Extreme leiders brengen onderneming in het slop

Ondernemingen ondervinden nare gevolgen van veeleisende bedrijfsleiders die resultaten verwachten en weinig of geen interesse tonen voor de manier waarop die resultaten tot stand komen.

Succesvolle managers, die dankzij hun dynamisme en vastberadenheid gedurende korte termijn, toch door de mand te vallen, vervallen uiteindelijk in autoritair en dwangmatig gedrag, waarbij medewerkers worden onderdrukt eerder dan gecoacht. Dat leidt dan tot zwakke prestaties en het niet behalen van vooraf vastgestelde doelstellingen.

Als voorbeeld van zulke 'extreme leider' halen de auteurs Jeffrey Skilling van Enron aan. Die deinsde er niet voor terug om managers tegen elkaar op te zetten. Ooit prees hij een medewerker de hemel in die achter zijn rug een dienst had ontwikkeld die hij eerst uitdrukkelijk verboden had.

Toch kunnen ondernemingen in nood nieuwe wegen inslaan en alsnog goede resultaten behalen. Om IBM op het rechte pad te krijgen zocht topman Lou Gerstner naar managers die sterk waren in organisatie en faciliteren, eerder dan in bevelen en controleren. Gerstner voelde aan dat IBM leed onder een cultuur waarbij goed presterende individuen als helden werden geëerd. Hij installeerde bij IBM een cultuur waarbij groepsgevoel en oog voor de algemene noden van het bedrijf voorop stonden.

(bron: EXPRESS)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>