Hoe gedraagt u zich als manager?

Er gaapt een gat tussen het gedrag dat medewerkers van hun managers verwachten en het gedrag dat managers daadwerkelijk vertonen.

Onderzoek geeft duidelijke signalen dat medewerkers bepaald gedrag verwachten van hun manager. Ze willen bijvoorbeeld dat hun manager hen betrekt bij het analyseren van problemen en oplossen van dilemma’s. Ook wordt gewaardeerd als de manager feedback van zijn/haar medewerkers vraagt op het eigen presteren. In de praktijk blijkt echter dat medewerkers maar in de helft van de gevallen krijgen wat ze willen.

Ondanks het feit dat het onderzoek aanzienlijke tekortkomingen in managementgedrag aantoont, heeft 68 procent van de medewerkers toch vertrouwen in zijn manager; 14 procent heeft ‘geen’ en 4 procent ‘geen enkel’ vertrouwen.

De top-20 van meest gewenste vormen van gedrag wijzen erop dat medewerkers meer willen samenwerken met hun manager. De manager moet gezamenlijke een oplossing zoeken in een conflictsituatie. Medewerkers zouden graag zien dat de manager vertrouwen heeft in hun welwillendheid.

De meeste managers willen hogerop en doen daar ook hun oprechte en uiterste best voor. Maar sommige gewoontes - hoe onschuldig of zelfs adequaat ze ook lijken - kunnen je juist in de weg staan om de top te bereiken.

1. Altijd willen winnen.
2. Teveel waarde willen toevoegen.
3. Oordelen.
4. Vernietigend commentaar geven.
4. Antwoorden met ‘nee', ‘maar' of ‘echter'.
6. Rondbazuinen hoe slim je bent.
7. Spreken wanneer je boos bent.
8. Negativiteit of ‘Ik zal je uitleggen waarom dat niet werkt'.
9. Achterhouden van informatie.
10. Geen erkenning geven.
11. Pronken met andermans veren.
12. Je verontschuldigen.
13. Vastklampen aan het verleden.
14. Voortrekken.
15. Geen spijt betuigen.
16. Niet luisteren.
17. Geen dankbaarheid tonen.
18. De boodschapper straffen.
19. De zwartepiet toespelen.
20. Een overmatige behoefte hebben om ‘jezelf te zijn'.

De fataalste is nummer 21: Doelobsessie
En dan is er nog een laatste eigenschap die funest kan uitpakken als je de top wilt bereiken: doelobsessie. Bezeten zijn van je doel op zich geen slechte gewoonte, integendeel: het geeft de motivatie om een klus te klaren ongeacht de obstakels die je tegenkomt. Het wordt echter een probleem als we zo opgaan in het bereiken van het doel dat het ten koste gaat van de eigenlijke missie die we voor ogen hebben. De beste manier om dit te voorkomen is reflecteren, jezelf de vraag stellen: Wat ben ik aan het doen en waaróm doe ik het?

Lees verder:
Het oerconflict in organisaties
De dynamiek van “Hoog versus Laag”
Willem Mastenbroek

Als een schimmelzwam kan het zich in uw organisatie nestelen: Toenemend wederzijds onbehagen. En er is bijna niet meer vanaf te komen. Als het gezeur, gemekker en geklaag over en weer eenmaal op gang komt dan werkt het al snel verslavend. Reden genoeg om tijdig te onderkennen wat er speelt. Het oerconflict! En dan?

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Communicatie Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>