en wanneer externe kennis aangewend wordt, is afhankelijk van het business model waarin beschreven wordt hoe waarde gecreëerd kan worden van nieuwe innovaties en welke elementen intern dan wel extern geleverd moeten worden.

Gerelateerd artikel:
Strategische samenwerkingsverbanden in organisatienetwerken

Het opbouwen van partnerrelaties die gebaseerd zijn op vertrouwen
door: Bob van Wijngaarden
De concurrentie kracht van organisaties wordt steeds afhankelijker van hechte partnerrelaties. Dit artikel presenteert de belangrijkste factoren die hierbij een rol spelen. Centraal staat een praktijkvoorbeeld: het toeleveringsnetwerk van ASML. Stap voor stap laat dit artikel zien hoe de partnerrelaties in dit netwerk zijn opgebouwd. Een zestal boxen helpt u de brug te slaan naar uw eigen organisatie

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: EXPRESS)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

wouter jansen
Als je ervan uitgaat, dat innovaties markt- en klantgericht zouden moeten zijn, dan ligt het voor de hand om de markt op te gaan.
Een veelgeroemde eigenschap van ondernemers is, dat zij oog hebben voor de behoefte van klanten en gebruikers en zo het gat in de markt ontdekken.
Zij ontdekken dit door dus door `koffie te drinken` met prospects. Als je echt luistert hoor je nog eens wat!
Het gekke is dat we dat we wel de straat opgaan om ons te verplaatsen naar allerlei opverbodige meetings en vergaderingen. We zijn zelfs bereid om ervoor in een file te gaan staan.
Waarom zijn wij als leiding niet in staat onze focus te verleggen. Lekker samen bewust kijken en voelen wat er gebeurt in de markt. Zie ook op www.samenondernemen.nl
Max Herold
Lid sinds 2019
In haar boek ‘Outside Innovation: How Your Customers Will Co-design Your Company's Future' zegt auteur Patricia Seybold hierover:"Om de beste te zijn moet je niet meer alleen de slimste technici en wetenschappers hebben, maar ook de slimste klanten."
Ze geeft daarbij enkele tips:
1. Herken en bestudeer klanten die voorop lopen.
2. Geef klanten de hulpmiddelen om samen de door hun gewenste outcomes te creëren.
3. Koester klantgroepen!
4. Geef klanten de gelegenheid om hun ideeën te laten zien.
5. Stel je producten open en betrek klanten bij de gezamenlijke productie.
Zie ook: http://www.managementissues.com/marketing_%26_verkoop/e-commerce/innovatie_%91van_buiten_naar_binnen%92._20070505438.html