Hoe zet ik mijn bedrijf in de verkoop?

Actueel

Er zijn steeds meer ondernemers die na jarenlang hard werken hun onderneming willen verkopen. Maar waar begin je? De overdracht van je bedrijf is een ingrijpende stap. Zowel voor jou als voor het bedrijf. Neem de tijd om de overdracht van je bedrijf grondig voor te bereiden. Deze voorbereiding neemt al gauw meerdere jaren in beslag.

Stel jezelf een aantal vragen voordat je besluit je bedrijf te verkopen

  • Vormt je bedrijf voor potentiële kopers een interessant aanbod?
  • Wie zou de beste koper kunnen zijn en waar zou die gevonden kunnen worden?
  • Is de huidige juridische vorm, eenmanszaak, VOF of BV geschikt bij verkoop?
  • Welke situatie ontstaat er voor jou en eventuele mede-eigenaren na verkoop?
  • Blijf je nog aansprakelijk voor verplichtingen van het bedrijf en zo ja, hoe lang nog?

Verkoopklaar maken

Zorg ervoor dat je onderneming een aantrekkelijke partij wordt om over te nemen. Er zijn een aantal zaken die je kunt veranderen waardoor je onderneming geschikt wordt om te verkopen.

  1. Management & Organisatie
    De onderneming moet niet teveel afhankelijk van jou zijn, wil je de onderneming kunnen verkopen. Anderen binnen je onderneming moeten dus in staat zijn beslissingen te maken en zelfstandig kunnen werken. Optimaliseer het rendement en de continuïteit van de onderneming onder andere door het vergroten van het onderscheidend vermogen, merknaam en reputatie, verminder afhankelijkheden van de directeur-grootaandeelhouder, grote afnemers en leveranciers en blijf investeren!
  2. Financiën
    Een bedrijf is interessant voor overname als het goede financiële cijfers heeft. Vergelijk je rentabiliteit en je solvabiliteit dan ook met andere ondernemingen in dezelfde branche. Valt dit tegen, zorg er dan voor dat deze cijfers verbeterd worden. Dit kan meerdere jaren duren.
  3. Waardebepaling & Vraagprijs
    Bepaal de waarde van je bedrijf. Dé waarde bestaat niet, maar er zijn verschillende methoden om de waarde van je bedrijf in te schatten. Factoren die hierin een rol spelen zijn de toekomstige vrije kasstromen, de grootte van het eigen vermogen en het toekomstige nettowinstcijfer. De waarde van je onderneming is het uitgangspunt voor je vraagprijs. Bedenk wel dat voor de koper strategische waarde en operationele waarde ook van belang zijn. De vraagprijs kan hierdoor veel hoger liggen dan de daadwerkelijke waarde van je bedrijf. Laat concurrenten tegen elkaar opbieden in een controlled auction.
  4. Profielschets & Verkoopmemorandum
    Maak een profielschets en een verkoopmemorandum van je bedrijf. De profielschets zorgt ervoor dat kandidaat-kopers op de hoogte zijn van een aanbod in hun interessegebied. Het verkoopmemorandum heeft wel wat weg van een businessplan en gaat dieper in op je bedrijf zoals; informatie over het type bedrijf, een korte beschrijving van de activiteiten, informatie over de producten en diensten, een beschrijving van de markt, beschrijving van de organisatiestructuur en –cultuur.
  5. Fiscale & Juridische aspecten
    Met de overdracht van je bedrijf is een hoop fiscale rompslomp gemoeid. Zoek dit zoveel mogelijk uit. De wijziging van de juridische structuur kan soms grote fiscale voordelen opleveren.  Zorg ervoor dat de structuur en de administratie helder zijn, zodat een ander zonder veel problemen het stokje kan overnemen. Het is verstandig een adviseur te nemen. Als specialist (m.b.t. fiscaal, financiering, juridisch), maar ook als onderhandelaar en klankbord. Daarnaast houdt een adviseur het overzicht en zorgt een adviseur ervoor dat de emoties niet de overhand nemen.
  6. Cash is king, profit is an opinion!

Onderschat de cultuurverschillen bij overname niet

Conflicten en problemen ontstaan vaak laat in het integratieproces en factoren als werknemersweerstand en communicatie spelen op het eerste gezicht een bijrol. Bedrijven zullen tijdig rekening moeten houden met hun werknemers en zich bewust moeten zijn dat het uiteindelijk de werknemers zijn waardoor synergievoordelen behaald kunnen worden. Een culturele due diligence om een betere indicatie te krijgen kan dus nuttig zijn.

Informeer al je relaties over de overdracht. Het is ook verstandig om een afscheidsreceptie of zelfs een feest te organiseren. Dit zorgt ervoor dat de overname wordt gezien als een goed iets, wat het over het algemeen ook zou moeten zijn. Bovendien is dit een uitgelezen kans voor iedereen om met je opvolger kennis te maken.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in de media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bronnen: PleinPlus & MKBservicedesk

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Schetters, Sketch Capital BV
Uitstekend artikel!

Als tip zou ik willen toevoegen dat verkopers zich niet tegen een break-even van hun waarde moeten laten onderhandelen. Als je weet dat de waarde die de koper heeft voor het bedrijf substantieel hoger ligt dan jouw waarde, dan mag je best een premium boven jouw waarde onderhandelen. Zolang de waarde van de verkoper inclusief ontvangen premium lager ligt dan de waarde van de koper creëren beide partijen waarde met de deal.

Schetters, Sketch Capital BV

Meer over Ondernemerschap