Niet elke manager hoeft een groot leider te zijn

Actueel

Uit recent Brits onderzoek blijkt dat werknemers weinig vertrouwen hebben in hun managers. Driekwart vindt dat managers leidinggevende kwaliteiten missen en bovendien een te hoge dunk hebben van het eigen kunnen, meldt het Chartered Institute of Personnel and Development's (CIPD)

De uitkleding van de managementfunctie tot een financiële en controlerende  functie heeft er toe geleid dat leiderschap los is komen te staan van het managen zelf. Managers zijn de regelneven, procedurevolgers, controleurs. Om niet te zeggen: de leemlagen, cijferneukers, hindermacht. De mensen die iedereen de hele dag voortdurend op de vingers kijken.

Managers moeten niet worden beschouwd als uitvoerders van aandeelhoudersbelangen. Het doel van management is het creëeren van strategische waarde en in de managementfunctie moet meer aandacht komen voor niet-economische doelstellingen als innovatie en het motiveren van mensen.

Niet elke manager hoeft een groot leider te zijn

Een manager heeft managementkennis, kent zijn instrumenten en zorgt dat het beleid van de organisatie samen met zijn medewerkers wordt gerealiseerd. Een leider houdt de omgeving in de gaten, heeft visie, en weet met overtuigingskracht zijn ideeën zodanig over te brengen dat anderen zijn visie op de organisatie gaan delen.

Veel managers gedragen zich te veel als leider. 'Te veel'  doordat zij  overbodige veranderingen in gang zetten. En vervolgens heel tevreden over zichzelf zijn. Maar ze doen het eigenlijk helemaal niet zo best. Veel bombarie, weinig wol! In de weer met poen en prestige. Ze verspillen heel veel energie aan zaken die er niet echt toe doen. De echte problemen bklijven liggen

Management is vooral een rationeel proces, gericht op de technische aspecten van leiding geven. Leiderschap heeft vooral betrekking op de meer persoonlijke aspecten, waarbij het er om gaat de medewerkers te beïnvloeden om gedrag en prestaties in de gewenste richting te sturen.
[bron: Wikipedia]

"Moeten leiders niet managen en managers niet leiden?" is in dit verband een terechte vraag. Beide componenten zijn ongetwijfeld belangrijk. Waar het bovenal om gaat is dat managers  een duidelijke keuze maken voor een manier van leidinggeven die past bij hun organsatie. Hierbij moeten zij bestaande managementpraktijken niet als een gegeven beschouwen, maar na blijven denken en open staan voor veranderingen.

Als managers hun werk goed doen kunnen zij hun maatschappelijke legitimiteit herwinnen. Dat betekent dat ze hun mensen daadwerkelijk stimuleren en er voor zorgen dat de organisatie tot en met de klant goed draait.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in de media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bronnen: Kennisbank Leiderschap ManagementSite, Wikipedia en Management Interfaces between Organisations and Environment, Rotterdam School of Management,  Frans van den Bosch

logo_srm

SRM Hoger management opleiding
Hoe ontwikkel je je als leider, hoe maak je keuzes en uniek beleid, en hoe krijg je jouw team en organisatie mee.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leiderschap