Bedrijven die ook in mindere tijden iets extra’s voor hun werknemers doen, hebben daar veel profijt van. Het leidt niet alleen tot een betere inzet van medewerkers, hogere productie en betere kwaliteit van producten of diensten, maar ook tot meer tevredenheid bij werknemers en een beter imago van de organisatie.

Dit blijkt uit een onderzoek dat TNO Kwaliteit van Leven uitvoerde in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onder 500 werkgevers en 1000 werknemers. Veel bedrijven stoppen met de ‘extra’s’ als het economische tij tegenzit. Onverstandig, constateren de onderzoekers, want de bedrijven die daar ook in slechte tijden mee zijn door gegaan, zijn geloofwaardiger en hebben daardoor een beter imago. Ook hebben ze een voorsprong als de arbeidsmarkt krapper wordt door het aantrekken van de economie en de vergrijzing.

Tel daarbij op het directe voordeel van meer tevreden werknemers, een hogere productie en een betere kwaliteit van producten of diensten, en de conclusie is helder: bedrijven die zich een goed werkgever tonen, profiteren daar altijd van, juist ook in mindere tijden.

Lees ook:

Wat zijn de economische effecten van medewerkers op de organisatieresultaten

Wat goed werkgeverschap precies behelst, wordt door de onderzoekers niet exact gedefinieerd. De meeste mensen hebben er volgens de onderzoekers van TNO wel een beeld bij: een goede werkgever is niet zozeer iemand die zich netjes aan de wet houdt, maar eerder iemand die juist iets extra’s voor zijn werknemers doet. Een goede werkgever heeft veel aandacht voor respect en open communicatie, voor de ontwikkeling en groei van werknemers, en voor een constructieve arbeidsrelatie.

Bron: MANAGEMENT TEAM

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x