Hoe stel je je op in een samenwerking?

Werk je in een team of begin je samen met een partner vol enthousiasme een bedrijf? Dat gaat weleens mis. Dat probeer je natuurlijk zo open en eerlijk mogelijk met elkaar te bepraten. Als er moeilijkheden zijn zoek je daar met elkaar een oplossing voor, toch? Was het maar zo eenvoudig.

Het is een beetje alsof u op de trouwdag de scheiding al regelt, maar goede afspraken vooraf kunnen uw een hoop ellende besparen en soms is uitstel van de confrontatie een oplossing:

De sustechniek.
Sommige conflicten binnen het team zijn niet uit te roeien. Als je de werksfeer daardoor niet wilt laten verpesten, kan 'sussen' een goede strategie zijn. Je stelt op deze manier de confrontatie uit zodat alle betrokkenen nog eens rustig over een oplossing kunnen nadenken. Met sussen kun je een brandje in de kiem smoren. De techniek is goed toepasbaar in de volgende situaties:

- Het is voor een teamgenoot heel belangrijk dat de notulen van een vorige vergadering worden doorgenomen. In plaats van hierover te redetwisten, legt de rest van het team zich hierbij neer. Zo toont iedereen zijn goede wil, met een minimum aan inspanning of tijdverlies.

- Je collega ligt ver achter op schema en schuift voortdurend taken naar jou toe. Omdat je weet dat je haar steun het komende jaar hard nodig zult hebben, maak je hier nu geen probleem van. In de toekomst kun je dan een beroep doen op haar collegialiteit.

- Een teamgenoot is absoluut favoriet bij de afdelingschef. Er ontstaat een conflict over de verdeling van vakantiedagen: jullie willen allebei begin augustus vrij nemen. Je manager heeft het laatste woord en wijst de dagen aan je collega toe. Jij kiest voor acceptatie in plaats van confrontatie: deze strijd heb je namelijk toch al verloren.

- De komende reorganisatie legt zo'n druk op je teamgenoten, dat er voortdurend kleine ruzies oplaaien. Om de harmonie in het team zoveel mogelijk te beschermen, spreek je met elkaar af alleen over 'grote' zaken te bekvechten en kleine ergernissen te negeren.

- Een teamgenoot maakt altijd dubbele afspraken. Je zegt er niets van, maar sust de problemen om haar te helpen van haar eigen fouten te leren.

Zoals in iedere situatie is het belangrijk dat je zoekt naar de balans: dus niet te veel sussen (dan worden problemen natuurlijk nooit opgelost). Maar ook niet te weinig: dan bestaat de kans dat ruzie en conflicten de sfeer binnen het team bepalen.

Te laat
Als er al vooraf over nagedacht wordt, dan worden die afspraken meestal niet schriftelijk vastgelegd. In de praktijk maak je regelmatig mee dat mensen pas een specialist inschakelen, als er reeds onenigheid is ontstaan. Het is dan bijna altijd te laat. Afspraken over hoe je in bepaalde situaties met elkaar om gaat, maak je vooraf. Dan kun je nog goed met elkaar overweg en hierover onderhandelen. Zijn er eenmaal problemen ontstaan, dan is dit veel lastiger.

Afspraken
Wat spreek je af ten aanzien van de uitkering van winsten naar privé? Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat elk jaar slechts de helft van de winst privé beschikbaar komt. Zeker als de uitgavenpatronen van de ondernemers van elkaar afwijken, moet je hierover vooraf duidelijkheid creëren.

Hoe hoog wordt de arbeidsbeloning van de ondernemers? Hoe ga je om met bepaalde belangrijke beslissingen, zoals het aannemen van nieuwe mensen, het openen van een nieuw filiaal of de verkoop van de onderneming? Soms spreek je af dat één van de ondernemers hierin een doorslaggevende stem heeft (bijvoorbeeld de geldschieter).

Drijf je een onderneming in de vorm van een vennootschap onder firma, dan leg je dit soort afspraken vast in de vennootschapsakte. Heb je de onderneming in een B.V. ondergebracht, dan regel je dit soort zaken in een aandeelhoudersovereenkomst. Laat je over de inhoud hiervan goed adviseren!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>