Schaarste drijft kosten op; houd uw HRM-beleid betaalbaar!

De Human Capital Group heeft onlangs een interessant onderzoek gedaan naar de invulling van toekomstige vacatures. Dat personele invulling van specifieke vacatures wegens de vergrijzing schaarser zullen worden, is al langer bekend. Nu echter is te lezen hoeveel procent schaarste er over een tiental jaar zal zijn op verschillende (branche)functies.

Dat de invulling van ICT vacatures qua schaarste bovenaan staat, verbaast niemand. Op de tweede plaats staan, en dat is wel een verrassing, commerciële functies als die van een acquisiteur, accountmanager of relatiebeheerder. Deze schaarste vormt een percentage van 22 procent! Wat dit betekent voor de commerciële slagkracht van Nederlandse ondernemingen in het algemeen kunt u met enige fantasie wel uittekenen.

Anderzijds betreedt momenteel de y-generatie de arbeidsmarkt. Deze generatie, toebehorend bij de geboortejaren tussen 1985 en 1998, is een zeer individualistisch ingestelde generatie. Ze kennen weinig gevoel voor loyaliteit en willen zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van hun werkgever. Zo staan ze daarnaast bekend als echte jobhoppers, die zonder al te veel problemen van baan verwisselen.

Tel deze twee problemen (schaarste & gebrek aan loyaliteit) bij elkaar op en we staan voor een enorm vraagstuk. Bedrijven die zich niet op deze situatie voorbereiden, zullen straks voor een enorme hoge kostenpost staan op HRM gebied: langere wervingstrajecten, hogere kosten door hogere in- en uitstroom van werknemers en veel verlies van klanten doordat er steeds andere accountmanagers aantreden. Vooral het laatste punt is zorgwekkend. Volgens het onderzoek van Rebecca van Eijk en Irene Fetter-Grotendorst onder 100 Nederlandse bedrijven wordt klantverlies met stip op één veroorzaakt door het vertrek van een accountmanager. Dit is de hoogst beïnvloedbare factor (24%) van klantverlies van organisaties in Nederland!

Hoe kan een organisatie straks nog groeien wanneer er gewerkt moet gaan worden met een generatie die er om bekend staat weinig loyaliteit te kennen, gemiddeld snel van baan verwisseld, (te) weinig commerciële talenten in huis heeft en 24% van hun klanten verliest vanwege overvloedige wijzigingen in het relatiemanagement?

Eens te meer is het belangrijk om zeer goed na te denken hoe personeel aan je te binden en klanten te behouden voor je organisatie. En in het bijzonder bij vertrek van een accountmanager. Mijn eigen organisatie heeft deze uitdaging inmiddels opgepakt en hiervoor oplossingen bedacht. Bewustwording onder Nederlandse organisatie over deze uitdaging is echter een eerste stap!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

David
Ik ben zelf al geruime tijd accountmanager, vanaf toen we nog vertegenwoordiger genoemd werden. De laatste tijd heb ik vele collega's gezien die, ondanks dat de omgeving veranderd, en ook steeds sneller veranderd, zich niet aanpasten. Dan kan je dit vak niet blijven uitoefenen en zoekt men wat anders. De accountmanager als relationbuilder wordt in onze organisatie wel goed gepositioneerd. Vandaar dat de buitendienst wel zich moet blijven opleiden. hiervoor wordt ook de mogelijkheid gegeven. Lifetime employability, maar dan om de groei van een organisatie dynamisch te blijven volgen.
David Haas
martijn gijzen
Ik ben van mening dat WIJ-profs in een creatieve omgeving onze diensten zelfstandigheid willen aanbieden. Zo direct mogelijk de diensten aanbieden op de lijn. Hierdoor vervalt de taak van specifieke HRM afdelingen, dit is niet zo spannend maar meer een noodzakelijk kwaad.
Daarnaast bevorderd de wisselingen een breedskala aan ervaring en expertise, dus i.p.v. routine profs krijg je creatieve profs.

Het mes snijdt aan twee kanten en bovendien vind ik het niet zo netjes dat je de nieuwe generatie zo benoemd. Erg subjectief...